Fórumtalálkozóra gyűlünk össze az M1-M7 kivezetőjén egy benzinkútnál. Nem ismerek senkit, mert tavaly nem tudtam eljönni, de egy úr bekopog a Murano ablakán: vezess.há-u? – kérdezi. Összeismerkedünk, befut mindenki és elosztjuk a csapatot. Rögtön egy vereség: mindkét érintett a BMW 330xd-t választja, nem a csinosra dizájnolt japán SUV-t. 89 kilométer autópálya és bő 100 km országút vár ránk a célig.
Megint kiderül, hogy bizonyos utazási minőséghez kell egy adott súly és méret. A Murano nem tréfál, helyből 1,9 tonnás és 6 centivel szélesebb egy Passatnál. 9 négyzetméter a kiindulási alap, ami jó adottság, de ilyen helykínálatra és kényelemre mégsem számítottunk. Nagynak tűnik, de ez a méret még pont használható a belvárosban is.
Látszik, hogy Észak-Amerikában, ahová az autót eredetileg szánták, sokkal több időt töltenek az emberek autózással. A kocsi emiatt tökéletesen kiszolgál minket és tényleg luxusfelszereltségű. Megfelel a kliséknek az anyagminőségben is, igénytelen műanyagjaival nagyon elmarad attól a szinttől, amit hasonló árért egy Európának szánt autó hoz.
Siklás közben a külvilágról alig tudni benne, nem nagyobb megterhelés 180-nal menni benne, mint 60-nal. Nívós lakájként háttérben marad, de mindenben kezünk alá dolgozik. A váltón tényleg nem érezni semmilyen rántást, de mielőtt letérdelnénk előtte, jelzem, hogy
Ha akarjuk, egy sportautó motorja hajtja a szabadidőautót. A motor tényleg rokona a 350Z és a Renault Vel Satis hathengeresének. Itt jóval diszkrétebb (és gyengébb), mint a 350Z-ben, kívülről alapjáraton alig hallani. Szuverén természetességgel viselkedik az autóban, bársonyos és pont elég erős, de nem visz bele vadulásba. Rossz rágondolni, mi maradna ebből a színvonalból egy négyhengeres dízellel.
Közkedvelt Muranónk csak azzal nem tud mit kezdeni, ha kanyarban akarunk gyorsan menni, mert a sietés nem volt elvárás, főleg nem szűk országúton. Kedélyesen elimbolyog a ballonos kerekeken, az irányíthatósága olyan, mint egy gumicsónaké.
A dolgozni ingázó amerikaiak igényei között a terepjárás sem merült fel. Az autó azért összkerekes, ha kell. A hajtás magától eltalál hátra, egy kapcsolóval pedig állandóra vehetjük a 4×4-et, ha olyan helyre tévednénk, ahová az autó nem való.
Murano (a másik) Muranót az autóbuzik a Nissan szabadidőautó miatt ismerik. Szélesebb perspektívából nekifutva Murano az üveg és a tükörgyártásról híres, amióta a velencei üvegfúvókat áttelepítették erre az apró szigetre, a 13. század végén. A muranói üvegművesek európai hegemóniája évszázadokkal ezelőtt megtört, de az üvegfúvás ma is fontos a helyiek megélhetésében. Csiricsáré csillároktól (ld. a galériában) egészen ízléses tárgyakig terjed a felhozatal mindenféle üveg csecsebecsével, Budapesttől úgy 900 kilométerre. |
Főleg országúton és autópályán jártunk a géppel, ahol nem zabált ijesztően. A „Négykerekű Sinkanzen Expressz Dömper” sofőrtől függően 11,7 és 14,1 liter között fogyasztott. Az viszont szíven üti az embert, mikor a 82 literes tankba átugrik 22 000 forint.
Itthon a Murano egy árban van az automata, de szegényebben felszerelt alap BMW X5-tel. Ez nyilván komolytalan, egy Nissan esélytelen annyi pénzért, amit egy BMW-ért kiadnak. Amerikában normálisabban működik a piac, ott a legdrágább Murano 31 700 dollártól kapható, míg a legolcsóbb automata X5 3.0i ára 44 500 dolcsi. Arányaiban ennyivel kéne itthon is olcsóbbnak lennie. Az extralistát átugorhatjuk, egyedül a metálfény szerepel rajta, mert a bőrkárpittól a navigációs rendszeren és a tolatókamerán át a kettős xenon fényszórókig minden széria.
Olvasóink véleménye a Muranóról:
PAlex: „Tényleg ronda a belseje. A műszeregyüttes a kormány mögött, hát az valami borzalom. Egy kiskocsiban még elment volna, de nem egy 14 millás autóban! A Bose hangrendszertől nem voltam elájulva. Színpadkép nem volt, csak szól a vakvilágba a zene. Viszont a hajtáslánc előtt le a kalappal. A mocinak gyönyörű a hangja belülről. Lent nem valami nyomatékos, viszont magasabb fordulaton megindul, mint a b@rom. Érdekes volt, hogy a CVT váltót fix fokozatokba rakva 1-esben 80-nál vált feljebb. Nekem a belseje miatt nem jött be, a többi megállja a helyét.”
