Újabb eresztés az E-osztályból. Nem túl erős, ráadásul „összkerekes”, nem lesz nagy durrantás – gondoltam magamban. Tényleg nem izzadtam meg nagy izgalmamban, így volt időm rájönni menet közben, hogy ez az autó szinte minden célra megfelel.
Szinte hihetetlen, de a klasszikus E-osztály olyan eleganciával bír és olyannyira harmonikus, hogy az eddig megrögzött driftelő diszkópatkányokat is képes lenyugtatni. Valahogy felsőbbrendű érzése támad az embernek a volán mögött, kár hogy ez néhányaknál a pofátlansággal egyenlő.
Valószínűleg már-már túlzott nyugodtsága teszi élvezetessé a vezetést, vagy csak a csillag babonázza meg az embert, nem tudom, de kifejezetten kellemes érzés. Persze ehhez kell egy jó dízelmotor, mert a 122 lóerős E 200 CDI taxis Merci erre nem képes.
Az E 280CDI V6-os, 190 lóerős motorja ugyan a gyengébbik a dízel és összkerék-hajtású változatok közül, más rosszat viszont nem lehet mondani róla. Jól elboldogul a 200 kiló híján 2 tonnás testtel, szerény fogyasztás mellett. Nem ez a mi autónk, ha egyszerre négy füstölő abronccsal szeretnénk kanyarodni, – arra vegyünk Subarut, vagy E 500 4Matic-ot -, de arra tökéletesen megfelel, hogy eljutasson minket célunkhoz árkon-bokron át, sárban, esőben, vagy hóban.
Alapvetően azért szeretik az emberek a hátsókerék-hajtású autókat, mert kulturáltabbak, dinamikusabbak az elsőkerék- hajtásúaknál, esetleg azért, mert lehet velük farolni. Az is biztos viszont, hogy hátrányai kellemetlenek lehetnek. A hátulütőket a 4MATIC mind kiküszöböli. Nem kell attól tartanunk, hogy csúszós úton keresztbe állunk vagy megpördülünk, sőt a menetstabilizálót is ritkán látjuk majd aktív állapotban. Itt elfeledhetjük a havas telek okozta nyűgöket is, ami oly sok mercist bosszant világszerte.
A Mercedes 4MATIC összkerék-hajtási rendszere nincs túlbonyolítva, mégis rendre jól megállja helyét az összehasonlító tesztekben. Nincsenek hagyományos differenciálzárak, helyettük elektronika végzi ezt a feladatot. A 4ETS-nek hívott rendszer akkor lép működésbe, ha kipörög egy kerék, ekkor a fékezés mellett nagyobb nyomatékot juttat a jól tapadó kerekekre. A Mercedes szerint ez három differenciálzár hatásával ér fel, amit azért nem kell elhinnünk, de azt bőven tudja, amit egy személyautónak tudnia kell.
Alapvetően dízelpárti vagyok a Mercedes esetében, ez fokozattan igaz a 4MATIC kivitelre. Kizárólag dízelmotorral vennék összkerék-hajtású autót csillaggal az elején, nem is értem, mire jó egy benzines, aminek a 4MATIC-tól jócskán megugrik a fogyasztása és érezhetően romlik a menetdinamikája.
Érzésre nem vadállat az E280 CDI sem, de csak az érzékszerveink csalnak meg bennünket. 8,2 másodperc alatt elérhetjük a 100 km/órás sebességet, és akár 234-gyel is roboghatunk teljes nyugalomban. Lássuk be, ez több, mint elegendő.
Elfogadható a fogyasztás, egy közel 2 tonnás vastól, automata váltóval és négykerék-hajtással egyáltalán nem sok a városi 11-12 liter, de ez lagymatag országúti tempóval bőven 10 liter alá is szorítható. Utóbbinál sokkal többre értékelem, hogy bőven elegendő tartalék áll rendelkezésre ahhoz, hogy autópályán is kényelmesen utazhassunk, akár tartósan 200 közelében is, mindezt jóval nagyobb biztonságban a 4MATIC által.
Nem vágytam igazán a kuplungolásra, bár, ha akarnám, sem lenne erre lehetőség az E280 CDI-ben. Viszont az ötfokozatú automata picit csalódást kelt, főleg azután, hogy többször is volt szerencsénk a hétsebességeshez. Ez a régi, jófajta hagyományos automaták táborát gyarapítja, amiben egy csepp sportosság sincs, sőt, kifejezetten lomhán reagál kéréseinkre.
Nagy sebességnél érezhetőn stabilabb kanyarban a 4MATIC egy normál E-osztálynál, és a karosszéria billegése sem számottevő erős gyorsításnál, vagy fékezésnél. A fékrendszer leghasznosabb funkciója, hogy a pedált egyszer erősen megtaposva álló helyzetben tartja az autót, és nem kúszik el sebességben sem.
Pazar és elegáns a belső, ami egyáltalán nincs túlbonyolítva. Minden főbb funkciót külön gombról kapcsolhatunk, nincs mindenre kiható bonyolult menüvezérelt irányítás, de felejtsük el a Bluetooth kihangosítást is. A helykínálat hátul is jó, négy felnőtt kényelmesen elfér, utazzon bármilyen messzire is. Nem fukarkodik az E-osztály a csomagtérrel sem, pontosan 540 liternyi csomagot passzírozhatunk be hátra.
Az Avantgarde felszereltség tartalmazza a lényeges extrákat, bár érdekes, hogy a pohártartóért és a tolatóradart is külön kell fizetni. Tesztautónkban a szellőztethető ülések, a 4 zónás klíma és az elektromos rolók dobtak még jócskán az áron.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2987 |
Furat x löket (mm) | n.a. |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 140(190)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 440/1400-2800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,2 |
Végsebesség (km/h) | 234 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,4-10,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,3-6,5 |
Vegyes (l/100 km) | 7,8-8,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 207-212 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4818/1822/1463 |
Tengelytáv (mm) | 2854 |
Csomagtér (liter) | 540 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1815/525 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | 225/55 R 16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 13 449 000 |
Konkurensek (forint) | BMW 525d alapár: 11 765 000 |
Audi A6 2,7 TDI alapár: 13 534 800 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 16 055 040 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | 6 légzsák, SBC fékrendszer, ABS, ESP, 4 elektromos ablak, részecskeszűrő, bi-xenon fényszóró, 5 fokozatú automata, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kényelmes, és a 4MATIC-nak hála minden útfelületen stabil az E280CDI. Az automata váltó csak ötfokozatú. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |