Szex és New York
Mivel Miranda, Charlotte, Carrie, sőt, a fáradt-megtört Samantha sem tudta tesztelni a Cadillac XLR roadstert, kénytelenek voltunk mást meghívni New York-ból.
„That’s sexy!” – kiáltott fel Dianne, amikor megpillantotta Mr.Biget. Tipikus. A hatásvadász városi macsó fél kilométerről magához vonzza az összes Született Feleséget. Első rajongóit hét éve a genfi szalonon Evoq álnéven szerezte. A tervezője, Kip Wasenko a „new edge” (új él) design mozgalom amerikai él-harcosa. Az Evoq célja az volt, hogy végre a 60 év alatti korosztály is vásároljanak Cadillac-et. A projektet a GM házon belül szerényen csak „Ikon”-nak nevezte. A Cadillac XLR fizimiskája alig különbözik az egykori koncepcióautótól. Wasenko-t a lopakodó vadászgépek és a dán Bang & Olufsen hifi berendezések formája ihlette. Rajzasztala köré a Mercedes-Benz SL, Jaguar XK8 és Lexus SC 430 képet tűzte ki.
Az első kör Mr. Biggel
Dianne boldogan közelített Mr. Bighez. Körbejárja a nagytestűt. Szerinte alacsonyabb, és szélesebb, mint a Mercedes. A csomagtartó felöl induló vonalak meredeken futnak a motorháztető felé. Modern és egyszerű.
Kis Prada táskájában valahol ott a kulcs. Szerencsére nem kell mindent kiborogatni, az ajtónyitás és az indítás is kulcsnélküli. Elég, ha a kulcs az autó közelében van. Kilincs nincs, csak egy kis nyomógomb az ajtónyílás mögött.
Beszáll. Úgy tűnik, mintha beállítaná a tükröket. Nem. Csak a sminkjét igazítja. Néhány perc várakozás után bekövetkezik, amire számítottunk. Nem tudja elindítani. Vészhelyzet. Ross doktor nincs kéznél, mi végezzük a sürgősségi beavatkozást. A kormánytól jobbra van egy háztartási gépekről ismerős kapcsoló, zöld centrifuga jel világít rajta. A látszat ellenére nem 40 fokos mosóprogram gyengéd szárítással, hanem a startgomb.
A műanyag karosszérialemezek alatt felbugyborékol a V8-as. Kintről jóval öblösebb a hang, bent alig hallani valamit, csak finom remegést érezni. A rögzítőfék (lábi-kézifék) azonnal kiugrik, amint fokozatba kerül a váltó. Nem kell gondolkodni, hogy kiengedtük-e. Nem hagytak esélyt a tévedésre. Amíg D-ben van (drive), nem lehet behúzni a kéziféket. Még álló helyzetben sem. Milyen praktikus. Különösen egy emelkedőn, a lámpánál araszolva, mikor a mögöttünk álló agyába végérvényesen beég a V-alakú hátsó ledsor.
A következő pillanatban Dianne-t, a decens galeristát elragadja a hév. Azt gondolja, lehet élvezni is ezt az autót. Ő ezalatt más ért, mint mi. A következő oldalon kiderül hogy mit
Dianne és a V8-as
Megkérjük Dianne-t, hogy a fotózás miatt kicsit mozogjon az autóval. Az első óvatos kör után már egyre bátrabban pumpálja az elektronikus gázpedált. A rövidlöketű motor egészen selymesen fut. A változóvezérlésű Northstar V8 tudja, mi az a Rock n’ Roll. Kár, hogy egy malomkő méretű lendkerék béklyózza meg. Azért a vadkant így is ki lehet hozni belőle. Amint megjön a legnagyobb nyomaték, könnyű csikorgó kerekekkel keresztben kanyarodni. Az orrnehéz luxus roadsterben a decens galerista és barátnője a szemünk láttára válik Starsky és Hutch-á.
Nem csoda, hiszen a Cadillac XLR a Chevrolet Corvette testvére. A főbb komponenseik megegyeznek. 5.9 másodperc 100km/h-ra. Nagyobbat megy, mint a Mercedes SL. Egészen az első kanyarig.
Az élményt a határozatlan kormánymű és a futómű egzotikus hangolása rontja el.
A kutya valószínűleg a gumiknál van elásva. A defekttűrő peres abroncsok szívfájdító büntetést kapnak a pesti utakon. Az alacsony gumiköpeny belsejében forgó óriási műanyagdarabok többször odaverődnek a nehéz terepen. A négyévszakos gumi a nyálkás novemberben nem egy pókember. A gyár ezt ajánlja. Valószínűleg a legtöbb vásárlónak ez ideális is. Kaliforniában.
South Park és Spongya Bob
StabiliTrak nem egy színes bőrű R&B muzsikus, hanem a Cadillac kombinált menetstabilizáló és kipörgésgátló rendszere. Csodás űrtechnológia, akár StarTrek-nek is nevezhették volna.
A lengéscsillapítók karakterisztikája a másodperc tört része alatt módosul. A csillapítást végző folyadék sűrűsége folyamatosan változik. Ezt a folyadékban úszkáló kis ferrit szemcsékkel érik el. Ezek a csillapítóban elhelyezett elektromágnesek hatására hol összeállnak, hol szétesnek, így módosítva a szelepeken átáramló folyadék mennyiségét. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy mialatt 100km/h sebességgel hasítunk, minden egyes 3cm útfelületről érkezik egy impulzus a menetstabilizáló számítógépébe, ami ugyanilyen gyakorisággal korrigálja a lengéscsillapítók ellenállását.
Ez alacsony sebességnél olyan, mintha Spongya Bob hátán lovagolnánk. Vidáman átsuhanunk a fekvőrendőrökön. Nagyobb sebességnél azonban a budapesti útfelület meglepő lengéseket és rázkódásokat szabadít fel belőle. Ez már inkább a South Park, mint a Narancsvidék.
A vaskos kormány semmi érzést nem közvetít az útról. A kanyarok transzcendens dolgok, amelyek látszólag ott vannak, mégsem érezhetőek. Nincs semmi visszajelzés. A sportos volánforgatáshoz kell a bátorság, no meg a tapasztalat. Nagy vakmerőségre szerencsére nehezen vetemedhetünk, mert a StabiliTrak rendszer ideje korán és nagyon drasztikusan belekap a fékekbe.
Egyszerű örömök
Egy keleti mondás szerint minden öröm a testnyílásainkhoz kapcsolódik. A Cadillac a maga részéről mindent megtesz, hogy ez így is legyen. A Bose hifi káprázatosan szól. 9 hangszóró egy ilyen kis kabinban! Fejenként négy és fél hangszóró jut mindenkinek! Olyan részletgazdag, hogy még a jazzdobos seprűjének cirókáját is hallani, amint a cintányérhoz ér. 6 CD lemez, 1DVD és navigáció. Kívánhat az ember ennél többet? Igen, a rádióvevő érzékenysége lehetne erősebb, mert gyakran dobozhangon szól.
Az ülések fűtenek, hűtenek és minden elképzelhető irányba beállíthatóak. Az utastérben felbukkanó Eukaliptusz berakások kultúráltak. A bőrök puhák. A hangulat egységes.
Az XLR is kivetíti a szélvédőre a fontos információkat, illetve segíti az adaptív tempomat használatát. 40km/h felett az autó orrában lévő radart egyszerűen ráállítjuk az előttünk haladóra, és fix követési távolsággal, vele megegyező sebességgel utazhatunk.
Cipőfétis és a tanulságok
A tesztút végeztével beülünk Dianne-el egy kávéra. Kint egymás mellett a Mercedes-Benz SL és a Cadillac XLR. Fontos meglátásokkal gazdagodunk. Ismét bebizonyosodik, hogy egy nőnek legalább 30-32-pár cipője van. Ebből egy-kettő mindig az autójában. A Cadillac csomagtartója 125 literes, amiben maximum egy cipődoboz, egy esernyő és egy kistáska fér el. A fésülködő tükör viszont nem fér be a kis kesztyűtartóba. Pedig gyakran szükség van rá, mert a két ülés között hurrikán erejű szél tombol.
A sebességmérő köré festet Bulgari felirat annyira autentikus, mint egy Rolex a Blaha aluljáróban. Az egész autóra jellemző ez az ellentmondás. A színlelt szofisztikáltság álarca mögött egy faragatlan laprugós izomautó rejtőzik.
Dianne azt mondja, hogy néhány apró kellemetlenségtől eltekintve egészen meg tudná szokni a Cadillac-et. Hiába, a nőket vonzza a nyers erő.
Michael Jordan, aki soha életében nem vásárolt amerikai autót, szintén vett egy Cadillac XLR-t. Pontosabban a kompresszoros XLR-V változatot. Az ő vásárlását leszámítva az eladások éppen hogy csak csordogálnak.
Kár ezért a jó karakterű autóért. Hiába olcsóbb és erősebb, mint az SL, mégis csupán 1/3 annyi kel el belőle, mint a Mercedesből. Érdemes begyűjteni egyet, mert ez a kortárs forma nem fog kimenni a divatból!