Figyelem! Cikkünkkel eszünk ágában sincs bárkit is gyorshajtásra bíztatni!
Mivel a radardetektorok és zavarók használata hazánkban évek óta legális, elmentünk megnézni, hogyan is működnek valójában ezek a kütyük. A blokkoló tesztek során a rendőrségnél is használatos, lézeres sebességmérővel járattuk a bolondját.
Egyre többféle berendezést lehet kapni, amelyek mind a traffipaxok előrejelzésére, de egyes készülékek működésének zavarására is alkalmasak. Persze itt is találhatunk drága, de valóban működő és olcsóbb, szinte használhatatlan gépeket is. Az olcsóbb, fogyasztási templomokban akciósan beszerezhető cuccok nagy többsége szinte teljesen alkalmatlan arra, hogy feladatát tisztességesen ellássa. Csupán hamis biztonságérzetet ad, így inkább a rendőrök malmára hajtja a vizet.
Sokszor gagyi az olcsó
Hogy miért kell a detektoroknál is megfizetni a minőséget? Nagyjából két paraméter számít igazán ezeknél a műszereknél, az egyik az érzékenység (milyen messziről veszi észre, hogy figyelnek) a másik pedig a szelektivitás (csak akkor riasszon, amikor tényleg radarveszély van). Ha a kettő közül bármelyiket rosszul csinálja, akkor vagy nem veszi észre, hogy mérnek, vagy mindenre beriaszt, ami megint nem szerencsés.
Néhány országban tiltják ugyan a lézerblokkolók és a radardetektorok használatát, de élelmes emberek erre is találtak megoldást. Mivel a radarok amúgy is egyre ritkábbak, lassan csak a lézeres sebességmérők ellen kell harcba szállni, így elég egy lézerblokkoló berendezést felszerelni a kocsira.
Blokkolt lézer
Csak találjunk neki valami más funkciót, és máris nincs vele gond külföldön sem. Ilyen berendezés lehet egy lézeres kapunyitó is. Ez ha „találatot” kap, akkor hét másodpercig teszi láthatatlanná az autót, utána viszont egy percre kikapcsol, hogy más berendezések, pl. lézeres sebességmérők működését ne akadályozza. Zseniális szöveg, ugye? Ez a hét másodperc bőven elég arra, hogy fékezés után a megengedett sebesség villogjon az autónk képe mellett.
Ami ellen a csoda sem véd! Elrettentő esetek a következő oldalon.
Bemérés 1-1,5 kilométerről
Ha lézerrel mérnek, és nincs blokkolónk, néhány esetben még megúszható a büntetés. Lézerrel jóval messzebbről, 1-1,5 km-ről megállapítható az autó sebessége, és csupán néhány tizedmásodpercet vesz igénybe a mérés, tehát ha bejelez a készülék, jó eséllyel már meg is vagyunk, már hiába is lassítunk. Olvasható rendszámfotót viszont csak kb. 150 méterről tudnak készíteni, így ha van lehetőségünk megfordulni és más irányba menni, akkor megúsztuk.
A rendőrök sem buták
De nem kell félteni a rendőröket sem. Szinte mindegyik radardetektor bejelez a benzinkutak környékén, hiszen az automata ajtónyitó is ugyanazt a mérésre kiosztott frekvenciát használja, mint amit a radarok. Néhány autós ezt hamar megszokja, és benzinkút mellett már fel sem kapja a fejét a figyelmeztetésre, pedig könnyen lehet, hogy a szemfüles rendőr is éppen ott ütött tanyát.
Lehet róla vitatkozni, mennyire etikus a detektorok, blokkolók használata, de talán kevés dolog mellett ez igazán tisztességesen van itthon kitalálva. Ha figyelik az autóst, hadd szerezzen róla tudomást legálisan használható berendezések segítségével. Nem beszélve arról, hogy számos helyen az utak javítása helyett megelégszenek egy 40-es, ne adj’ Isten 30-as tábla kihelyezésével. Itt szinte bárkit meg lehetne büntetni, hiszen még nem találkoztam olyan emberrel, aki ezeket a korlátozásokat valóban betartotta volna.
Ami ellen nincs okosság
Sajnos azonban nincs mindenre megoldás, a videokamerával felszerelt követőautót és az aszfaltba épített hurokdetektorokat nem lehet előre jelezni, hiszen azok nem bocsátanak ki semmilyen jelet.
Rövid tesztünkben minket teljesen meggyőztek a kipróbált berendezések, valóban működnek. A lézerblokkoló esetében pedig a gyári értékeket jóval túlteljesítette a berendezés, hiszen a sebességmérőtől alig néhány méterre is megakadályozta a mérést. Aki továbbra sem hisz benne, menjen, próbálja ki!