Ahogyan kezdődött
Több mint 110 év telt el 1895. december 28. óta, amikor a Lumiere fivérek levetítették első filmjüket Párizsban. Azóta a nézők már nem menekülnek hanyatt-homlok a vetítésről, ha egy vonatot látnak közeledni a filmvásznon és a mozi a szórakoztatóipar legjövedelmezőbb üzletágává fejlődött.
Gyorsan megjelentek a road movie-k, a nyerítést és a vonatfüttyöt pedig hipp-hopp, felváltotta a motorzúgás. Amerikában az autó a szabadság szimbóluma lett, de izgalmas autós üldözésekért európai filmekre kellett beülni, főleg franciákra.
Hollywoodban sokáig csak a kormányt rángatták vadul a színészek, bár elvétve itt is voltak élvezhető jelenetek. 1968-ban a főként westernszínészként ismert motorsport-rajongó, Steve McQueen alakított nagyot a Bullitt című filmben, a zöld Ford Mustanggal egy Dodge Chargert hajszolva. A filmtörténet talán leghosszabb autós üldözési jelenetében a hobbi autóversenyző olyan jól terelte a vasat, hogy arcát még halála után, 2005-ben is felhasználták a Mustang reklámozására. Ekkortájt kezdődtek Herbie, azaz a „kicsi kocsi” kalandjai is, de az inkább aranyos volt, mint izgalmas. Igazi jó autós üldözésektől hemzsegtek viszont a zsarusorozatok.
Sorozatok
Emlékeink között mélyre túrva, a Starsky és Hutch sorozat kerül elő első kedvencként, amit az ismétléseknek hála mostanában is láthattunk. A piros-fehér Ford Gran Torino legalább olyan fontos szerepet játszott a filmben, mint a macsó Starsky, vagy a kissé bájgúnár Hutchinson nyomozó. Szinte minden részben volt üldözési jelenet, ahol nem kímélték a vasat, gyakran nekivágták a padkának is.
Nagy kedvencünk a Minden lében két kanál is, amiben az angol lord, Brett Sinclair (Roger Moore), és az amerikai playboy, Danny Wilde (Tony Curtis) is néha a lovak közé csapott. Előbbi egy Aston Martin DBS, utóbbi egy Ferrari 206 Dino volánja mögött. Kicsivel később jött a nagy öreg TJ Hooker, aki nyüzüge társával, Romanóval üldözte a bűnt egy járőrkocsival fiatal éveinkben.
Persze az igazi nagy királyság a Knight Rider sorozat, ami így visszagondolva gyermekkorunk legnagyobb tévedésének hat. Néhány válogatottan tehetségtelen színészért, élükön a szőrös mellű Michael Knighttal, és a mesterséges intelligenciával (vagy inkább bárgyúsággal) megáldott Pontiac Firebird Trans Amért évekig izgultam a képernyő előtt.
K.I.T.T. pontosan 480-nal bírt szaggatni, tudott ugratni, volt benne lézerágyú, és minden olyan kütyü, ami eldönthetné egy háború végkimenetelét. A nosztalgiázás kedvéért: Knight Rider játék itt.
A sorozathősök általában ugyanazzal az egy autóval jártak, de vezetésben Colombo vagy a lakóautós Petrocelli sem volt nagy mester. Magnum pedig egy igazi lúzer, akitől minden részben vártam, hogy villant majd valamit Ferrari cégautójával, de ez rendszerint elmaradt. Haloványan emlékszünk a gumiálarcos Fantomas-ra, aki egy repülő Citroen DS-szel szédítette a világot, de nála az autó mellékszereplő volt.
A 70-es, 80-as évek
Autós mozi ügyben a 70-es évek nálam Spielberg első nagy alkotásával, a Párbaj című filmmel indultak. Itt egy nyakkendős aktakukacot üldözött végig Amerikán egy őrült kamionos, majd hullt alá a porba. Jó kezdet volt!
Harrison Ford Amerikai krétafirkás bemutatkozása és a Pomadé nem tett ránk mély benyomást. Még Burt Reynoldsnak is csak arra tellett, hogy füstölő gumikkal fékezzen, pedig farolhatott is volna Firebird-jével a Smokey és a banditában. Az aktuális szívtipró, Ryan O’Neal a Gengszterek sofőrjében ügyesen tekerte a volánt, gond nélkül lerázta a rátapadó rendőrautókat, mégsem maradt meg bennünk igazán.
