Teszt: Spyker C8 Laviolette

Ha a Prada és a Versace szavak hallatán melegség tölt el, akkor a Spyker C8 Laviolette a te autód. Egy sportkocsi, ami jobban illik a Vogue címlapjára, mint bármely autós magazinba.
Ha modell lenne, Milánó kifutóit koptatná, Flavio Briattorével vacsorázna és Louis Vuitton válltáskájában pincsikutya pislogna.

Rembrant, Vermeer, Spyker

Hollandia nemzeti sportja a spórolás. A tisztes flamandok ennek szelemében negyedmillió eurós (67 millió forintos) szupersportkocsi gyártásába kezdtek. Mivel ebben a kategóriában a vevők akár 1 millió eurót is szívesen átutalnak egy-egy autóért, a Spyker valóban a jutányos árú telivérek közé tartozik.

a videó a hirdetés után indul

A kitartó számára nincs akadály

Az üzem egy tipikus holland kisvárosban, Zeewolde-ben található. A gyár körül parasztgazdaságok, legelők. A csatornák között elszórtan szélgenerátorok. Zöld és fekete alumínium dobozban gyártják az alumínium autót. A csarnok homlokzatán az 1915-es latin szlogen „Nulla tenaci invia est via” – A kitartó számára nincs akadály.

A márkát Jacobus és Hendrik-Jan Spijker alapították. A testvérek korukat messze megelőzve összkerékhajtású autókat gyártottak. A külföldi klientúra kedvéért a cég nevét Spyker-re egyszerűsítették. Az első világégés idejére már repülőgépgyártással is foglalkoztak. A cég 1925-ig működött.

A tetszhalott márkát 2000-ben egy holland vállalkozó támasztotta fel. Az ambiciózus igazgató irodaasztala repülőgép szárny. Az irodaszékei reptéri váróból valók. Az üvegfalú iroda túloldalán rövidnadrágos és tornacipős munkások szorgoskodnak a klinikai tisztaságú műhelyben. A megrendelők az üzem webkameráinak segítségével figyelhetik, hogy autójuk épp az építés melyik szakaszában tart.

Spyker C8 Laviolette menet közben

A kis mezőgazdasági út egy töltésen fut. A szemerkélő esőben tehenek és lovak fáznak. Frissítő trágyaszag. Előttünk a Spyker C8 Laviolette. A fekete alumínium karosszéria úgy feszül a kerekek közé, mint egy Hugo Boss öltöny Kásás Tamás hátára. Ha létezne elegáns vadászrepülőgép, akkor az pont így festene. Az üveg motorháztető mögött élére vasalt gépészet. Látványos. A távirányítót megnyomva az ajtó felnyílik. Hatásos. Nincs az a női térd, ami ne remegne meg egy ilyen vacsorameghívástól.

A decens külső valami egészen zavarba ejtő mennyiségű szenvedélyt mutat bent. Nem csoda, hogy a hollandok legalizálták a prostitúciót. Amit nem sikerült puha steppelt bőrrel bevonni, azt fényesre polírozták. Az ember egy elit bordélyban vagy egy exkluzív kézitáska belsejében érzi magát.


A kormány szokatlan szögben áll. Hasonlót csak a régi Mini tulajdonosok élhettek át. Az alumínium kormányoszlopot nem lehetett állítani. A kormány légcsavart mintáz.

A pedálgép önmagában is egy műremek. Láttán még egy német anyagmegmunkálási-technikusnak is örömkönny szökne a szemébe. Az indítás egy repülőgép fegyverzet-élesítő gombbal történik. Egy piros műanyag flepni alatt található a gyújtáskapcsoló.

Gyújtás. Nyomógombos indítás. Hátul a szorgos győri munkáskezek gyümölcse, a 4,2-es Audi motor személyautós forgásba kezd. A hollandok nem nagyon bíbelődtek a szigetelésekkel. A serregést jól hallani. Az utaskabin és a motor közötti lemez inkább felerősíti a motorhangot mint tompítja. Nem baj, legalább mindig tudja az ember, hogy miben ül. A fiúk kicsit megbabrálták a magyar motort, hogy 400 lóerőt produkáljon.

Tesztautónk egy hollywoodi filmsztár. Sharon Stone vezette a Basic Instinct 2-ben. A domina karkötője bent maradt az ülés alatt. Sajnos az asszony illatát már nem érezni. A benzinszag viszont átható. A két benzintank a jobb és bal küszöb belsejében található.

Az alumínium váltókart megmarkolva azt érezni, hogy közvetlenül a gépházban piszkálunk. Nincs váltókulissza, a kar egy másik alumínium rúdra van felfűzve.

Elindulunk. Hátsókerék hajtás, kézi váltó, 6 fokozat, önzáró differenciálmű. Klasszikus. Nincs semmi hókuszpókusz. Kis pöccintés a gázpedálon és olyat rug, mint Van Basten az Ajaxban. 4,5 másodperc százig. Olyan, mint egy Space Cake (hallucinogén süti) Amsterdamban. Ártalmatlannak tűnik, mégis fülig ér az ember szája tőle. A vizes aszfalton kicsit türelmetlen az emberrel, de biztosan össze lehet vele szokni.

Elvileg 300km/óra a végsebesség. Ezt nem próbáltuk. (Hollandiában a 110-130km/h sebesség túllépése olyan közmegvetést kiváltó bűn, mint az adócsalás vagy a bankrablás).

A Spyker magas fordulaton a hangtompítókat kiiktatva pergőtűzszerű lármába kezd. A kipufogó trombitálása a legelésző szarvasmarhák arcára fagyasztja a mosolyt és az Eidami maradék lyukait is összeforrasztja. Mámorító muzsika. A motor levegőbeszívó csatornája pont az utastér felett található. Erős gázadásnál az ember fülétől pár centire süvít be a tetemes mennyiségű elnyelt levegő.

A Spyker C8 Laviolette egy eredeti mechanikus kultúr-sportkocsi. A legjobb anyagokból, aprólékos munkával készül egy autószerelő műhelyben. Ez a műhelyhangulat pedig az egész autóban jelen van. Ilyen autók utoljára a klasszikus sportkocsik aranykorában, a 70-es években készültek. Ezek mára jóformán kihaltak. Szerencsére Zeewolde feltámasztották ezt a nagyszerű fajt.

Rembrant, Vermeer, Spyker – hálásak lehetünk a flamand mestereknek.