Csakhogy a korábbi kilométerenkénti 2 helyett 1,2 milliárd forintból is megépíthető autópályákból a tervezettnél kevesebb épül. Helyettük, ahol a szakértők szerint igazán nincs is szükség autópályára, csupán kétszer kétsávos autóutakat épít majd az állam.

Ezeket az utakat az autópályákhoz hasonlóan szintén meg lehet építeni irányonként két sávval, de az autóutaknál nem kötelező az ellentétes irányú sávok közé elválasztót építeni. Szintén rengeteget lehet spórolni a leállósávok aszfaltozásának elhagyásával, valamint az autópályáknál kötelező benzinkúttal együtt létesített pihenőhelyek építési költségét is meg lehet takarítani.

S ha nem hívják autópályának, akkor minden bizonnyal matricát sem kell majd vennie annak, aki felhajt rá. Igaz, a főutakra való matrica gondolata már megfogant vezetőink busa fejében.

A kevesebb autópálya helyett cserében a jövőben több autóút, illetve több lakott települést elkerülő út megépítése várható. Kérdés, hogy ez megéri-e? Gondoljunk csak az M0-ra, amit eredetileg szintén autópályának terveztek. Miután a térelválasztók hiányában rengetegen haltak meg, utólag kellett betonelemeket telepíteni, és miután nincs leállósáv, egy-egy műszaki hiba szinte megbénítja az utat.

Lehet, hogy egyszer már úgy kellene utat építeni, hogy nem a jelenre, hanem a jövőre terveznek.