A használtautó-teszt megírásához sikerült rábukkannunk egy körülrajongott Yaris-ra. A fotózásra kölcsönkért kocsit simán megvennénk újként. A nemrég elvégzett viaszos kezeléstől ragyog a fényezés, a kocsi tiszta, füstmentes és megtalálni benne a szeretetnek azokat a jeleit, amire csak egy hölgy autójában bukkan rá az ember. A dísztárcsák nincsenek lesikálva a járdázástól és az autó minden sarkán ép a lökhárító, ezen a Yaris-on tényleg minden makulátlan.
Nagyon jól indult a Starletet leváltó Yaris pályafutása, nyomban első lett a 2000-es Év Autója választáson. 2002-ben megjelent a 75 lóerős 1.4 D-4D dízelmotor, majd 2003 elején jött a modellfrissítés, ami szemből a csipagödrös fényszóróból látható. Az egyliteres modell teljesítményét a gyár visszavette 65 lóerőre (48 kW), hogy teljesítse az Euro 4 határértékeket. A második generáció 2005 végén debütált.
A Yaris kis egyliteres motorjánál fejlettebbet azóta sem hozott ki senki az alapmodellek között. A 65 vagy 68 lóerős négyhengeres változó szívószelep-vezérléses, és legalább akkor van némi kis ereje, ha kihúzatjuk. A kis fordulaton nagyon halvány nyomatékkal együtt kell élni, a 4 és 8,5 liter/100 km közötti fogyasztással könnyű megbarátkozni.
A Yaris egy városi autó, ezért is olyan rövid. A Peugeot 206 például 20,7 centivel hosszabb. Kicsiségéhez mérten belül tágas a hely, mert a hátsó ülés 15 centis úton mozgatható, ahogy a Twingóból ismerjük. Jó ötlet az üléstoligálás, így a csomagtér nulla lábtérrel 305 literre növelhető, máskor pedig hátra befér két felnőtt.
Jóval kisebb a választék az 1,3 literes modellekből. A 87 lóerős autó a 6,5 liter körüli átlagfogyasztáson kívül a vadóc motor miatt is jó vétel. Az 1.5 TS végképp ritka, de aki sportos autóra vágyik, az jól jár vele. A motorja veszettül pörög, váltója olyan, amilyennek lennie kell. A sprőd és kicsit kényelmetlen sportmodell a GTI műfajban jól domborít és tesztünkön 8 litert sem fogyasztott városban.
A tulajdonos véleménye: Sas Orsolya, Toyota Yaris 1.3 2001, 48 500 km Kicsi, nőies autót szerettem volna, sokáig a Nissan Micra volt a kedvencem, még az új Micra megjelenése előtt. Aztán első autójaként a barátom megvette a Yaris-t, és nagyon megszerettem. Kétség sem merült fel bennem, hogy megtartom magamnak. Két éve az én autóm. Szeretem a Yaris-t, mert könnyű vele parkolni, mert pont olyan gyors tud lenni, amennyire szeretnék. Nem félek benne, fel tudok vele jönni a hegyre hóban is, és kicsi csomagtartója ellenére át tudom alakítani mini egyterűvé. Egyszer egy ikeás kanapét is hazavittem vele. Gond nélkül. Kicsit olyan, mintha bakon ülnék, de mivel nem vagyok túl magas, így remekül kilátok belőle. Én nagyon ragaszkodom a tárgyaimhoz, így az autómhoz is. Egyszerűen szeretem, még ennyi év után is boldog vagyok, hogy ilyen jó autóm van. Minden este külön kis rituáléval búcsúzom el tőle. Nekem tetszik a digitális műszerfal, vicces, hogy az anyósülésen utazó nem láthatja a sebességet. A Linea Luna felszereltséggel járó bőrkormány és váltókar is nagyon jól néz ki. Jó kis gyorsulási versenyeket szoktam vele nyerni, autópályán pedig végig lehet vele zörgetni a belső sávban. Váltáskor elsőre lomhának tűnik, de magasabb fordulatszámon borzasztóan elkezd húzni. Az enyémnek egyedi jellegzetessége a Lexus optikás hátsó lámpa, amit különösen szeretek, mert ezzel kitűnik a rengeteg ezüstszínű Yaris közül. Így a parkolóban is könnyebben megtalálom:) Elég rövid távokon járok vele, a fogyasztás ezért sosem megy 7 liter alá. Autópályán és városon kívül le szokott menni 5-6-ra, nyáron, vidéken 5 körül eszik. Két hét állás után nemrég cserélni kellett az aksit, de ez volt az első és egyetlen komoly beavatkozás az autó életében. Soha, semmilyen csalódás nem ért még vele kapcsolatban. Egyszer ugyan megtréfált az elektronika: egy reggel nem indult az autó. Elvittük szervizbe, ahol közölték, hogy semmi baja, majd vígan beindult, és azóta sem tért vissza ez a hiba. Egy dolog bosszant csak, hogy ezeken a borzasztó, kráteres utakon kell közlekednem vele, nagyon sajnálom szegényt. De szlalomozni remekül tud a kis méregzsák és jól bírja a megrázkódtatásokat. Az enyémet még Japánban rakták össze és eszem ágában sincs lecserélni. Tudnék még róla mesélni, de akkor órákig is írhatnék. |
Nem véletlen, hogy főleg a nők bolondulnak a Yaris-ért. Aki nagyra nőtt, hiába fészkelődik, a végén mégsem jó neki az egész, mert az üléshelyzet túl magas. A kormány csak magasságában állítható és az ülés sem arra készült, hogy 1000 kilométereket tegyünk meg egy nap.
A térhatású digitális műszerfalról megoszlanak a vélemények, szerintünk egy körórás jobb lett volna. Ezt a Toyota is érezhette, ezért a 105 lóerős TS-be már normális műszereket szereltek. A spórolás a rideg műanyagokon is érezhető, a minőségérzet a 2003-as átdolgozás előtti autókban gyenge. Az ötletek nem kerülnek olyan sokba, ezért rakodóhelyből ezernyi van.
Szokványos konstrukciójú futóművével a Yaris ügyesen mozog. Nem különösebben kényelmes, de stabilan fordul akkor is, ha elnéztünk egy kanyart. A rengeteg Yaris között előfordul néhány hibákkal megvert betegágy, de a Yaris minimális hibaszázalékkal zavartalanul működik, a tulajok legnagyobb örömére. A cikkben szereplő autón a négy év és a sok városi kilométer ellenére látványosan ép a hátsó kipufogódob és a többi alkatrész is hosszú életű.
Ha mégis kifognánk egy félresikerült, vagy agyonütött példányt, akkor váltóhibával, elfáradó csomagtérajtó-teleszkópokkal, vagy indítási nehézségekkel konfrontál bennünket a 2001 óta Franciaországban gyártott kiskocsi. Az utastér nem mentes zörgésektől, amik idegesítőek ugyan, de ettől még megy az autó. A felső kesztyűtartó fedele is rakoncátlankodik több Yaris-ban.
Sokan tudják, hogy a Yaris olcsón fenntartható és megbízható kisautó, ezért igen jó az értéktartása. A cikk írásakor a több mint hat éves autókért is 1,2 millió forintot kértek. A kínálat zömét a másfél és kétmillió forint között elhozható autók adják. A vezess.hu keresőjében 1 250 000 és 2 790 000 forint között mozogtak az árak a cikk feltöltésekor. Előbbi egy 2000-es 1.0 modell, utóbbi egy 2005-ös TS irányára.