A versenyző állítása szerint túl gyorsan érkezett a Rascasse kanyarba, emiatt csúszott meg az autója, majd azt követően nem tudott hátramenetbe kapcsolni, amit a motor lefulladása követett. Több csapat is azonnal szándékossággal vádolta meg a Ferrarit és versenyzőjét.
A Renault például csak azért nem nyújtott be óvást, mert a felügyelő testület maga is úgy látta, hogy meg kell vizsgálniuk az ügyet. Beidézték a pilótát és bekérték a Ferrari anyagait is.
Kontrapozíciós bizonyítást alkalmaztak a bírák, azaz nem találtak érdemleges okot, ami a kicsúszást okozhatta volna, így arra a következtetésre jutottak, hogy Schumacher szándékosan okozta a manővert. A pilóta az adatok szerint fölöslegesen túl nagyot fékezett, pedig a tempója nem volt számottevően nagyobb, mint korábban és ez okozta az autója megcsúszását.
Ezért megfosztották az edzésen elért eredményétől, és az utolsó rajtkockába sorolták a németet. Így Fernando Alonsoé lett az első rajtkocka, mellőle pedig Mark Webber indulhat majd. Igazán katasztrofális verseny elé néz a Ferrari, hiszen Felipe Massa a 21., Schumacher a 22. helyről indul majd vasárnap, ilyen még soha nem fordult elő a Ferrari történelmében.
Egyes versenyzők azt is felvetették, hogy le kellene váltani Schumachert a pilóták érdekvédelmi szervének éléről is, miután nem méltó a feladatra.
Nem ez volt az egyetlen büntetés az időmérő után, ugyanis a felügyelők a Renault versenyzőjét, Giancarlo Fisichellát is megbüntették, mert feltartotta David Coulthardot az edzésen. Ezért törölték a három leggyorsabb körét, ezzel pedig az ötödikről a tizedik helyre került az olasz. A két büntetés hatására, Montoya, Barrichello, Trulli, Coulthard két hellyel lép előre.
Fisichella büntetését azt teszi igazán érdekessé, hogy korábban az Európa Nagydíj időmérő edzése után ő volt az, aki büntetést kért Jacques Villeneuve-nek, mert feltartotta őt.