Nekem egyáltalán nem hasonlít az autó egy Maseratira. Talán azért, mert az egy sportautó, a Punto pedig egy mindenki által elérhető kisautó. Mi közük egymáshoz? Nem hasonlíthatunk össze két teljesen különböző autót, csak azért, mert mindkettő olasz.
Én a legjobb összehasonlítási alapnak a kicsit régebbi előző Puntót tartottam, amiből nekem is van egy facelift előtti. Elvégre mégiscsak a „nagyapja” az újnak, habár kívülről alig van közük egymáshoz.
Annak valóban örülök, hogy a Fiat tervezőgárdája visszatért az olasz formákhoz. Szerencsére a Punto megtervezésekor nem a Stilo vagy az átalakított előző Punto németes, szögletes formáit próbálták követni. Ámbár a Stilót megelőző Bravót és Bravát nehéz felülmúlni. Szerintem amikor egy tervezőcsapat kitalálta az egyedi és tökéletes autóformát, ami éveken keresztül nem megy ki a divatból, utána nehéz megtalálni ismét az igazit.
Na de a Grande Puntónál végre új életre kapott a tervezőgárda. Ha annyira – szerény véleményem szerint – nem is sikerült jól, mint az előbb említett két modell, azért a sportosság és a dinamizmus a Puntóban is megvan.
Nekem az autó 1,3-as Multijet motorja nem nagyon tükrözte ezt a fajta sportosságot. Furcsa mód nem úgy ment, ahogy én azt már előtte más modern dízeleknél megszoktam. Nem igazán gyorsult az első gáztaposásra, jó alaposan kellett nyomni a gázt, hogy menjen. Még az Opel Astra ugyanilyen 1,3-as dízelmotorja is jobbnak mutatkozott, pedig az Astrának sokkal súlyosabb a karosszériája.
Engem, mint „régi” Fiat Punto tulajdonost, az új Punto is meggyőzött arról, hogy ezt a járgányt a legkönnyebb elvezetni. Fejet hajtok a CITY funkció előtt, a parkolásnál egy csomó plusz erőfeszítést spórolok meg vele a kormány tekerése közben. Tetszik, hogy ezt a funkciót továbbvitte az új Punto is.
Igaz, először a régi nagy fekete gombot kerestem a megszokott helyén, de rá kellett jönnöm, hogy ott nincs. Ekkor megijedtem. Most mi van? Nincs meg a vezetéskönnyítő gombom? Aztán meglett. Körülbelül fél centivel kellett volna csak feljebb nyúlnom…
A váltó úgy csúszik, mint kés a vajban, nem kell nagyobb erőfeszítést tenni az egyes sebességek megtalálásához. Ez már a régebbi Puntóban is így volt. Ennyire könnyen kezelhető váltóval eddig egy autónál sem találkoztam. A nők körében, az első próba után biztos, hogy nagy sikert arat az autó. Állítom, hogy ez így van a férfiaknál is.
Imádom a belső formákat is. Az ember lánya úgy érzi, szinte saját maga köré öntötték ki. Kényelmesen elérhető az összes kar és gomb, karnyújtásnyinál közelebb található minden létfontosságú jelzőeszköz. A belső tér hangulata is sokat változott. A régi Puntókat is ezerféle szövettel lehetett kapni, de a Grande Puntóba tervezett kétszínű kárpitot igazán vidámnak és fiatalosnak tartom. A belső térben is megmutatkozik a sportosság és az olasz design.
Mikor beleültem, már éreztem is a tenger csodálatos, sós illatát, amint a meleg fuvallat kócolja a hajamat a csillogó tavaszi napsütésben. Gondolatban magamba szippantom a finom olasz capuccino bársonyos zamatát, a simogató napfényt. Ezt mind érzem, amint beülök egy olasz autóba. Ezért imádom annyira őket. Előtörnek az olasz nyaralások emlékei, ami számomra minden más országban eltöltött nyaralásnál sokkal izgalmasabb és élvezetesebb volt. Aki olasz autót vásárol, azért teszi ezt, mert ezzel lelkének tesz jót. Így van ez a Grande Puntónál is!
A méretein viszont teljesen megrökönyödtem. Az én kis háromajtós Puntóm nincs sehol ehhez az újhoz képest. Míg a régiben négyen szorongtunk, az új Puntóban öt felnőtt ember elég kényelmesen elfér. Azért írom, hogy „elég”, mivel ebből az öt felnőtt emberből kettő vékony nő volt. Aki viszont sok embert szeretne egymással összeültetni, válasszon egy nagyobb autót. A Punto mégiscsak az úgynevezett B-kategóriába sorolható, habár méreteiben megelőzi legtöbb ellenfelét a kategóriában.
A Grande Punto nemcsak sportos, kényelmes és szép autó, hanem mindenekfelett biztonságos is. A Punto törésteszten elért eredménye öt csillagos és nemcsak az autóban utazók biztonságára gondoltak a tervezők, hanem a gyalogosokéra is. A Punto eleje úgy van kiképezve, hogy ha a zebrán haladó gyalogosokat találnánk el véletlenül, az a szegény, szerencsétlenül járt gyalogos egyetlen éles kitüremkedéssel se találja szembe magát a motorháztetőn.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1248 |
Furat x löket (mm) | 69,6×82,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66(90)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 200/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,9 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,9 |
Vegyes (l/100 km) | 4,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 122 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4030/1687/1490 |
Tengelytáv (mm) | 2510 |
Csomagtér (liter) | 275 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1145 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 600 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Corsa 1.3 CDTI (70 LE): 3 087 000 |
Renault Clio Dynamique 1.5 dCi (86LE): 3 600 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első-, oldalsó légzsák, függönylégzsák, blokkolásgátló, elektromos tükörmozgatás, központi zár, fedélzeti komputer, ködfényszóró |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Formára férfias és sportos az autó, vezetésre, mégis nagyon megfelel a nők kényelmének. Tudunk benne sminkelni, magasra felemelhető az ülés, így az apróbb termetű fehérnép jól láthatja az autó elejét… |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |