Egy új vizsgálat arra figyelmeztet, hogy minden harmadik autó fékje képes elromlani különösebb előzetes figyelmeztetőjel nélkül. A tanulmány független műhelyek segítségével készült, és az eredmény elég lehangoló volt. Minden második vizsgált autó kisebb-nagyobb fékproblémával rendelkezett. Sokan nap mint nap úgy kockáztatják saját és autóstársaik életét, hogy nem is tudnak róla.
Több száz gépkocsi fékfolyadékát vizsgálták meg a szervizek munkatársai. Ennek ellenőrzése különösen fontos lehet, hiszen az erősen vízmegkötő tulajdonságú folyadék az idők során a levegő páratartalmát is képes megköti.
Ennek káros hatása, hogy csökken a fékfolyadék forráspontja, így az már egy végigfékezett, hosszabb lejtő után is felforrhat. A fékrendszerben ekkor keletkező légbuborékok viszont a folyadékkal ellentétben már összenyomhatóak, így a fékhatás rohamosan csökken, a fékpedál beesik, ami könnyen súlyos balesethez vezethet.
Elméletileg a 200 °C alatti forráspontú folyadékot illene lecserélni, a 180 °C alatti pedig már balesetveszélyes. A szakemberek megdöbbenve tapasztalták, hogy olyan járművekkel is találkoztak, amelyekben már 100 °C-on felforrt a fékekben munkát végző folyadék.
Mivel hétköznapi használat mellett nem feltétlenül melegszik fel ennyire a fékrendszer, különösen veszélyes az elhasználódott, szennyezett fékfolyadék, mivel várhatóan csak akkor mondja majd fel a szolgálatot, mikor a legnagyobb szükség volna rá. A balesetek megelőzése céljából tehát érdemes a téli felkészülés ideje alatt szakszervizekben ezt is megnézetni, szükség esetén lecseréltetni.
Jó tudni, hogy a fékfolyadék élettartama 2-3 év, utána illik lecserélni. Egy átlagos autóba 0,75 – 1,5 liter körüli mennyiség kell, ami nagyjából literenként 1000-2500 forintba kerül.