Lamborghini teszt a földeken

Mi a francot keresek én egy traktoron – merül fel jogosan a kérdés?! A „nyóckerben” születtem valamikor a nyolcvanas évek kezdetén, gazdáságot, TSZ-t, csak akkor láttam, amikor apukám valamit odaszállított, én meg ott figyeltem a hátsó ülésen a Ladában. Bedolgozó volt a szakmája, vagy mije, kisgyerekként nem tűnt fel, hogy ez nem olyan konkrét fogalom, mint a villanyszerelő, vagy a kéményseprő.

Traktorra mondjuk onnan egyre se emlékszem, úgyhogy az első emlékeim mezőn látott piros Zetorokhoz kötődnek. Valahogy mégsem vonzottak igazán, már akkor is tudtam, hogy ezek a low-cost tragacsok nem nekem lettek kitalálva. Sokkal inkább felültem volna egy John Deere-re, ami valószínűleg legalább akkora királyság lehetett akkoriban, mint egy S-Merci.

a videó a hirdetés után indul

Azt hiszem, gimnáziumi éveim alatt futott az Aerosmith Crazy című videoklip, ami közelebb hozott a traktorozáshoz. A klipben 2 – az iskolából ellógott – csajszi vesz fel egy traktoros csávót, és viszi el meztelenül a tóhoz fürdeni, ami igencsak növelte szememben akkoriban a traktorvezetők imidzsét. Bár az is lehet, hogy az kombájn volt…

Bikás, szarvasos

2006-ot írunk, mostanáig kellet várni, hogy kipróbáljak néhány nagykerekű vasat a mezőn. Mi mást próbálhattam volna ki autófanként, mint néhány Lamborghinit? Irány Nagykőrös, a Lamborghini importőr lakhelye! Úgysem tapostam még a gázt egy igazi Lambóban.

A traktor ugyan igazi, de a név és a bikás jelvény mögött már nem a sportkocsigyártó cég áll, a márkanevet egyszerűen eladták. Mostanra a Lamborghini két márkatárs mellett tengeti földműves életét. Kár, bár ezt úgysem tudja az átlagember fia, így lehet hencegni bátran.

Azt szinte úgy is mindenki tudja, hogy a híres olasz gyár traktorgyártással kezdte, aztán kezdett csak autóépítésbe, hogy megmutassa, lehet a Ferrarinál jobbat is csinálni. Nem mernék megesküdni, hogy ez sikerült, de mostanában már exkluzívabb egy Lambo a Ferrarinál, mivel utóbbiból több tucatnyi rohangál az utakon.

Traktorként elterjedtebb a Lamborghini – mivel Ferrari nincs. Bár őszintén szólva, én Lambo traktort sem láttam egyet sem szántás közben. Az is kiderült, hogy a John Deere (szarvasos) már évtizedek óta itt van Magyarországon, bár azt nem tudom, kinek tellett ilyesmire korábban.

Inkább Toyota, mint Lambo

Ha a Lamborghini traktorokat autógyári szinten akarjuk összehasonlítani, akkor inkább a Toyotához áll közelebb, mint a neves sportkocsigyárhoz. Tucatnyi Lambo-traktor fut: van R1-től R8-ig tartó széria, és vannak önálló néven futó traktorok. Karosszériaváltozatból is többfélét építenek: van fülkés, van „kabrió”, vannak a nagy rücskös traktorgumisok és van, amelyik lánctalpon halad. Kb. 1200 kilo a legkisebb, a legnagyobb viszont megvan 9 tonna is, amiben 265 lóerő dübörög a 39-cel szemben. Száguldozni egyikkel sem lehet, a nagyok és erősek sem mennek többet 50-nél.

Biztos én vagyok a kispályás, de állítólag előfordul, hogy valaki egy R1-est kicsivel több mint 3 millióért fűnyírásra használ. Én feleekkorának gondoltam egy fűnyírós traktort, persze attól függ, kinek mekkora (a kertje).

A következő oldalon szó lesz Marikáról, Michael Knightról és az R2-es droidról!


