Mielőtt nekiugrana az ember a hatalmas kínálat bogarászásának, érdemes végiggondolni, mindenképpen szükség van-e vadonatúj autóra, vagy esetleg megteszi a két év körüli, jó állapotú használt is. Különösebb baj még ezekkel sem lehet, ellenben az első években jelentkező igen nagy értékvesztés nem a családi kasszát terheli.
Dönteni nehéz
Nemcsak azok között az autómárkák között lehet keresni, amik rögtön, elsőre beugranak, ha autóra gondol az ember. Van élet a Volkswagenen, Opelen, Renault-on túl is. Hasonlóan jó választás lehet egy Mitsubishi Lancer, esetleg egy Nissan Note is.
Hatalmas a választék
Napjainkban az autógyárak szinte elárasztják különféle modelljeikkel a piacot. Míg nagyjából tizenöt esztendővel ezelőtt a Mercedes csupán nyolcféle személygépkocsi modellt tudott felvonultatni, addig mára ez a szám több mint két és félszeresére, 21-re rúg. Hasonlóan alakul más autógyárak kínálata is, a Ford korábbi öt modellje helyett mostanában tizenegy közül lehet kiválasztani a legmegfelelőbbet. Míg régen kis, közepes és nagy autók, sportkocsik, kabriók szerepeltek a választékban, ma már egyre gyakoribbak a kategóriák közé pozícionált, sem ilyen, sem olyan, öszvér modellek, amik nagyban megnehezítik a választást.
Mekkora legyen?
Míg két személynek, többnyire városi közlekedésre az apróbb háromajtósak is megteszik, addig ha a családot is le kell autóztatni a telekre, netán még néhány csomagot is jó lenne vinni, már szinte csak a nagyobb limuzinok, kombik jelenthetnek megoldást. Több gyerekkel, gyakran kiránduló családoknak érdemes szétnézni az egyterűek piacán is.
Szánjunk rá elég időt
Mint ahogy minden komolyabb beruházás esetén, autóvásárláskor is érdemes a lehető legtöbb információt összegyűjteni. Az autókatalógusok mellett érdemes az interneten is keresgélni, hiszen itt szinte minden információt meg lehet találni. Ha már megvan a konkrét elképzelés, akkor érdemes több kereskedéstől is írásban, személyre szabott árajánlatot kérni a kiválasztott kocsiról, amiben konkrétan szerepel a kinézett motor és a felszereltség is.
Előfordulhat, hogy éppen van a kívánt felszereltséggel, színnel raktáron is, ezekre az autókra sokkal nagyobb valószínűséggel kaphat a vásárló további kedvezményeket, mintha különleges igények alapján megrendelt kocsit szeretne. Esetleg a meglévő raktárkészletből is választhat, akinek a szín, felszereltség terén tapasztalható beszűkült lehetőséget megfelelően ellensúlyozza a kedvezőbb vételár.
Szükséges extrák, kötelező szerviz és dízel-benzines harc a következő oldalon.
Szinte kötelező extrák
Új autó vásárlásánál van néhány extra felszerelés, amelyet nem érdemes kihagyni a választott extrák listájáról. Lehet, hogy könnyen meglennénk nélküle, de az autó későbbi, jó áron történő értékesítése szempontjából feltétlenül szükség lehet rájuk. Mostanában kevés autót árulnak ABS, légzsákok, vagy szervokormány nélkül, így helyettük egyéb értéknövelő kiegészítők után kell nézni. Részesítsük előnyben a biztonsági felszereléseket, de a tolatóradar is hamar behozza az árát, ha segítségével sikerül megúszni egy beton virágosládával történő találkozást. Míg nyáron a klíma, addig a hideg télben az ülésfűtés kínál megfizethetetlen komfortérzetet.
Ha feleslegesnek nem is, de könnyen nélkülözhetőnek tekinthető például az üvegtető, amely nehéz, és ront az autó súlyelosztásán is. Szintén alaposan megfontolandó az egyelőre olyan kiforratlan technológiákért pénzt adni, mint amilyen az autót a parkolóhelyre benavigáló automatika, vagy mint a legtöbb márkánál kapható, Magyarországon szinte teljesen hasznavehetetlen gyári navigáció.
Benzinest, vagy dízelt?
Ha az árkülönbség nem túl nagy, akkor érdemes inkább a dízelt választani, amely amellett, hogy nyomatékosabb, kevesebbet fogyaszt. Értéktartása is jobb, még használtan is kedvezőbb áron lehet túladni rajta, mint ha benzines motor lapulna a motorháztető alatt. Nagyobb árkülönbségénél már érdemes komolyabb számításokat végezni. Nagy átlagban azért manapság még olcsóbb a gázolaj, ha nem is mindig van így. Ellenben nem éri meg kifizetni a dízelmotorért a felárat, ha évente csak kevés kilométer kerül a kocsiba.
A szervizen is lehet spórolni
A szokással ellentétben a garanciához szükséges kötelező átvizsgálásokat nem feltétlenül ott kell elvégeztetni, ahonnan az autó származik. Nyugodtan kereshetünk más márkaszervizt is. Budapestieknek pedig szinte kötelező, mert a vidéki szervizek jóval kedvezőbb órabérrel dolgoznak, mint budapesti társaik. Általában a fővárosban megszokott díjak 60 százalékáért elvégzik ugyanazokat a munkákat.
Nagy eltérés van a különféle márkák vásárlás utáni pénzigényében is. Gyakran előfordul, hogy a drágább autók szervizelése kevesebből is kijön, mint egy olcsón eladott kocsinál, ahol a későbbi kötelező szervizeken próbálják behozni a kezdeti nyomottabb árakat.
Részlet
Mi szívünk szerint nem nagyon vennénk olyan autót, amit nem tudunk egy összegben kifizetni, de belátjuk, néha szükség lehet erre a megoldásra. Ennek ellenére megfontolandó, hogy van-e értelme beleugrani olyan autóvásárlásba, ami komolyabban megterheli a büdzsét, csak azért, mert részletre most elvihető a kocsi.
Első a megbízhatóság
A vezess.hu felmérései szerint újautó vásárláskor az emberek legnagyobb százalékban az autó megbízhatóságát tartják a legfontosabbnak, ezt a válaszadók 38 százaléka jelölte meg. Második helyen a biztonságot, míg harmadikként a kis fogyasztást tarják fontosnak, míg az utolsó helyeken az ár, valamint a felszereltség kullog. A hazai piac ugyan nagyon árérzékeny, de úgy tűnik emellett más preferenciák is az előtérbe kerültek.
Abban, hogy a számtalan márka közül a vásárlók megtalálják a megbízható típusokat, többféle módszerrel dolgozó szervezetek, cégek segítik az autósokat. A TÜV, az ADAC és a J.D. Power rendszeresen végeznek megbízhatósági, illetve vevőelégedettségi vizsgálatokat is, amelyeknek eredményei bárki számára elérhetőek.
Mit tartalmazzon az ajánlatkérés?
Ha írásban kérünk ajánlatot, a levél minden esetben tartalmazza az autó pontos típusát, színét, a kiválasztott motort, illetve a megfelelő felszereltségi szintet.
Részletre történő vásárlás esetén közöljük, mekkora kezdőrészlet kifizetését tervezzük, és milyen futamidővel szeretnénk élni. Emellett kérdezzünk rá a kamatra, kezelési költségre, THM-re és a várható havi részlet nagyságára is.
A levélben érdeklődjünk a szállítási határidőről, de érdeklődjünk az esetleges további költségek iránt is. Ilyen lehet az üzembe helyezési díj, vizsgáztatás, stb.
Ha valami különleges kedvezményre is jogosultak vagyunk, azt se titkoljuk el a kereskedők elől.