Jerome16: „Nagyon ritka az olyan autó, amiben ennyi tér van, és ilyen kitűnő a térérzet. Valami egészen elképesztő volt számomra is, nem néztem volna ki belőle. Végre tényleg nem kellett hajolgatni, csúszkálni, fejre vigyázni, hanem szépen beléptem meg kiléptem az autóból, talán ez tetszett a legjobban benne. Mindent lehet mondani a Muranóra, de a kényelmét megkérdőjelezni – szerintem – marhaság”
Holiday: „Az amerikaiak egészen mást várnak el egy kocsitól. Egyrészt, mert az automobilizmus történetében kb. a 60-as években jártak ott, ahol mi most, másrészt az irgalmatlan távolságok, valamint a városok környékén nagyon kiterjedt autópálya hálózat miatt. Vélhetően kényelmesebbek, no meg egy a nagyváros agglomerációjában élő ember egy nap 2-3 órát tölt az autójában. Nem mindegy, hogy hogyan teszi, mondják ők.”
Tarjáni: „A találkozón nagy tömeg vette körül az autót, mert ami nagy, drága és agyondizájnolt, az vonzza az embereket. A csomagtartó meglepően kicsi. Hátul mind a fej- mind a lábtér nagyon nagy, örömmel vettem észre, hogy az első fejtámaszok állítója mind működésében, mind anyagában a Suzukimmal azonos :). Az otthoni olajcserét el lehet felejteni, alulról még a motort sem találtam meg, nemhogy a leeresztő csavart. Az első felfüggesztés tornyai láthatatlanok, ennek nagy előnye, hogy ha egyszer majd elrohad, a műszaki vizsgabiztos sem fogja látni, így nem köthet bele.
A vezetőülés 3-szoros kihívás: soha nem vezettem sem ilyen drága kocsit, sem SUV-ot, sem automatát. Előre figyelmeztettek, hogy a bal lábamat húzzam magam alá, mert különben könnyen belefékezhetek kuplungolás-reflexből. Beülök, induljunk. Hohó! Nem megy ám az olyan könnyen. Ülésállítás karja nincs az ülés alatt, csak kapargatom a műanyagot, motorosan állítható be. A kézifék kiengedése újabb lecke: lábfék be, majd egy másik pedálra rálépni és azt felengedni. Ez a pedál rögzítő állapotban nem látható a vezetőülésből így keresgélni kellett (ekkor már felvetődött bennem, hogy sokat bénázok).
Az automata váltó miatt csak gázt kell adni és akkor elindul a kocsi. Utoljára ilyet a Babettámon tapasztaltam. A tolatást egy „kistévé” segíti a műszerfal közepén színesben, távolságjelzővel. Magasan ülünk egy hatalmas kiterjedésű autóban, mindenki „alattvaló” az úton hozzánk képest. Biztos vagyok benne, hogy egy idő után eszerint közlekednék vele én is. A motor erős, 100-ról is erőteljes a gyorsulás.
Szóval kényelmes meg csendes meg gyors meg minden, de mi a helyzet a költségekkel? Az ára 14 és 15 M között van, ha még ezt valahogy össze is tudnánk szedni, mondjuk a házunk eladásával, de akkor is még ott van a fogyasztás, a szerviz-átvizsgálási költségekre meg még gondolni sem merek. De akkor is élmény volt vezetni, ha soha nem vennék ilyet és továbbra is megkérdőjelezem a SUV-ok létjogosultságát.”
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 3498 |
Furat x löket (mm) | 95,5×81,4 |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 172 (234)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 318/3600 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,9 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 17,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 9,5 |
Vegyes (l/100 km) | 12,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 295 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4770/1880/1705 |
Tengelytáv (mm) | 2825 |
Csomagtér (liter) | 440 (ablakig) |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1860/510 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 82 |
Gumiméret | 225/65 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 14 663 000 |
Konkurensek (forint) | BMW X3 3.0i aut, 13 469 000 |
BMW X5 3.0i aut, 14 580 000 | |
Ford Maverick 3.0 V6 aut., 8 850 000 | |
Lexus RX 300, 13 705 000 | |
VW Touareg 3.6 V6 aut, 16 872 800 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, első, oldalsó és függönylégzsákok, kettős xenonfényszóró, aut. sebességváltó, automatikus légkondicionáló, 4 elektromos ablakemelő, központi zár, bőrkárpit, ülésfűtés elöl, motoros ülésállítás memóriával, motorosan állítható pedálsor, 18 colos könnyűfém felnik, Bose hangrendszer 6 hangszóróval és mélynyomóval, DVD-alapú navigációs rendszer, tolatókamera színes képernyővel, tempomat |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Jó autó lenne a Murano, csak nem BMW és Lexus árban. Más világnak szól, de mifelénk, idegen környezetben is rokonszenvet kelt különlegességével és kényelmével. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |