Második fázis
Ez volna az új Scénic? – nézek értetlenül az előttem álló egyterűre. Igazán újnak még az elődje mellett sem tűnik, egyedül pedig annyira nem látni rajta az átdolgozást, mint anno a Mégane-on. Ugyanis nem teljesen új autó, csak a „második fázis”, ahogy a Renault a modellváltások közötti ráncfelvarrásokat nevezi.
Az autó külsején annyira kevés változás történt, hogy még az öt új szín bő lére eresztett megemlítésével együtt is elég rá egy bővített mondat: kicsit más a lökhárító és a fényszóró elöl, van pár új felni, hátul LED világít az elődtől eltérő formájú lámpákban. Belülre más anyagok kerültek, de nem érzékelni túl nagy fejlődést. A biztonság pedig nem avult el, az öt csillag érvényes az új Scénicre is.
Mínusz két ülés, plusz egy modell
Talán a fő változás, hogy az eddig kizárólag 5+2 üléses Grand Scénic megvehető harmadik üléssor nélkül is, ezért most már csak cuccokkal töltetjük meg a hatalmas csomagteret, apró termetű utasokkal már nem. Harmadik modellként a Grand Scénic megmaradt hétszemélyesnek.
A hosszú változatok az ülésszámon túl sok más apró eltérést mutatnak. A hétszemélyesben magasabb a középső sor, hogy a leghátsó utasok lába beférjen az üléspad alá, emiatt kis fiókok sincsenek a második üléssor tövében, ellentétben a rövid kivitellel. Az ötszemélyes Grand Scénicben a hátul ülők két centivel hosszabb frizurát engedhetnek meg maguknak, és a kis fiókjaikat is visszakapták.
Két köbméter TÉR
A plusz két ülés helyére, a csomagtér padlója alá is pakolhatunk, ha a teljesen hátratolt hátsó ülésekkel is fél köbméter feletti csomagtér esetleg nem volna elegendő. Kivett ülésekkel 1960 liter a maximum – zsiráfot is bátran szállíthatunk. A rámolás is könnyebb lett, mert a hátsó ajtó plusz 10 centivel feljebb taszítható a végállásából, így 190 centisen még épp elférni alatta. A csomagtérben az összecsukott babakocsi fölött a kalaptartó többféle magasságban rögzíthető, hogy a második szinten is rendben legyenek a csomagok.
Három év, 1 063 000 Scénic
A második Scénicből többek között azért sikerült eladni három év alatt 1 063 000 darabot, mert utastere annyira sokoldalú, emberi, a hétköznapi igényekre szabott és ötletes – és akkor még ott a galaktikus kapacitású tárolóhely is.
Ott van például a két első ülés közötti doboz, ami előre-hátra tologatva mindkét üléssorból elérhető. A padlóban lévő és az ülések alatti rekeszek is hasznosak, fifikás üregek rejtőznek az ajtókban a könyöklők alatt, ehhez jön egy barlang méretű kesztyűtartó.
Ez csak egy szelete a tortának, a Scénic ülései fejtörés nélkül átrendezhetők és vissza. A kivehető helyett a padlóba hajtható ülés praktikusabb, de az a megoldás viszont a maximális rakteret korlátozza. Bár a modellfrissítés óta a Scénicnek hatékonyabb légkondicionálást kellene nyújtania, ebből nem sokat éreztünk – az autó továbbra is nagyon nehezen küzd meg a hőséggel.
Nyolc motor
Benzines motort 98 és 163 lóerő között választhatunk, a két véglet az 1,4 literes szívó és a kétezres turbómotor. Dízelből szintén négyféle van. 85 lóerőről indulunk, a 105 literes fölött az 1.9 dCi következik 130, majd az új 2.0 dCi 150 lóerővel.
Utóbbit ötüléses Grand Scénicként és az új, hatfokozatú automata váltóval vezettük. A kézzel is kapcsolható automata a békebeli családi tempóhoz igazodik, ráérős nyugalomban vált fel-le, mint egy gőzhajó ősz szakállú kapitánya. A nagy teljesítmény és a maximum 340 Nm nem rohanásra csábít, inkább élvezni lehet a nagy dízelmotor háttértámogatását.
Inkább a dízelt!
A Renault sajtóanyaga rögtön az elején megkockáztatja azt a kijelentést, hogy egy egyterű vezetése még sosem volt ennyire közel egy személyautóéhoz. Erre azért ne vegyünk mérget, de a Renault a kényelmes felállással alapjában véve eltalálta, mire van szükség egy családi autóban. Az elektromos szervokormányt sikerült precízebbre hangolni, módosult a lengéscsillapítás és az autó kevésbé dől meg kanyarban.
Benzinesből gyakorlatilag csak a 112 lóerős, 1,6 literes motort veszik az autóhoz (72 százalékos részesedés az Otto-motorok között), amelyhez mostantól hatfokozatú kézi váltót társít a gyár. Az erőtlen motornak jót tett a plusz egy fokozat, a kisebb fordulatszám miatt viszonylag csendben mehetünk vele. Kulturáltsága okán kicsit talán még tetszene is ez a felállás, ha a fedélzeti számítógép nem 10 literes fogyasztással sokkolt volna a jórészt ráérősen megtett útra. Tényleg inkább a két 1,5 literes dízel…
Zene a kesztyűtartóból
Az átdolgozott egyterű októberben jelenik meg itthon, sokféle ügyes szolgáltatással. Felárért rendelhető lesz gyermekfejtámla a hátsó üléseken, illetve egy fekete csatlakozódoboz a kesztyűtartó mélyére, amelyben iPod vagy USB-n át más MP3-lejátszó is dokkolható.