Az Európai Parlament közlekedési bizottsága szerdán elfogadta az egységes európai jogosítvány bevezetéséről szóló jelentést. A kezdeményezés szerint az Európai Unióban jelenleg használatos 110-féle dokumentum helyett ez az egy maradna. Ám nemcsak a „papírt” egységesítenék, hanem a hozzájutás feltételeit is.
A jogosítvány megszerzésének harmonizálása javíthatja a közutak biztonságát Európában, hiszen mindenkinek meg kellene felelni egy adott szintnek. További érv az új dokumentum mellett, hogy az ellenőrzés is könnyebbé válna, a hatóságoknak nem kellene a 110 különböző jogsit ismerniük, illetve elejét lehetne venni a jogosítványturizmusnak, amikor valaki, azután, hogy az egyik uniós országban szabálysértés miatt elveszítette a jogosítványát, egy másik uniós államban szerez magának újat, ami ugyanúgy érvényes az első országra is.
Belgiumban, Franciaországban, Ausztriában és Németországban életre szólóan kapták eddig a jogosítványt a vezetők. Az új jogosítványok tíz évig lennének érvényes, de az egyes országok dönthetnek úgy, hogy 15 évre adják, illetve a tágállamok dönthetnek a rendszeres orvosi alkalmassági vizsgálat szükségességéről is. A buszoknál és a teherautóknál öt év lenne az érvényességi idő.
Nem újdonság számunkra, de a teljes Európai Unióra kiterjesztenék a motoroknál a fokozatos megközelítés elvét, azaz a fiataloknak előbb kisebb motoron kell tapasztalatot gyűjteniük, csak ezután kaphatnak engedélyt erősebb motorokra.
A végső döntés decemberre várható, ekkor szavaz az Európai Parlament a szakbizottság által elfogadott javaslatról.