Nem véletlenül kötelező

A felelősségbiztosítás annyira kell, hogy kötelező. Ezért is veszik komolyan meglétét a rendőrök, ha kiintenek minket egy közúti ellenőrzéskor. A kötelező azért kell, hogy a szerződésben biztosított esetekben helyettünk fizessen, ha kárt okozunk. Tehát olyasvalami, ami nem a befizetőnek térít, hanem annak, akinek kárt okozunk.

1,75 milliárdba is kerülhetünk

A kötelezőnket kezelő biztosító 1,75 milliárd forintig köteles helytállni károkozásunkért. Ezt nem 20 db Rolls-Royce, 10 Bugatti Veyron és még 40 Aston Martin V8 Vantage összetörésének esetére írták elő. Az összeg azért ilyen magas, hogy például egy busz utasainak okozott maradandó egészségkárosodás után járó kártérítésre is jusson, hosszú évekig.

A biztosítótársaság vagy biztosító egyesület felelősségvállalása megszűnik, ha az autó üzembentartója nem csengeti be az aktuális díjat. A megszűnés a fizetés esedékességétől számítva 30 nap után jön el. Ha egy a kötelezőt elcsaló autós töri össze az autónkat, akkor nem létező biztosítója helyett a MABISZ, a biztosítók szövetsége fizet és megpróbálja behajtani az illetőn a kárt.

Új ügyfélért le az árral!

Minél több ügyfele van egy kötelező biztosítónak, annál pontosabban képes kisakkozni, hogy X típusú biztosítottjai mekkora valószínűséggel okoznak kárt és mennyi pénzt kell beszedni, hogy biztos ne legyen ráfizetése az üzlet. Merthogy mi mindannyian alkotjuk a veszélyközösséget egy biztosítótársaság vagy egyesület ügyfeleként.

Aki sok új ügyfelet akar, az rendszerint lemegy az árakkal. Aztán pár év alatt kiderül, hogy kik azok, akik sokat törik a kocsit saját hibából és nem éri meg őket megtartani. Nekik kialakítanak egy csúnya tarifát, és ők az újabb kampányidőszakban válthatnak, arccal az alacsonyabb díjak felé.

Mivel a Gyurcsány-kormány megszorításai reálbércsökkenést okoznak, az eddigieknél is többen vehetik a fáradságot az átszerződésre a szerényebb kiadások érdekében. A FigyelőNet által megszólaltatott szakértő félmillió átszerződőt is elképzelhetőnek tart.

Letiltva a TIR egyesület

A PSZÁF október eleji döntése érdekében a TIR Biztosító Egyesület nem fogadhatja a bejáratott biztosítóktól az alacsonyabb díjak irányába lemorzsolódó ezreket a váltásra biztosított időszakban. Egyes vélemények szerint a TIR elmeszelésében a konkurenseknek is benne van a keze, mások nem hisznek a piacukat féltő biztosítók összeesküvésében. A biztosítótársaságok nem emelhetik évközben a díjakat, az egyesületek azonban további befizetésekre kötelezhetik tagjaikat, tehát a velük szerződő autósokat.

100 milliárdnál többről van szó

Nem babra megy a játék, hiszen 2005-ben 3,8 millió kötelező gépjármű felelősségbiztosítás élt hazánkban, míg casco szerződésből csupán 821 000 darabot jegyez a statisztika. A piac nagyságát érzékelhetjük az évi 114,6 milliárdos árbevételi adatból, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) közölt 2005-re.

Megint online érdemes

Szerződni idén is online érdemes, mert a tavalyi kedvezmények után a biztosítók idén is többféle előnnyel fogják támogatni a világhálón történő szerződéskötést. Az ajánlatok összehasonlíthatóságát több internetes kalkulátor is biztosítja, a legnépszerűbb biztositas.hu valamint a netrisk.hu adatbázisa. A tájékozódásban segít a PSZÁF összeállítása, amely elérhető itt.