Fizetős lesz Budapest?
Egy uniós felmérés szerint a szálló por koncentrációja 2000-ben 284 napon haladta meg a határértéket Budapesten, ami 146 halálesettel is összefüggésbe hozható – tudta meg az Info Rádió. Ha a szálló por éves koncentrációját csökkentenék, az ezzel összefüggő halálesetek száma is jelentősen csökkenne.

A felmérés óta eltelt öt év alatt szinte biztos, hogy nem javult a helyzet a fővárosban. Éppen ezért a városvezetés hétfőn Budapest levegőjének erős szennyezettsége miatt rendkívül szigorú intézkedésekre tett javaslatot.

Lezárnák Budapestet

Ezek szerint csökkenteni kell a főváros útjain közlekedő járművek számát, amit első körben nyugati mintára útdíj bevezetésével terveznek megvalósítani. Kétféle elképzelés létezik, az egyik szerint a Nagykörúttal és a budai körúttal határolt belső részt tennék fizetőssé. Ennél is drasztikusabbnak tűnik a közigazgatási határoknál felállított kapuk terve, melyet azzal indokolnak, hogy az agglomeráció lakosai nem Budapesten szavaznak.

Ilyen alapon Demszky Gábor sem lehetne Budapest főpolgármestere, hiszen nem a fővárosban lakik. A behajtási díj megvalósíthatóságához példaként a Várnegyedet említik, ahová jelenleg is 400 forintért lehet bejutni. Elgondolkodtató, hogy amikor a budai lakóövezetekben irodaházak felépítésére engedélyt adnak, akkor mire számítanak a város vezetői? A befolyó adóbevétel jöhet, de a dolgozók inkább maradjanak otthon?

Minden sávból levágnak egyet

Ez azonban csak a kezdet, a befizetett pénz után nem számíthatnak sok jóra a kapukon túljutó autósok, hiszen több főútvonalat egy-egy sávval le is szűkítenének. Ezek között szerepel a Szentendrei, az Üllői út, az M1-M7 bevezető szakasza, de a Fő, a Döbrentei és a Baross utcát illetve a Bécsi, a Fehér, a Thököly, a Kőbányai és a Kerepesi utat is leszűkítenék. Ezeken a helyeken buszsávokat alakítanának ki.

Kevesebb parkoló, kevesebb tömegközlekedési eszköz

A feltartoztatott autósok számára elsőként négy helyszínen, a külső kerületekben építenének P+R parkolókat, amikben összesen 1400 autónak jutna hely. Felmerülés a kérdés, ha sikerül rávenni az autósokat, hogy ne hajtsanak be, mi lesz a több tízezer egyéb autóval, amelyek manapság Budapest útjain hajtanak. Emellett érdekes probléma az is, hogy az autósok mivel folytatják utazásukat, mert a MÁV és a BKV felméréseivel szemben, az igazi világban a tömegközlekedési járművek zsúfoltak. A közlekedési cégek pedig manapság is arról beszélnek, hogy nincs elég járművük.

Ezen felül a teherautósok további szigorításra számíthatnak, mert a behajtási díj mellett, a sűrűn beépített lakóövezetekbe csak külön engedéllyel hajthatnának be. De az autósoknak sem menekülnek meg a további sanyargatásról, hiszen a tervek között szerepel a parkolási tarifák további megemelése.

Mindez egyelőre még csak előterjesztés formájában él, erről május végén tárgyal a közgyűlés – reméljük az önkormányzati választások tudatában. Az Info Rádiónak nyilatkozó közlekedési szakértő szerint az útdíj bevezetésének feltétele, hogy legyen egy olyan úthálózat, amely elkerülhetővé teszi a korlátozni kívánt városrészt. Ez pedig jelenleg nem áll rendelkezésre és vélhetően még legalább 5-6 évig nem is fog. Ebből a szempontból a teljes város lezárása tűnik egyszerűbbnek.

Sajnos a vezess.hu „szakértőinek” varázsgömbjében az állami cégek vezetőinek juttatott, az adózók pénzéből fizetett „ingyenes” belépési engedélyek tűntek fel. Továbbá jövő látó eszközünk ezek hamísított változatainak elterjedésére is komoly esélyt látott.