Listaár? Nem számít!
Nekiálltunk 3,5 millióért kiszúrni a legjobb családi autókat és közben mélyre merültünk az akciók világába. Engedmény és engedmény között jókora különbség lehet. A legolcsóbb trükk a listaárak mesterséges felpumpálása. Mondjuk az autó eladható 3,8-4 millió forintért, a listaárat pedig feltolják 4,6 millió forintra. Innét aztán látványosabb akciót lehet világgá kürtölni, mint 4,2 millió forintos alapárral. A piac számos szereplője főként árengedményt kommunikál, mert minden ügyfél jobban szeret 500-800 ezer forintot „nyerni”, mint ennek a felét két azonos árú autón.
A gyárak a teli árréses, emelt listaárat szeretik letolni az importőrök torkán. Ha megáll a piac, a vezérképviselet jelzi, hogy a lekötött darabszámot nem tudja eladni drágán, mert mi árérzékeny piac vagyunk. Ekkor az autógyár nagy árrés-nagy játéktér alapon beszáll mondjuk egy használt autó beszámítási kampányba vagy más támogatással segít tartani a tervszámokat. Ez az ártámogatás nem hetekre, hanem sokkal hosszabb időre is szólhat, csak a listaárból nem hajlandóak engedni, mert az tartósan rontaná pozíciójukat.
Irreális engedmények: átverés lehet
Minden gyár az adott ország fizetőképességéhez lövi be az árait. Mivel mi nem számítunk gazdag országnak, az itthoni listaárak nyomottak. Pont emiatt szinte kizárt, hogy pl. Németországból, ahol eleve drágábbak az autók, legális úton olcsóbb új kocsi érkezzen hazánkba. Ha az eladó mégis lényegesen alákínál az adott márka szerződött hivatalos kereskedőinek, akkor könnyen lehet, hogy nem fizettek áfát és/vagy regisztrációs adót az adott autóra.
Még az sem jelent teljes biztonságot, ha igazolást lobogtatnak a közterhek megfizetéséről. Ez egyrészt hamisítható, másrészt a korrupció miatt a csalók frankó igazolást is vehetnek. Ez is olyan, mint a pilótajáték: aki irreálisan nagyot akar kaszálni, az könnyen pórul járhat. Új autót mi kizárólag bejáratott márkakereskedésből vennénk, nehogy elbukjuk bűncselekmény tárgyaként!
Olcsósítás helyett
Sok százezer forintos árkedvezménnyel az adott márka már meglévő ügyfelei sokat veszíthetnek. Fiatal autójuk értéke lezuhan, mert majdnem olcsóbban kapni újat, ráadásul az olcsósítást nem minden márka arculata tűri jól. A nagyobb tekintélyű márkák inkább beszámítási kedvezménybe vagy akciós részletfizetésbe fektetik ugyanazt a pénzt, vonzó lízingdíjakat, részletkonstrukciókat kommunikálnak, nem pedig azt, hogy hat kilóval olcsóbb lett az autó.
Csaliautó: van, hogy nincs
Sok márka igyekszik becsalogató modellt kihozni, kisautót éppen 2 millió, kompakt autót 3 millió forint alatt. Erre építenek egy kampányt, az emberek elmennek a boltba és végül úgyse a legolcsóbb verziót választják, mert havi részletben alig drágább egy kulturáltabb autó.
De mi van akkor, ha nem kell metálfény és motoros tükör, hanem épp a hirdetésben szereplő csupasz autóra vágyom? Az a kisebbik gond, ha a felkeresett szalonokban nem tudják bemutatni. Durvább a baj, ha a csaliautó sehol nincs készleten az országban. Az már megtévesztés, ha az adott típus alapszínben, gyári rendelésből sem elérhető a reklámozott induló áron.
Olcsóbb a büdösebb
Előfordulhat, hogy az akcióban Euro 3-as motorú autóra vonatkozik a kedvezmény. Ezt tisztázzuk, mert idővel nálunk is magasabb adó sújthatja a büdösebb autót, mint az Euro 4 normát teljesítőt.
A következő oldalon: a legjobb vételek
Családi autóként csak kombit vagy egyterűt fogadtunk el, még inkább teherautóból kikanyarított személyautót, mert a 3-5 ajtós, illetve a lépcsőshátú limuzinok csomagtere vagy túl kicsi, vagy nem elég sokoldalú.
Amire senki nem gondol
Épp nekünk találták ki a Mitsubishi Lancer kombiból az 1.6 Invite kivitelt. A gazdag kényelmi felszereltség (klíma, elektromos mütyürök) mellett egy 98 lóerős és keveset fogyasztó japán kombit kapnánk, 3 479 000 forintért. Itt a 2 légzsák az ellenszenves vonás.
Hasonlóan józan választás a Chevrolet Lacetti 1.6 kombi. Nagy, kényelmes és eltalált autó, lusta és szomjas motorral, viszont 3,3 milliós induló áron. Most 220 000 forintot levonhatunk a szériában légkondis modellek listaárából, ez az alapmodellt kivéve az összes Lacettit jelenti. A Chevrolet használt autó beszámítással is kedvezményt ígér az új Lacetti SW-hez, maximum félmillió forintnyit, ami nem összevonható más engedményekkel.
