Teszt: Mazda6 2.0 CD120 TE

Mivel a Mazda6 korábbi, 2002 óta piacon lévő változata a tavaly nyáron esedékessé vált ráncfelvarrás alkalmával sem sokat változott, ennyire hangzatos kijelentéseket sajnos nem tehetünk. De azért egy halk „jobb lett” csak kicsusszant a fogaink közül. Nem is volt szükség nagyobb átalakításra, hiszen szépen fogyott a modell. Sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy ez év februárjának második felében gördült le a japán gyártósorról az egymilliomodik Mazda6.

Jó ideje egy korábbi Mazda 6-os is a családi autópark részét képezi és az is a tesztautóhoz hasonló kétliteres dízelmotorral van felszerelve, így nekem jutott az elfogulatlan összehasonlítás nemes feladata.

Kívülről, ha nem áll egymás mellett a két kocsi, szinte észrevehetetlen a különbség. Egyedül talán az újabb változat első részén látható néhány hangsúlyosabb változás, de ott is csupán a méhsejt-mintázatú hűtőrács szúrhat elsőre szemet. A sötétített lámpabura, – ami inkább csak piszkosnak hat – és az embléma környékének újrarajzolása szinte teljesen észrevétlen marad.

Az autót hátulról szemlélve sincs könnyebb dolgunk, hiába tudjuk, hogy itt is a lámpákat és a lökhárítót kell figyelnünk. Inkább szálljunk gyorsan be, folytassuk ott a felfedezést, bár belül sem találni óriási változást az eredeti Mazda 6-hoz képest.

Itt szebb, sötétebb műanyagból készül a korábban ezüstszínű középkonzol, amelyen megújultak a zongoralakk fényű gombok is. Sőt, egyik-másik új lakhelyet is talált magának, furcsa megoldásként semmire sem jó vakgombot hagyva maga után. Ezektől eltekintve azonban az utastér jó minőségű anyagokból készül, letisztult, néhol akár unalmasnak is mondhatnánk, pedig nem az.

A kuplungja érdekes szerkezet, indulásnál szinte lerúgja magáról még az ember túrabakancsba bújtatott lábát is. Nem mondhatnánk, hogy rossz ez a határozottság, csupán meg kell szokni, ami nem tart túl sokáig. Van még egy dolog, amihez idővel szintén hozzá kell idomulni, ez pedig a váltó. Ebben sűrűn egymás mellett lapulnak a fokozatok, így a korábbi, ötfokozatú váltóhoz szokott kéz néha bizony hármasban próbál nekiindulni a végtelennek. Ha ezt megtanultuk, akkor már élmény a használata, hiszen pontos, határozott szerkezettel volt dolgunk.


Megmaradt az indulás után bekapcsolódó, a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető hisztérikus hang is. Ha van türelmünk kivárni, és egy esetleges balesetben mindenképp meg akarunk halni, az öv becsatolása nélkül is elcsendesedik, miután előadta széles repertoárját. Nem csak elöl figyel ám az autó, hanem a hátsó utasok is könnyen lebukhatnak, ha megpróbálják elsunnyogni az öv használatát. Ennél azonban komolyabb védelemről is gondoskodik a Mazda, az első és függönylégzsákokon kívül jutott még oldalra is életmentő lufi.

Sajnos megmaradt a futómű korábban több helyről is hallott enyhe jobbra húzása, és az első fényszóróizzók cseréjének rafináltsága is. Ehhez nem kell feltétlenül szervizbe menni, de jobb, ha sokéves nőgyógyászati gyakorlattal rendelkező barátunkat kérjük fel erre a munkára. Hátra nem könnyű kilátni belőle a magas far és a szűk ablakok miatt, így hasznos lehet a tolatóradar bejelölése az extrák listáján.

Motorja alacsony fordulatszámon, már 1600-1800-tól tisztességesen húz és a hidegindítás első ütemeitől eltekintve nem is túl zajos. A teszt során 6,3 literes átlagfogyasztást mértünk, ami egy ekkora autótól nem rossz teljesítmény. Ebben volt dinamikusan megtett néhány száz kilométer autópálya, hétköznapi városi menet valamint a leglidércesebb budapesti dugóban araszolásból is jócskán kivettük vele a részünket. Annak fényében pedig, hogy hideg időben az utastér mielőbbi befűtésére kályhában is égeti a drága gázolajat, ez a 6,3 literes adat még szebbnek látszik.

Ez az autó nem arra való, hogy hétvégenként versenypályán háromszázzal csapasson vele az ember, esetleg hét közben másokat büntessen a kormánya mögül. Méteres lápon való átkelésre sem alkalmas és nagy valószínűséggel senki nem fogja megbámulni extravagáns külseje miatt sem. Viszont gond nélkül, kényelmesen utazhatunk vele A-ból B-be és a meghibásodási statisztikákban is igen jól szerepel a Mazda6, igazi japán családi autóként.


Műszaki adatok – Mazda 6 2.0 CD120 TE
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1998
Furat x löket (mm) 86×86
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 120/3500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,6
Végsebesség (km/h) 192
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,1
Vegyes (l/100 km) 6,0
CO2 kibocsátás (g/km) 165
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4670/1780/1435
Tengelytáv (mm) 2675
Csomagtér (liter) 492
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1485/535
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 64
Gumiméret 195/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 499 000
Konkurensek (forint) Renault Laguna II Dynamique 1,9 dCi 130LE 7 025 000
Ford Mondeo Trend 2.0 TDCi 6 430 000
Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol 6 380 000
Tesztelt autó ára (forint) 6 149 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Automata légkondicionáló, állítható magasságú vezetőülés, két síkban állítható kormány, tempomat, kormányról vezérelhető audio berendezés
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Megbízható, jó minőségű autó, ami mindennapos használatra nagyon jó választás. A kétliteres dízellel takarékosan és mégis dinamikusan szalad. Rajongani érte nagyon nehéz, hiszen semmi különlegeset nem kínál, egyszerűen jó.
Pontszám (max. 10) 8.0 pont