Mad Max viszont feledhetetlen vadsággal tolta a sivatagban 600 lóerős Ford Falcon GT Coupéját. Mel Gibson szinte ki sem látott a motorházból kilógó hatalmas kompresszortól, de ez nem zavarta abban, hogy lebüntesse a rosszakat, és halálra gázolja a gaz motorosokat. Stallone hasonlóan kemény csávót játszott a Cobra-ban, ahol egy csapott tetős, nitrós Mercuryban taposta a gázpedálnak betett vaslemezt, lődözött vadul kifelé, majd jól fejtetőre rakta a vasat.
Személyes kedvencem a Rázós futam, amiben egy Pontiac Trans Am száguld végig Új-Zélandon egy veszélyes baktériumtenyészettel a csomagtartóban. Folyamatos „páörszlájd”, ugratás, üldözési jelenet egy Ford Caprival, mindez hihető stílusban. Alapmű.
A James Bond filmek Roger Moore óta tartalmaznak jó autós üldözéseket, vagy legalábbis csak azokra emlékezünk. Kedvencünk A kém, aki szeretett engem című részből való, ahol Bond egy fehér Lotus Esprittel menekül, majd ugrat a tengerbe, ahol az autó átlényegül tengeralattjáróvá.
Magányos farkasként Chuck Norris többünket lenyűgözött, ahogy elföldelt terepjáróval, egy dobozos sör összeroppantása után, süvítő kompresszorhang kíséretében kitör a föld alól, kirúgja az ajtót, és utolsó erejével lelődözi a rosszakat.
A franciák és a szocik
A legélethűbb autós jelenetek szinte kivétel nélkül francia filmekhez kötődnek. Elég csak Joss Bomone őrnagyra gondolni a Profiból, vagy Alain Delon filmjeire, esetleg Jean Reno-ra a Marhakonzerv akcióból.
Belmondo állítólag a kaszkadőrjelenetek mellett az autós üldözéseket is saját maga végezte, nem véletlenül lett a fiából autóversenyző. Bár utóbbinak mindössze annyit sikerült felmutatnia, hogy telibe trafálta Kis Sándorékat a Dakaron, a sivatag kellős közepén. Mostanában főleg Luc Besson nevéhez kötődnek az említésre méltó történetek, ilyen a Taxi a vagy a Szállító sorozat is, habár egyik láttán sem sokáig maradt tátva a szánk.
A hazai műalkotások közül egyöntetűen Ötvös Csöpire szavaztunk a Pogány Madonnából, ahol kegyetlenül dundizták az 1200-es Ladákkal, és még egy véletlen baleset is bekerült a filmbe.
Muszáj megemlítünk a Tenkes kapitányából taxisofőrré átképzett Taki bácsit is, aki a Ki vezet a legjobban szavazásunkon olyan nagy neveket vert toronymagasan, mint Michael Knight, vagy Daniel a Taxiból.
Citromdíjasok
Az autós filmek szégyenfoltja a Halálos iramban sorozat. A széjjeltuningolt verdák végtelen számú sebességfokozattal rendelkeznek, 1 perc alatt gyorsulnak 110-re és nem érvényes rájuk a fizika egyetlen törvénye sem. Sőt, a hosszas üldözések után az előzést lazán egy padlógázzal, vagy egy visszakapcsolással oldják meg a szereplők. Nem sokkal valósághűbb a Tolvajtempó című alkotás sem, talán kevésbé hülyegyerekes és legalább sikerült hozzá egy ismert nevet is bepalizniuk a rendezőknek. Hasonló gagyit alkotott Stallone a Felpörgetve című filmmel, ahol 116 perc alatt egyszerűen megszégyeníti és nevetségessé teszi az autósportot.
Az abszolút győztes
Házon belül nem volt kétséges a szavazás kimenetele. Nagy egyetértésben a Ronint kiáltottuk ki minden idők legjobb autós filmjének, habár alapjában véve nem autós mozinak született. Mégis, az Audi S8-Citroën XM és a Peugeot-BMW párbaj olyan vizuális élményt nyújt, ami után nehéz megállni, hogy ne kezdjünk eszeveszett száguldásba. Nálunk a Ronin a csúcs.
vezess.hu TOP 10
Ronin
Pogány Madonna
A kém, aki szeretett engem
Profi
Marhakonzerv akció
Szállító
Bullitt
Cobra
Párbaj
Mad Max