K.I.T.T. kütyafüle

Elsőre egy Champion 160-as fülkéjét vettem be, de egyedül nem sokra jutottam volna. A fülkében nagyjából 100 gomb, kapcsoló és kar van szerteszét, egyedül a slusszkulcsot ismeri fel az igazi földműves. Aki egy ilyet elkormányoz, az biztosan nem az, inkább csillaghajó kapitány, de minimum Michael Knight.

Egy joystick segítségével kell irányt és sebességet váltani. Hátramenetben ugyanannyi fokozat kapcsolható, mint előre, bár erre a valós életben semmi szükség. Sőt a 45 fokozatnak sincs semmi értelme, még előre sem, a gyakorlatban csak néhányat használ a gépkezelő, miközben akár 1,1 km/órával szántja a földet.

Hátrébb van egy nagy piros stop gomb is, mert állítólag egyszer egy traktor átment a vezetőjén, miközben ő a traktor előtt szalonázott Marikával, aki a szomszéd faluból tekert hozzá drótszamáron.

Sibeda, hifi, légkondi

A motorhoz pofonegyszerű hozzáférni, mivel azt pillekönnyű műanyag elemek borítják, és így állítólag jobban elkerülik a villámcsapások is a földművelőt. Egyéb nem természeti csapások, például vegyifegyer támadás is túlélhető a jobban felszerelt kabinosokban, mivel a permetek ellen a fülke tökéletesen szigetelt, és a levegő mindenféle szűrőn keresztül jut el a túlélőkhöz. A jobbakban van sibeda, meg négyhangszórós hifi, sőt még a fülke is hangszigetelt.

A légkondicionáló minden fülkés traktorban széria, akárcsak a négykerékhajtás, amiből van mechanikus és elektromos egyaránt. Itthon egyszer rendelt valaki légkondi nélkül egy R2-est – nem droidot – de utána nagyon bánta. Pedig a hatalmas üvegfelületekről gondolhatta volna, hogy meleg lesz.

Minél nagyobb és drágább a traktor, annál könnyebb vezetni, mert ott már automatikusan választja a gép a megfelelő üzemmódot, és nem hagyja, hogy egy bekapcsolt difizárral megtépázzuk a fogaskereket.

Szalad már!

Némi okosítás után már szalad a traktor, de borzasztóan nem érzem. Sokat kell tekerni a kormányon, ami nem áll vissza, és azt hiszem, hogy a két méterre lévő pótkocsiba is beakadok, sőt egy 8 centi széles kamera felett is megerőltető átmenni, de végül mindent megúszok. Feltűnő, hogy a nagyobbik monstrum is kisebb helyen megfordul, mint Fiesta ST tesztautónk, ennek oka a magas kormányzási szög. A sebességélmény nem frenetikus, a váltás olyan lassú, mint egy smartban, a rugózás és a magasság miatt mégis tök vicces a vezetés.

Ugyan a légrugós fülke és vezetőülés ellenére is sikerül beverni a fejem a fülke tetejébe, – a nagyjából egyenesnek tűnő talajon -, miközben kábé huszonkettő és féllel száguldok a füvön, de ez nem zavar, mert majdnem a csúcsmodellben feszítek. Az egyszerűbbekben jó, ha az ülés légrugós, azon kívül csak a gumi szilentek és a traktorgumik tompítanak.

Puritánsága ellenére, mégis a fülke nélküli R1-es a legélvezetesebb számomra, amin egy markolókanállal is játszhatok, a menetszél még nem kócolja össze a séróm, a váltó pedig pont olyan, mint egy autóban, csak izomból kell kapcsolni.

Traktorvezető leszek

Én speciel nem, de állítólag sok felnőtt arról álmodott gyerekkorában, hogy traktorvezető lesz, ha felcseperedik. Sokkal inkább lennék repülőpilóta, de egy hangszigetelt, hifis Lamborghinit azért talán még én is bevállalnék. Nincsenek ugyan csinos stewardessek a mezőn, de hátha arra biciklizik Marika a szomszéd faluból…