Teszt: Volvo S80 D5 Summum

Lát, érez, felárat kér

Nem gondoltam volna, hogy a reklám, konkrétan egy bevezető kampány, ekkora hatalom. Amerre jártam az autóval, mindig akadt valaki, aki megkérdezte, hogy a tesztautó látja-e, érzi-e őket is. Bár a BLIS csak felárért vizsgálja helyettünk a holtteret, de a belső térben rejtőzőket gombnyomásra leleplezi az autó, és sokakban ennyi maradt meg róla.

Ez a sok káprázatos high-tech cucc, mint a követési távolságot magától tartó radar, arra mindenképpen jó, hogy az S80 legyen a téma. De az sem lenne rossz, hogyha könnyedén észre lehetne venni, hogy nyolc év után a Volvo lecserélte a csúcsmodelljét.

Ez nem megy elsőre, mert a design egy kicsit bátortalan, az autó inkább tűnik egy megnyújtott S40-nek, mint az új zászlóshajónak. Karcsúbb és sportosabb a zömök negyvenesnél, ahogy a hosszú, széles és lapos autók mindig csinosabbak a tömzsiknél. Tetszetős, könnyen emészthető forma, csak az első S80 újító ereje hiányzik belőle, amiből nyolc éve táplálkozik az összes Volvo a széles vállakkal.

Egyedül a nagyokkal

Pedig észre kellene venni, hogy az S80 ma a németek egyetlen fajsúlyos ellenfele Európában. A Lexus GS-ben nincs dízel, az S-Type, a 166 és a 9-5 mind ősrégi, a franciáknak eleve kevés az esélyük a 10 milliós és a még drágább autók között, a Chrysler 300C-ből meg csak nálunk próbálnak prémiummárkát faragni, mivel olyan sokba kerül.

A sok hipermodern extra mellett belül is muszáj valami újat kitalálni, például a térben lebegő középkonzolt az S40/V50-ből. Lebegés ide, vagy oda, annyira azért nem könnyed, hogy ne nyomná idegesítően a térdem minden balkanyarban szigorúan deformálódásmentes anyaga. A belső design nagyívű, elegáns, mégsem rideg, de az elődhöz képest mintha szorosabb büdzséből kellett volna kihozni a műszerfalat, anyaga csak félig puha.

Nem nagy, de ügyes

Egy Volvótól azt várjuk, hogy a tenyerén hordozzon, stílusos belsőben, a megszokott pazar ülésekkel és kiváló hifivel. Ezeket kipipálhatjuk – aki elöl bármire panaszkodna, az vagy nem tudja, mi a jó, vagy sznob.

Ez az első tesztautó, amiben tényleg hatásos volt az ülésszellőztetés – a deréktájon befújt levegő miatt nem olvadunk egybe a bőr üléstámlával. Tetszett az is, hogy a hangerőt levéve megáll a lejátszás, míg csendre van szükség. Hátul viszont gyenge a térkínálat, a szép tetőív miatt eleve beszállni sem túl kényelmes, a fej is szűken érzi magát, és a lábnak sincs sok hely.

Lapozz! Lóerők, fogyasztás és svéd gyorsvasút a következő oldalon.


Egy öthengeres dízel termeli azt az erőt, ami nagyon jól áll az S80-nak. Egy tekintélyes kocsinak nem árt, ha el tud lépni a forgalomtól. Egyedül a hatfokozatú automatára kell várni néha pár ütemet, de a motor behozza a megfontolt visszakapcsolásokból származó késést.

Relaxálás elöl

180-nál a hangulat ott, bent relaxált, minden csendes, szép, kényelmes. Jut idő elmorfondírozni azon akár, hogy vajon a nők hogy képesek annyira összekuszálni bármilyen elektromos eszköz zsinórját, nézzünk meg csak egyszer tüzetesen egy hajszárítót!

A drótból kialakuló spontán csomók talányára már sosem fogok megoldást találni, inkább meglepem magam még egy kis sebességgel. Itt nem a kipirulás és a kapaszkodás adja az élményt, a 210 belül nem tűnik fel. Az autó rezzenéstelenül fúrja magát előre a néptelen autópályán.

Igazából nem abban nagy az előrelépés, mikor gyorsan megyünk, és keveset tekerünk a kormányon. Az S80 eddig akkora körön fordult meg, mint egy tankhajó. Mostantól mozgékony és laza, parkolóházban forgolódva olyan a különbség, mint egy 130 kilós kazah súlyemelő és egy NBA-s irányító között.

Humán luxus

Távol a budapesti útfeltúrásoktól meditatív nyugalom lesz úrrá az üzemanyagszint-jelzőn. Ha kiéljük magunkat az erős motorral, 9,5 liter megy el százon, ha nyugodtan haladunk, simán 8 liter alá megy az érték. Mi csupán átlag 8,6 litert mértünk, városban keveset, országúton sokat autózva.

Ennyiből talán kiderül, hogy az új S80 nem hibátlan, mégis vonzó autó, legalábbis számomra az. Benne van mindaz az odafigyelés a környezet és az ember iránt, amitől Stockholmban a reptéri gyorsvasút váróterme majdnem steril, amitől a szerelvényen van pelenkázó, a lejáróban lift a mozgáskorlátozottaknak vagy a babakocsit cipelőknek. Tudja mindazt, amiért a svéd modellt annyian irigylik.


Műszaki adatok – Volvo S80 D5 Summum aut.
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2400
Furat x löket (mm) 81,0×93,15
Hengerek / szelepek száma S5/20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 136 (185)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 400/2000-2750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,0
Végsebesség (km/h) 225
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,6
Vegyes (l/100 km) 7,3
CO2 kibocsátás (g/km) 193
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4851/1861/1490
Tengelytáv (mm) 2835
Csomagtér (liter) 480
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1647/550
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 225/50R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 12 710 000 (aut.)
Konkurensek (forint) Audi A6 2.7 TDI aut., 12 836 400
BMW 525d aut, 12 432 000
Mercedes-Benz E 280 CDI aut, 13 178 400
Lancia Thesis 2.4 JTD aut. Executive, 12 700 000
Tesztelt autó ára (forint) n.a.
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, menetstabilizáló elektronika, aktív fejtámlák, első, oldal és függönylégzsák, fedélzeti számítógép, két hátsó Isofix gyermekülés rögzítési pont, motoros, fűthető külső tükrök, ködfényszóró, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, CD-s rádió 4 hangszóróval, Aux bemenettel, kétzónás automatikus légkondicionáló, kiegészítő fűtés, osztottan lehajtható hátsó üléstámla, tempomat, részecskeszűrő, aut. elsötétedő belső tükör, bőrkárpit, esőérzékelő ablaktörlők, ülésfűtés elöl, tolatóradar, kettős xenon fényszórók, motoros állítású, memóriás vezetőülés
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Tulajdonképpen az S80 annyit nyújt, amennyit elvárnánk tőle. Stílusos és kényelmes autó a felső kategóriából, remek dízellel. Javítani csak a hátsó térkínálaton és néhány felület anyagán kellene.
Pontszám (max. 10) 8,5 pont