Az Iparművészeti Egyetem diákjaiként, és a Michelin Challenge Design nemzetközi formatervező pályázat nyerteseiként lehetőségünk nyílt a Detroiti Autószalonra ellátogatni. Mint minden európainak, nekünk is hihetetlen élmény volt szembesülni a tengeren túli gépjárművek moziban, tévében már látott, de fel nem fogott méreteivel, arányaival.
Személyesen tapasztalva még meghökkentőbb ez a kissé már túl exhibicionista világ.
Találkoztunk európai gyártók termékeivel, de mintha új típusokat látnánk. Az amerikai ízlésre szabott változatok teljesen máshogy festenek. Csak a pohártartókat említve: ott a 2 literes palack a standard méret.
A szalon mérete és pompája még a Frankfurti Szalont is túlszárnyalja, a jelentősebb amerikai gyártók gigantikus épületben állítanak ki. Élenjáró a Ford, ahol hatalmas ovális digitális kijelző „kerítéssel” vették körbe birodalmukat, melyen körbe-körbe futottak reklám és hangulatfilmek.
Minden stand egyedi kiállító teremként pompázik, csodálatos hajópadlók, és csillogó plexipultok várai mindenfelé. Csodálatos virágkülönlegességekkel, és a sajtónapokon mesterszakácsok ízletes csemegéivel és italokkal kényeztették a nézelődőket.
Retro
Úgy látszik a retroőrület még mindig nem futott le, ezt számos új típus és tanulmány is alátámasztja. A Ford stand egyik látványossága a fehér GT 500-as kék duplacsíkkal a tetején. A kocsi alapja a felújított Mustang, csak két szájjal, szigorú első lámpákkal és gyönyörű kovácsolt alumínium felnikkel.
Ha izomautó, akkor ott van mindjárt a szalon két sztárja; a letisztult Dodge Challenger csodálatos narancs fényezése alól néhol kikandikáló karbon kasztnijával és az éles Chevy Camaro Concept, amely egyébként az idei Eyes on Design Award egyik díját el is nyerte. Míg a Challenger elődjére nagyon támaszkodva, annak formai elemeit átmentve, megerősítve hódít, a Camaro inkább több új formai játékkal táncoltatja meg a vakuk villanásait izmos vonalain. A Chevrolet-nél maradva érdemes még megemlíteni az SSR-t, amely egy megkésett válasz a PT Crusier-re.
Méret
A Ford két tanulmányautója érdekes kontrasztot mutat. Amíg a Reflex azt üzeni, mennyire jelentős és markáns lehet egy kisautó design-ja, addig a Super Chief – mely egy mozdonynak állít emléket – egyszerűen lenyomja az összes többi autót. Ez utóbbi látványra talán még a Chevy-féle kamion pickup-nál is sokkolóbb; pedig hát az se kutya. A Chevrolet kitalálta, hogy akkor is övéké lesz a világ legnagyobb pickup-ja, ezért fogtak egy nyergesvontatót, kicserélték a nyerget egy irdatlan platóra, a kabint átalakították 5-személyesre, belehalmoztak minden luxust és kész is az óriásfogyasztású családi víkendszörny. Egy ilyen kocsinál talán csak a vásárlója lehet viccesebb jelenség. Most őszintén; ki vesz ilyet?? Ki az, akinek a Hummer is kicsi??
Ami az európai márkákat illeti, igyekezett mindenki az amcsi piacra passzoló – vagyis nagy és erős – típusokat az előtérbe helyezni. Az Audi standon a Q7, S4, S6, S8 és a tágas Roadjet tanulmány, a Mercedes standon a GL, az S-osztály áll elöl. Az Aston Martin a Rapide 4-üléses tanulmányával domborít, mely a DB9-es frontrészét kapta látványos lámpatestekkel. Teljesen egyedi a bőrbelső, az üvegezett csomagtérajtón keresztül pedig látni a beépített borospalackokat és a krómozott fém és üvegfigurás sakk-készletet.
A Ferrarinál az extrém FXX volt a középpontban. Az amúgy sem rossz képességű Enzo alaposan átgyúrt változata egy ízig-vérig versenypályára való fenevad, mely egyik vicces sajátossága a hátsó lámpák helyét birtokló dupla-dupla kipufogó.
A Volvo fő látványossága a C70-es, illetve a hófehér XC 90-es – V8-as motorral, szép nagy króm felnikkel. Itt volt a C30-as tanulmányautó is, amely az Audi A3-nak akar ellenfele lenni. Hogy Amerikában a kisautók is jól fogyhatnak, arra jó bizonyíték a tanulmányautó felhozatal: a már említett Ford Reflex mellett a Nissan Urge, Mazda Kabura, Mitsubishi Concept CT is inkább két személyre tervezett városi járgányok.
Trend
Divat lesz az „L” alakú lámpa. A Ford (Reflex, Edge), Mazda (Kabura), Acura és Infinity standon is láttunk erre vonatkozó bizonyítékokat. A Kabura és az Infinity különleges lakkozású fényezésük miatt érdemelnek kiemelt figyelmet. Hosszú sorokon keresztül lehetne még taglalni a látnivalók sokaságát, érdekességét de talán a legbeszédesebbek maguk a képek
Hartai Tamás, Sass Tivadar Viktor