Egyterű, kombi áron
A Fordnál egyedül Focus kombira és elsősorban a C-Max-ra utaznánk, mert a 700 000 forintos mínusz az egyterű alapárát 3,3 millióra engedte, ami közel van a Focus kombihoz. Focus-ból az 1.6-os benzines Trend a sláger, amit az importőr most megtámogat 350 000 forintos árengedménnyel, de a kombi 3,7 millióért most akcióban is drága.
Az Opelnél azonnal lecsapnánk az 1,4 literes Astra Classic II Caravanra. Ezt Optima csomaggal vinnénk, bekaszálnánk a kedvezményeket (az Opel szerint maximum 784 000 Ft) és örvendeznénk egy gazdaságos, nagy és kiforrott, viszont nem valami friss autónak, 3 154 000 forintból.
Legyen nagy!
A legolcsóbb 307 kombi nem fér bele a keretbe, de a Peugeot szalonokba becsábítana a Partner Sphere akció. Itt 0% THM és 200 000 forint kedvezmény az ütőkártya az 1,4 literes benzinesre. Azt nem tudjuk, mit kezd a motor a telirámolt Partnerrel, de legalább beleférnénk és a közterhek sem vészesek a kis benzinmotor miatt. A 3,2 milliós alapár csalóka, mert erre minimum 150 000 forint rájön a két tolóajtóért, az utas oldali első és a két oldallégzsákért, de az autó még az ülésfűtéssel együtt is belefér a 3,5 millióba.
Ne érjük be az országos kampányokban hallott akciós hirdetésekkel, mert a végén úgysem az számít. Kérjünk testre szabott ajánlatot, menjünk el pl. használt Yaris-unkkal többféle márkakereskedésbe és derítsük ki, hogy konkrétan mennyibe kerülne ebből az autóból átülni mondjuk egy Renault Mégane kombiba, Peugeot Partnerbe vagy SEAT Alteába. |
Bátran térjünk be az Opelhez is hatalmas belső terű autót keresve, de 3,4 millióért se légkondit, se rádiót, se jobb oldali tolóajtót ne reméljünk. Az Opel Combo Tourra nem találtunk akciót, de 90 lóerős benzinmotorral kétféle kivitel is kevesebbe kerül a kitűzött 3,5 milliónál.
Gyenge, de 7 üléses
10 000 forinttal a megszabott határ alatt kapható az egyetlen hétszemélyes autó ezért a pénzért, a Fiat Doblo Panorama. Dízelről szó sem lehet ennyiből, marad a 3 490 000 forintos, nyolc szelepes 1.4-es benzines. Ha elég öt ülés, akkor ugyanez az autó 3,3 millióért elvihető. A Fiat intenzív klímaakciót hirdetett minden típusára, ami a Doblókat is érinti.
A Mégane 1.4 kombi a Voyage szériával és a 300 000 forintos kedvezménnyel éppen becsúszott 3 500 000 forint alá. Van benne klíma, az egy-négyes mezőnyben a Mégane motorja használhatónak számít, igen nagy a csomagtartója és abszolút praktikus az utastere.
Dízelt, olcsón
Ha nem elég az 520 liter a Mégane Grandtour farában és az autó orrán muszáj rombusznak lennie, akkor a még tágasabb Kangoo egy jó lehetőség. Most éppen 300 000 forint olvad le a listaárakból, ezért az 1,5 literes dízel is belefér a keretbe. 86 lóerővel a Kangoo 1.5 dCi Expression 3 490 000 forintot kóstál.
Octavia Tour: kombi nem
3,5 millióval felszerelkezve erősen szemeznénk a régi Skoda Octaviával, amely Octavia Tour néven fut. Itt a ferdehátú csomagtartója is méreten felüli, ezért megelégednénk az ötajtóssal. Erre a típusra 250 000 forintos engedmény érvényes, mind raktári, mind gyári rendelésű autókra. 3,5 milliónkból épp kicsúszik az Octavia Tour Combi a harmatgyenge 1,4 literes motorral, hiába a jelenlegi 400 000 forintos árkedvezmény a raktári kombikra.
Amíg a készlet tart
Épp 50 000 forinttal lóg túl a megszabott összegen a durván „leakciózott” Citroën Xsara Picasso 1.6 Comfort. Autóvásárlónak képzeljük magunkat, nem ortodox könyvelőnek, ezért megemlítjük. A Citroënnél leverne a lábunkról a 8 kilós engedmény a Multispace Berlingóra, így a 92 lóerős, modern 1.6 HDi dízellel is hozzájuthatnánk óriási bendőjű családi autónkhoz, 3,4 millióért! Erre tényleg nehéz mit virítani, kérdés, meddig tart a készlet, mert persze ez az akció sem örök életű.