Tejelünk, ha jó, ha csónak
Hazánkban, ahol ugye stabil és nagy a jólét, a gazdaság meg javíthatatlanul dübörög, rosszat sejtünk, mikor az egyik adónemet felváltja egy másik. Jövőre modellváltás lesz a gépjárműadóban, idén fizetünk utoljára szeretett négykerekűnk öntömege alapján. 2007. január elsejével búcsúzik a súlyadó és érkezik az új gépjárműadó.
Ha egy önkormányzat adócsoportjánál bárki azt hallja, amit én, hogy a „kilowattóra” alapján vetik ki a jövő évi adót, ne örvendezzen zéró kWh-s autó tulajdonosaként! Természetesen a kilowatt számít, óra nélkül, tehát a lóerők alapján adózunk majd.
Megy a súlyadó, nőnek a terhek
Idén még autónk minden 100 kilogrammja után fizetünk maximálisan 1200 forintot évente az önkormányzatnak. Könnyű, tehát kicsi kocsival lehetett jól járni. A januártól életbe lépő módszerrel az autó teljesítménye alapján kell fizetni. A forgalmiban kW-ban megadott teljesítményt kell felszorozni 120, 160, 200, 260 vagy 300 forinttal, az autó korától függően. A legmagasabb tarifa a 0-3 éves, a legkisebb a 16 év feletti autókat érinti.
A magasabb adótételeket itt közli a Gyurcsány-kormány. A súlyadó emeléséről a 37. oldalon találhatók részletek, rögtön azután, hogy a köbcentinként 15-20-ról, 18 illetve 24 forintra dráguló átírási illetékről olvashatunk. A magasabb tarifa az 1890 köbcenti feletti motorokra igaz. A 20-30 százalékos drágulás az infláció 6,5-10 szerese, de ezt csak újabb érdekes adatként mondjuk.
Drágul az alap Swift is
Gyorsan felmértük a kollégák családi körében előforduló autók alapján, hogy ki jár jól és ki rosszul a súlyadó kimúlásával. Nem direkt pécéztük ki a dráguló autókat, de legtöbben rosszabbul járnak. Az új díjszabás azoknak kedvez, akiknek nagyon öreg és/vagy gyenge autója van, az újabb és főként erősebb motorú autókban feszítőket emelkedő tételekkel büntetik. Nem kell luxuskocsira gondolni! Elég egy Swift 1.3, hogy többet fizessünk. Ha a maximális 1200 Ft/100 kilóval számolunk, akkor a Suzuki esetében 7200 forint a változás, felfelé.
Sajnos a cikknek még nincs vége. Megannyi fizetendő adó olvasható még a következő oldalon.
Pár példa a kollégák családjából. Horváth Zsolt bátyja az 1995-ös BMW 325tds-re 13 440 Ft súlyadót perkál Nagykőrösön. Jövőre ez nyomban 20 600 forint lesz a 143 lóerős autó után. Nagy Dénes és Gergő szülei a 2003-as Ford Focus 1,6-ra (74 kW/100 LE) az idei 14 400 helyett 22 200 forintos csekket kapnak majd. Hamar Balázsék gépjárműadója (Mondeo 2.5 V6, 1995) 13 440 forintról kerek 20 ezerre ugrik. Csak azért nem 25 000-re, mert autójuk épp átér a 12-15 éves korcsoportba. Csak én járok jobban, mert a 22 éves Audi 80 quattro adója 13 200 forintról 7920-ra esik. Az adó alól mentesek a súlyos mozgáskorlátozottak, vagy az őket szállító közvetlen családtagok, ha autójuk nem erősebb 100 kW-nál, tehát 136 lóerőnél.
Felmennek az autóárak
Már az idei év hátralévő részében is emelkedhetnek az autóárak. Sajnos ez nemcsak a listaárakat érinti, hanem a ténylegeseket is, mert az erősebb forintárfolyamon beérkezett autók idővel eltűnnek a készletekből, és új már csak emelt listaáron jön. Az importautók árait a meggyengült forint veri fel, hiába próbálta minden importőr tartani őket. Az árfolyamesést az is megérzi, akinek felment a törlesztőrészlete a svájci frank alapú kölcsönnel vett autójára.
Cégautók: marad az adó
És mi van a cégautók adójával? A cégautók adója tipikusan az a tétel, amit könnyen emel a kormány. Végül is ez a vállalati autóban pöffeszkedő burzsujokat sújtja, hadd fizessen utánuk a munkaadójuk. Nem kis tétel ez, pl. egy most 2 éves VW Passat Variant 1.9 TDI után egy cég jelenleg havi 53 760 forint adót fizet, ha a kocsi magánhasználatú is. Jó hír, hogy a Pénzügyminisztérium nem tervezi az adótételek emelését.
Nőhet a regadó is
Az év végére összeálló kormányzati adócsomagokban közkedvelt elem a regisztrációs adó emelése. Ez idén is nőtt, hogy ellensúlyozza a 25-ről 20 százalékra csökkenő áfát. Aki jövőre vesz új autót, ne lepődjön meg, ha esetleg nő a regadó, mert a költségvetési bevételek növelése elsőrangú szempont. A javíttatás és a karbantartás költségei is emelkednek majd, mert a szervizeket is érinti az energia (gáz, villany) drágulása, a magas üzemanyagárak pedig az alkatrészek szállítását teszik költségesebbé.
Autópálya: később derül ki
Kóka Jánostól jövőre is arra számítunk, hogy – gazdasági miniszteri minőségében – emeli az autópályadíjakat. 2005-re átlagosan 15, 2006-ra 9,75 százalékkal drágultak a matricák, a kormány indoka az áremelésre a bővülő hálózat. Szerintünk a több autópályát finanszíroznák az új belépők, akikhez eljut az autósztráda, de a költségvetés készítőit más logika vezérli. A jövő évi tarifák így nyáron még nem ismertek, de ide a rozsdás bökőt, ha januártól nem fizetünk többet.