Az autóipar talán legnagyobb átváltozóművésze a Daewoo, amelyet nálunk már kizárólag Chevrolet néven lehet csak látni. Valószínűleg egy névváltással soha nem okoztak még egyszerre ennyi örömöt és bánatot.
Az amerikai autó nevéért annak rajongói háborognak. Hogyan lehet egy koreai gagyira rátenni egy chevy-emblémát – kérdezik? Ők eddig a Daewoo-t a találkozóikon maximum az autótemetés résztvevőjeként tudták elképzelni – ez a húzás megszentségteleníti a brandet. Hisz a magyarországi Chevrolet néven futó modellek mind Dél-Koreában készülnek a Daewoo-nál, a tulajdonoson kívül kevés dolog fűzi őket Amerikához.
A másik táborban többen vannak. Ők azok, akik örülnek: végre egy híres márkanév köszön vissza az autójukról. Egyesek arra is vetemedtek, hogy a Daewoo-emblémát Chevroletre cseréljék, még akkor is, ha ezzel száműzték az átrozsdásodás elleni garanciát.
Az új Epicával már nincsenek ilyenek gondok, itthon kizárólag Chevrolet emblémával áll a szalonokban. Elődje az Evanda volt, de hagyjuk is a múltat. Halottakról jót vagy semmit! Az Epica nagyjából azt az irányvonalat követi, mint elődje, de szerencsére sokkal kulturáltabb formában látott napvilágot.
A Vectra kategóriájában induló álamerikai vasparipában végre már a belső nem 20 évvel ezelőtti dizájnnal született, nem kell barátságtalan műanyagok között időznünk, bár származását még nem tudná letagadni. Illetve lehet, hogy mégis, mert ránézésre simán elmenne amerikainak.
Presztízsnövelő
Az Epica, mint a legnagyobb mérettel bíró személyautó az ex-Daewoonál, nem népautó, hanem valamiféle presztízsnövelő szerkezet inkább. Méretéből és árából adódóan inkább csak egy nagy és drága modell azok szemében, akik a kisebbikből választanak a márkán belül.
Kereken eggyel nőtt a motorválaszték az Evandához képest, így mostanra pontosan két motor közül lehet választani. A szédületesnek nem mondható kínálat tagjai ráadásul majdnem mint két tojás: mindkettő benzines, mindkettő hathengeres, 2 illetve 2,5 literes hengerűrtartalommal. Se kisebb, se dízel, egyelőre.
A soros hatos egy kicsit felvágósnak hangzik, de állítólag nem habzsi-dőzsi miatt került bele, hanem azért mert ez olcsóbb, mint korábban a messzi Ausztráliából érkező négyhengeres. Ez a mostani olyan kompakt, hogy keresztben is elfér – hasonló megoldást alig látni.
Ha nem lapoz, sosem tudja meg melyik Epicát kell elkerülnie
Modern automata?
Hogyan lehet kinyírni, lelombozni, elrontani egy kellemes, és viszonylag erős motort, anélkül, hogy ne húznánk le egyetlen gyertyapipát sem? Hát persze, hogy az automata váltóval. Ugyan én még emlékszem, mikor a bemutatón az új high-tech automata váltó előnyeit ecsetelte nekem egy koreai fejlesztőmérnök, de hát őt ezért fizetik.
Noha nem dőltem be, átverve érzem magam. Az automata annyiban modern, hogy már nem négy, hanem öt sebességből gazdálkodik és pont. Persze ezzel hencegni manapság pont olyan okos dolog, mintha egy szállodai szobát azzal tennénk kecsegtetővé, hogy van benne vécé. De hát ha más nincsen…
A váltó nagyjából annyira felkészült, mint egy átlagos tinédzser magfizikából, még csak nem is kapizsgálja, hogy mikor mit kellene csinálnia. Leírom! Időben kellene fokozatot váltania, (kevesebb, mint két másodperc alatt), nem kellene rángatnia, és nem kéne felemészteni az amúgy elégséges lóerők tetemes részét. Ennyivel már elégedettek lennénk. Azt, hogy nem lehet kézzel kapcsolgatni, még elnézem, bár bevallom én szeretek manuálisan visszagangolni.
Bukunk vele majdnem két másodpercet is a gyorsulásnál, a 9,9-ből lesz 11,8, a városi fogyasztás meg felugrik 12,4-re – és ez még csak a gyári adat. Emiatt még óvatosabban nyomom neki, és még lassabban haladok. Tessék inkább kézi váltót választani, vagy a nagyobb motort, ha ragaszkodunk az automatához.
Részegek, törökfürdő
De ne temessük el az Epicát, mert ha sikerül elvonatkoztatni a szörnyű váltótól, máris felfedezhetjük benne a jót. Például tágas és kényelmes! A bőrüléseknek ugyan még mindig akkora az oldaltartásuk, mint a szappanos márványnak a törökfürdőben, de kényelmesek elöl-hátul, és a lábtér mérete is felfelé tér el az átlagostól.
Meglepően fejlett a futómű, hiába a kissé elnagyolt méretű kormány, és kevésbé direkt áttétel, az Epica úgy vált kényelmessé, hogy már nem imbolyog egy részeg biciklishez hasonlóan az út közepén.
Lehet vele fékezni nagyokat, nem akar megelőzni a hátulja, sőt ha nagyobb sebességre gyorsítunk, akkor is csendes marad. Jó a hangszigetelés, nem ordít a motor, nem zúg a menetszél, egy kellemes utazóautó benyomását kelti.
Megéri-e?
Az automata váltót leszámítva jó autó az Epica, de tény, hogy a kisebb kategóriában nagyobbat üt a Chevy vetélytársai között. Árban nem veszélyesen drága felszereltségéhez képest, a többiek rendszerint 7 millió feletti árban adnak hasonló extrákat, mégis olcsóbban kéne adni. Döntse el mindenki maga!
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1993 |
Furat x löket (mm) | 75 X 75,2 |
Hengerek / szelepek száma | S6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 105(144)/6400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 195/4600 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,8 |
Végsebesség (km/h) | 199 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,8 |
Vegyes (l/100 km) | 8,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 215 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4805/1810/1450 |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Csomagtér (liter) | 480 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1985 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 65 |
Gumiméret | 215/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 589 000 |
Konkurensek (forint) | Mazda6 2.0 TE AT: 6 799 000 |
Opel Vectra 1.8 Cosmo Easytronic: 6 949 000 | |
Toyota Avensis 2.0 Executive AT: 7 944 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | 17 colos alufelnik, elektromos ülés, elektromos tükrök, elektromos ablakok, tolatóradar, tempomat, ABS, CD-váltós rádió(MP3), automata légkondi, vezető-utasoldali-oldal-függönylégzsák |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Jól felszerelt középkategóriás autó, elfogadható áron. Az automata váltó és a kétliteres motor veszélyes elegyet alkot. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |