Vezettük: Opel Meriva OPC

3 év után, nagyjából életciklusa felénél eljött az idő, hogy az Opel kompakt egyterűje, a Meriva is átessen egy apróbb plasztikai műtéten. Új anyagok a belsőben, sötétebb lámpabura, plusz krómcsík és még néhány hasonló eltérés jelenti a megújulást.

Ennél sokkal izgalmasabb, hogy megszületett a durva OPC változat, amiben egy igazi magyar szív dobog, egy red bull-os injekciós tűvel megszúrva. Izmosnak számít, hogy egy 1,6-os turbómotorból 180 lóerő és a 230 newtonméter vasaljanak ki. Sőt, öt másodperc erejéig a nyomaték 266-ra is felkúszhat, hogy apukának könnyebben menjen az előzés egy-egy szorult helyzetben, és ne haljon meg vele a család egyszerre.

Akármilyen sportos is a Meriva OPC, magányos sebességőrültek biztosan nem vesznek majd ilyen autót. Ez a sportos, kisgyermekes családok autója. Pedig a gyakorlatban a Meriva OPC egy jó sportautóhoz méltóan vonzza a bajt, egyfolytában a sebességhatárok túllépésére késztet.

Erre volt a példa a bemutatón is, ami egy Budapest-Szentgotthárd-Budapest menet volt, némi gyárlátogatással fűszerezve. Visszafelé két internetes kollegát le is kapcsoltak a Balaton környéki rendőrök, akik tesznek rá, hogy még nincs szezon, és kemény forintért pontok vásárlására kötelezik a népeket.

Neve elhallgatását kérő vezetőtársam csak úgy úszta meg a traffipaxot, hogy Fűzfő előtt görcs állt a bokájába, és épp bokatornát rögtönzött kellő távolságban a gázpedáltól. Az izgága turbómotornak hála a Meriva sportosabbnak hat, mint az adatok alapján gondolnánk. 8,2 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, a végsebesség pedig 222 km/óra, bőven több, mint amit a környezet kinézne belőle. Igazi meglepetésautó az autópályán.

Olcsó menza az Opel-gyárban
Egykoron az Opel az egyedüli autógyár volt Magyarországon, mára kizárólag alkatrészgyártással foglalkozik a szentgotthárdi GM üzem. Európában itt gyártják egyedül az Opelnél Family I-re keresztelt benzinmotorokat. Ez az 1,6-os és 1,8-as motorokat jelenti, a hozzájuk tartozó hengerfejjel együtt, évente valamivel 400 ezer feletti darabszámban.

A gyár szerint az üzem Európa-szerte modernnek számít, egy motort átlagosan 2,09 óráig készítenek, míg a konkurensek a hasonló kategóriájú motorokkal több, mint 3 óráig bíbelődnek. Szigorúak a szabályok, túravezetőnk szerint az Audi például nagyobb tűréssel dolgozik bizonyos esetekben.

Szentgotthárdban készülnek az Allison automata sebességváltók is, amik jól bírják a gyakori megállást és elindulást és így főleg városi buszokba és kukásautókban szerelik őket világszerte.

Itt gyártják a vadonatúj 1,6-os turbómotort is, ami egy szalagon fut a szívómotorokkal, persze néhány kitérőt azért muszáj tennie. Emberek és gépek felváltva vagy egyszerre végzik a munkafolyamatokat. A 15 kilónál nehezebb alkatrészeket már robotkarok emelik, és a hengerfej csavarokat is gép húzza meg, de a kisebb alkatrészeket kézi erővel illesztik a motorhoz.

A motorokat többször is tesztelik a gyártás folyamán, nézik a tömítettséget, van hideg és melegteszt egyaránt. Érdekesség, hogy az összes eddig elkészült motor teszteredményeit tárolja a gyár, így garanciális kérdés esetén előkereshetőek ezek az adatok. A gyárban van OTP fiók és egy kimondottan finoman ételeket, potom áron kínáló menza is.


Azért, hogy ne dülöngéljen részeg módjára az OPC Meriva, sportfutóművet berheltek alá, ami elöl 10, hátul 15 milliméterrel alacsonyabb a normál változatnál. Alaphelyzetben 17 colos felniket kapunk 205/45-ös abroncsokkal. Így meglehetősen stabilan halad az autó, de csodák nincsenek, az oldalszélre így is érzékenyebb egy átlagos személyautónál.

Szerencsére hatfokozatú kézi váltót kapcsoltak a motorhoz, amivel csökkenthető a fogyasztás és növelhető a dinamizmus. A fogyasztás így sem tűnt kedvezőnek, egy nyugdíjas országúti, és erősebb autópályatempó után 10 liter fölötti átlagfogyasztást jelzett ki a fedélzeti számítógép.

Külsőre nem feltűnő, de azért felismerhető az OPC változat, a sportos kiegészítőknek köszönhetően. Mindenképpen árulkodó a trapéz alakú kipufogó és a kék féknyereg, de nem érdemes a részleteket bámulni, ha a jellegzetes OPC kékben virít, mivel a normál változatok ebben a színben nem kaphatóak.

Belül kék színnel díszített műszerfal, sportkormány és OPC-s váltógomb árulkodik, ha valakinek nem szúrja ki a szemét a Recaro sportülés. Az OPC Meriva heteken belül kapható lesz, 5 769 000 forintos alapáron.

Az immáron öttagú OPC család ősszel bővül a Corsával, amiről egyelőre nem sokat tudni. A Meriva 1,6-os turbómotorja választhat opció lesz, így feltételezhetően egy ennél erősebb motort kap.

Nem csak OPC

Kétségkívül az OPC Meriva a legnagyobb durrantás, de azért ne feledkezzünk meg a kevésbé sportos változatról sem. 75 lóerőre erősödött az 1,3-as turbódízel motor, ami alaphelyzetben részecskeszűrővel hagyja el a gyárépületet. 5 lóerővel erősebb lett az 1,6-os Twinport benzinmotor is, sőt, még az átlagfogyasztása is csökkent 9 százalékkal.

Mostantól lesz halogén kanyar és sarokfényszóró, sőt Bluetooth és hangvezérlés is. A Meriva tologatható Flexspace ülésrendszere továbbra is minden modellben széria.