Megnyugodhatunk. Az olaszok megértették, mitől lesz szebb a jövő. Nekik nem olyan autót kell csinálniuk, amely egy német tesztben 446:443-ra megveri a Passatot az olcsóbb biztosítással és hosszabb szervizperiódussal. Egy Alfa Romeóban a stílust keresi és honorálja az ember. Magas a csomagtérküszöb, kicsi a csomagtartó, passzentos a hátsó tér? Belefér. Elnézzük, ha a plafonra rejtik a csomagtérnyitót, ha végig nyomni kell az indítógombot. Ez mind nem baj, mert abban, amit elvárunk tőle, a 159 SW grandiózus.
Ha valahol nem fordulnak utána, arrafelé valami baj lehet az emberekkel. Vagy nem ismerik fel a szépet, vagy annyira fásultak, hogy már nem lehet velük jót tenni. A 159 kombiban nincsenek hatásvadász részletek, klasszikusan szép autó, egyszerű, tiszta eszközökkel hat. Mint egy József Attila vers.
Belül is tökéletes stílusérzékkel alkották meg. Olyan otthonos, mintha lakásbelsőnek készült volna, nem sajnálták a pénzt pompás kárpitokra, kulturált műanyagokra, és ami fémnek látszik, az tényleg fém a műszerfalon és a szőnyegeken.
Jövőre lesz 10 éve, hogy az Alfa Romeo belőtte a köztudatba a közös nyomócsöves turbódízelt. Ez az elsőség mindenképpen kellett ahhoz, hogy a dízelmotor olajozottan, darálás nélkül beilleszkedjen a márkaarculatba.
Ma ott tartunk, hogy a 159 benzines motorjairól főként rosszakat hallunk, mármint a négyhengeresekről, a JTD és a Multijet viszont csupa jót jelent. A csupa jó némi megtorpanás után következik csak, kell egy kis idő, míg kikeveredünk az alapjárat közeli sötétségből. 1800-tól süt ránk a nap, nem jutott eszünkbe, hogy volna itt 200 lóerős dízel is. Tartós 120-nál 6,4 litert fogyasztott, ennél lassabban nem sikerült menni, tehát innen felfelé nyitott a spektrum, úgy 9 literig.
Nehézatléta
Ehhez a súlyhoz nagyon kell a turbódízel nyomatéka, mert a 159 olyan nehéz, mintha egy kád ólomban hizlalták volna. Viszont masszívságára és biztonságára szavunk sem lehet, érzésre egyetlen acéltömbből készült.
És mi marad a sportosságból egy ennyire nehéz és csendes autóban? Meglepően sok, ami a futóművön és a kormányzáson múlik. A 159 bársonyos lendülettel repül. Olyan csendes és annyira stabil, hogy egy érzésre is húzós országúti kanyarhoz nagyon bátran kell haladni.
Alfa érzés: ez már más
A 159-ben a híres Alfa életérzés nem szemellenző a gyatra minőség és a rettenetes értékvesztés fejében, hanem valódi érzelmi többlet, de egy világszínvonalú autóban. A hosszú lecsúszás után most először érezni, hogy egy Alfa ismét reális ellenfele egy Audinak és egy BMW-nek.
Ezt az autót oda lehet tenni egy 320d Touring mellé. Kevésbé kiváló autó, de nap mint nap valódi örömünk van benne és legalább olyan büszkén járhatunk vele, mint a németekkel. Akinek van szeme és szíve, annak nem kell megmagyarázni, miért nem valami germán prémiumtermék lett.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1910 |
Furat x löket (mm) | 82×90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,6 |
Végsebesség (km/h) | 208 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,8 |
Vegyes (l/100 km) | 6,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 162 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4661/1830/1422 |
Tengelytáv (mm) | 2703 |
Csomagtér (liter) | 445/ nincs adat |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1585-1660 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 445 000 (Distinctive) |
Konkurensek (forint) | Audi A4 Avant 2.0 TDI, 8 738 800 |
BMW 320d Touring, 8 907 000 | |
Saab 9-3 Sport Combi 1.9 TiDS ARC, 8 945 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsák, vezető oldali térdlégzsák, ABS, menetstabilizáló elektronika, kétzónás automatikus klímaberendezés, távirányítós központi zár, motoros állítású, fűtött tükrök, CD-s rádió 8 hangszóróval, 17 colos könnyűfém kerekek, ködfényszóró, motoros ablakemelő elöl-hátul, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető rádió, esőérzékelős ablaktörlő, aut. bekapcsoló fényszórók, Alfatex kárpitozás, aut. sötétedő belső tükör |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A 159 Sportwagon nagy pillanatai továbbra sem akkor következnek, mikor a tágasságról van szó. Viszont stílusos, sportos és vonzó autó, amibe elég a 150 lóerős dízel. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |