A Note tulajdonképpen micsoda?
Jogos a kérdés: ez meg mi? Megint egy Nissan egyterű, az örök kárhozatra ítélt Nissan Almera Tino (ejtsd: tínó) utódjaként? Igen, vagyis nem. Talán. Ez az autó 4,08 méter hosszú, így egy fél arasszal hosszabb, mint amekkora egy normál mai kisautó, és egy arasszal kurtább, mint egy alsó középkategóriás kocsi.
Almera Tino utód tehát nem lehet. Renault Modus konkurens sem lehet, mivel a Modus jó 20 centivel rövidebb szerencsétlenség – bár szemből megtévesztő a hasonlóság. Akkor meg mi a búbánat? Hivatalos Nissan-kommunikáció szerint a Note egyike az Almera utódainak. Merthogy jó ideje tudjuk, az Almera kikopik, és három utód nemződik helyette. Egyik lenne a Note, jövőre jön a Quashqai terepjáró, 2007-ben pedig jön még egy autó, amiről még semmit sem tudni.
Szóval itt van ez a Note, ami se nem kisautó, se nem alsó középkategóriás egyterű. Árulkodó lehetne még ugye az ár, de az szupertitkos. Feladom. Saját érzékszereimre bízom magam, és kezem, lábam, szemem segítségével mérem fel a terepet. Elöl, köszönöm, jól megvagyok. Bár igaz, ma már nincs az a valamire való kisautó, amiben ne férne el 190 centiig bárki.
Persze maga a Note az egyterűk jóleső magasságát adja hozzá a helykínálathoz, mely „átlátok a forgalmon” magabiztossággal vértezi fel a sofőrt. Hallottam már többektől, hogy egyenesen irtóznak az egyterűk himbi-limbi mozgás kultúrájától, ennek ellenére állítom, egy magasra nőtt autóból – legyen egyterű vagy terepjáró – könnyebben rálátni az útra, épp ezért biztonságosabban követhető a forgalom.
Időközben megtudtuk a Note alapárát, ez 3 099 000 forint. Ezek szerint a Note legfőbb konkurense az Opel Meriva és a Ford Fusion, meg talán a Honda Jazz. A hárommillás alapár két légzsákra, központi zárra, és egyéb csecsebecsékre elég az 1,4-es benzinmotorral. További motorváltozatok és felszereltségek árait legkésőbb a márciusi forgalmazás kezdetekor árulják el, addig tessék izgulni és találgatni.
Térnyerő
Velem ellentétben a Nissant érdekli az utasok kényelme, komfortérzete, szomjúsága, helyigénye. A mára klasszikussá vált összes egyterű-trükköt bevetik. Dupla fenekű a 280-437 literes csomagtartó, a hátsó üléssor tologatható, az anyós ülése vízszintesig fektethető. Aztán ott van még az anyós ülése alatti rekesz, meg a hátsó zseb-rengeteg, és az óriási kesztyűtartó, amibe 12 darab 0,33-as kólásdoboz is befér. Hely is van hátul, ha muszáj, magam mögött 100 km-t hajlandó lennék eltölteni.
Tágas! Szép?
Nő dolgában biztosabb vagyok, az autók szépségét képtelen vagyok megítélni. Nekem a Note tetszik, akármilyen bambán néz is rám a hatalmas gülüszemeivel. A Murano egyáltalán nem jut eszembe a hűtőrácsról, bárhogy hangsúlyozza is sajtóanyag, viszont a vizuális zsanérként felfelé ívelő hátsó lámpák formájában tényleg felfedeztem a bumerángot.
Mindezt köszönjük meg Toyotának, Taiji Toyotának, aki a Note főtervezője. Nem tévedés, ezzel a vérciki névvel dolgozik fő formatervezőként valaki a Nissannál.
Családi autó, vérmes temperamentummal
Mit vártam a Note-tól? Semmit. Mit nyújthat nekem egy autó, ami családosoknak készül, legalább két gyerek, külvárosi ház, lakáshitel és deresedő halánték kell hozzá? Az őszülés kivételével egyik sincs meg, tehát nem lehetek potenciális Note vásárló, a Note-nak nem lenne szabad tetszenie. Baj van, mégis tetszik.
Rég éreztem ilyet: élveztem az 1,6-os benzinmotor és a Note összjátékát. Ha nem is szakítja fel az aszfaltot, de olyan elszántan brummog, sikít, dől és fordul, mintha legalább egy 350Z lőerőmennyisége állna a háttérben.
Nem állítom, hogy az észveszejtő tempó halálfélelemmel itatja át az autózás minden egyes másodpercét, mégis kimondottan élvezhető, ahogy ez a vadiúj Nissan benzinmotor átszellemíti az autót. Nem hiába emlékeztet a 350Z kormányára a vérvörös cérnával átvarrt volán. Az átszellemítés csak elméletben értendő, mivel a 110 lóerő 183 km/órás végsebességre és 10,7 másodperces gyorsításra jogosít fel.
Annak ellenére, hogy tetszett ez az 1,6-os benzinmotor, mégis sokkal inkább az egyik dízelt választanám – aminek legalább 400 ezer forint lesz a felára az 1,4-es benzineshez képest. Az 1,5 dCi motor 68 vagy 86 lóerővel kérhető. Utóbbit vezettük. Ez is csendes, dinamikus jármű, és még takarékos is – állítólag 5 liternél sem kell több 100 km-re. Az 1,6-os benzines Rácz kolléga kemény tempójával 8,2 litert fogyasztott a fedélzeti komputer szerint. Az sem sok, de a dízel nyomatéka, takarékossága és alacsonyabb biztosítási díja nekem vonzóbb lenne egy elméleti autóvásárláskor. Nincs szükségem családi autóra, de ha lenne, elgondolkodnék a Note-on.