Elkészült, elhozták, kipróbáltuk. Arról az autóról van szó, amelyikről a KIA már fél éve folyamatosan és átszellemülten beszél, minden alkalmat megragadva. Ez a Kia Cee’d (ejtsd: szíd). A Cee’ddel nem kevesebbet akarnak elérni, mint hogy erőteljes konkurenciát állítson az alsó középkategória legkeresettebb modelljeinek (Astra, Focus, Golf, Mégane, Corolla).
Úgy tervezték, hogy jobb legyen, mint a Golf, és jobban fogja az utat, mint egy Focus. Féltem, hogy az lesz belőle, mint egy mozifilmmel, amiről túl sok jót hallottam, és a végén meg csalódnom kell. Lássuk!
Magyar forma, szlovák gyártás
Ha kiállították volna korábban egy nemzetközi szalonon és azt mondják: ez az új Corolla, én elhiszem. Hogy miért nagy szám ez? Azért, mert bármennyire is jól néznek ki mostanság a koreai autók, mégis találok rajtuk olyan részleteket, amelyek zavarják a szemem. Főleg belül. Most nem találok.
Nem véletlen említettem a Toyotát, mert kicsit hasonlít rá, bár csinosabb és modernebb is annál. Nem véletlen az sem, hogy ennyit csacsogunk az új KIA formájáról. Azért tesszük, mert az egy magyar tervező névéhez kötődik. A KIA Cee’d vezető designere az a Kovács Miklós volt, akit már volt lehetőségünk faggatni korábban az autófaragás csínjáról-bínjáról.
Ahhoz sem kellett sok, hogy a KIA első európai gyára hazánkban épüljön fel, de ezt sajnos nem sikerült megcsípnünk. Bár nem került túl messzire: Zsolnán gyártják, Szlovákiában. Egyelőre kizárólag ötajtós karosszériával készül ott a Cee’d, de egy éven belül elkezdik a kombi gyártását is, a háromajtós pedig már jövő szeptemberben debütál.
109 lóerős alapmotor
Nagy kalapból lehet motort választani a Cee’d-hez. Benzinesből van 1,4-es, 1,6-os és kétliteres, dízelből 1,6-os és jövőre lesz kétliteres. Meglepően erős az 1,4-es alapmotor: papíron 109 lóerőt teljesít. A bibi ott van, hogy 5000-es fordulat mellett adja le a maximális nyomatékát, ami annyit tesz, hogy ki kéne nyomni a szemét ahhoz, hogy jól menjen.
Ennek ellenére alapmotornak több mint jó, kis fordulaton sem gyenge, és akár 188-at is megy. Jól gyorsul, veszi a fordulatot, egy hasonló méretű Astra-motort simán letáncol az aszfaltról. Nyugodtan merem ajánlani.
Persze a legideálisabb választás az 1,6-os dízel, ami úgy szalad, mintha kötélen húznák. 115 lóerő, 255 newtonméter…
Minőségérzet és 7 év garancia
7 év vagy 150 ezer km garancia jár a Cee’dhez, amihez hasonlót egyelőre nem kínál senki más. Persze ehhez bőszen és rendszeresen kell a márkaszervizt látogatnunk, különben a garancia elvész, de akkor is bátor és bizalomgerjesztő a tény.
Nem kell beérnünk ennyivel, vannak kézzelfogható eredmények is. Szépen csukódik az ajtó, a kapaszkodók csillapítottan kerülnek a helyükre, a kapcsolók gumírozottak, a műszerfalat pedig olyan puha anyag borítja, hogy a Golf V süllyedjen el szégyenében. Ráadásul nem is csúnya, erre eddig nem volt példa a Kiánál.
A túloldalon kiderül, hogy tényleg versenyképes – e a Ceed!
Érezni az illatán is, hogy nem valahol a messzi Koreában készült. Van világítás a sminktükörhöz, magától bezár a központi zár, ha elindulunk, sőt extraként még USB-portot is kapunk, amire rádugaszolhatjuk iPodunkat. Extravagáns opció a „hidrofób” üvegezés, amiről állítólag gyorsabban lefolyik az esővíz. Ezt nem tudtuk kipróbálni.
Tágas, biztonságos 3 millióért
Még friss a hír: 2 999 000 forint lesz az 1,4-es Cee’d alapára. Adnak érte MP3-as CD-s rádiót, első, oldalsó, sőt függönylégzsákot, és egész sok minden egyebet, csak a légkondi hiányzik. Eggyel magasabb felszereltséggel már lesz hozzá az is, de ehhez még nem kalkulálták ki az árat.
Annyi biztos, hogy családi autónak megfontolandó ajánlat. A csomagtér átlagos, de a hátsó lábtér annál nagyobb, bőven elférni. A biztonsági kütyük arzenálja és a versenytársaknál merevebb karosszéria pedig ötcsillagos töréstesztet fog hozni a Kiának – állítják. Hivatalos NCAP-teszt jövőre lesz.
A próba
Kulcs (igényes darab!) a helyére, indulás! A dízellel vágunk neki az út első felének, és egyből az autópályán kezdünk. A Cee’d kifejezetten csendesen viseli a sebességet, 160-nál is alig van szélzaj, a motor pedig olyan könnyedén viszi, mintha még egyszer ennyit bírna.
Nem próbáltam, de ettől van még egy erősebb dízel is 140 lóval, ami a nagyobb Carenst is jól mozgatja. Erőfitogtatásból ennyi nekünk bőven elég, így hamarosan kanyargós utakra tévedünk, ahol a futómű bizonyíthat.
Már az autópályán is lehetett érezni, hogy a Cee’d nagyon merev, amitől fekszi az utat, és arra csábít, hogy tövig nyomjuk a gázt. Az elektronika erősen biztonságpárti, de gombnyomásra oldható az ESP. E nélkül sem esünk ki a kanyarból, nem billeg, nem akar hirtelen megpördülni. Egyelőre csak reménykedhetünk, hogy legyűri majd a hazai terepet is. A Focusszal nem hasonlítanám össze ennyi idő alatt, de annyi bizonyos: itt is jótékony változásnak lehetünk tanúi. Többet tud annál, amit egy átlagos vásárló elvár.
Rögtön a dízel után átültünk az 1,4-es benzinesbe is, amit előreláthatólag a vásárlók több mint 50 százaléka fog választani. Nyomatékkal még csak nyomokban sem találkozunk, viszont jól pörög és kellemes a hangja. Használható alapmotor, alacsony fordulat mellett is.
Tényleg sikerült
Bizakodó típus vagyok, de kezdetben biztos voltam benne, hogy csalódás lesz a vége. Nem lett az, a bemutató jól sikerült. Végre valóra vált az, amiről olyan régóta és olyan sokan beszélnek. A dél-koreai autóipar lassan, de biztosan felzárkózott Európához.