Egyelőre még nincs pontos szám, de az előzetes becslések szerint 350 ezer autós – a magyar autósok 10 százaléka – döntött úgy december 1-jéig, hogy jövőre másik biztosítót választ a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításához. Mindezt a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) tudatta sajtóközleményében.
Egyelőre nem ülhetnek babérjaikon az autósok, mint akik jól végezték dolgukat, hiszen az nem elég, ha valaki felmondta előző biztosítójánál kötött szerződését. Az FBAMSZ tapasztalatai szerint sok autós megfeledkezik arról, hogy december 31-ig új biztosítást is kell kötnie. Sőt, több esetben az is előfordult, hogy nem jutott el december 1-jéig a szerződésfelmondás a biztosítóhoz, ilyenkor az újonnan kötött szerződés érvénytelen lesz, a korábbi szerződés él tovább.
Jó tudni, hogy legkésőbb január 31-ig meg kell történnie az új biztosításhoz kapcsolódó első befizetésnek is, illetve a szerződés megkötését követő 90 napon belül be kell mutatni az előző biztosító által kiállított bonus-malus igazolást is.
Az autósok az új szerződés megkötésekor automatikusan A0-s beosztásba kerülnek, mert a kártörténeti igazolást csak a korábbi biztosítás megszűnésekor, azaz december 31-e után kapják meg. Amikor azt bemutatják az új biztosítójuknak, akkor korrigálják a díjat év elejére.
Az autós biztosítás nélkül maradhat, ha nem köt új biztosítást, illetve ha nem fizeti be a kijelölt összeget január végéig, hiszen december 31-e után a régi, felmondott megszűnik, így pedig a Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala ki is vonhatja az adott járművet a forgalomból. Ha a bonus-malus igazolás nem érkezik meg, akkor kisebb a baj, ilyenkor a biztosító köteles visszamenőleges hatállyal M04-es osztályba sorolni az autóst.
Nem árt azzal sem tisztában lenni, hogy a jogszabályok szerint csak azok válthatnak biztosítót, akiknek volt érvényes szerződésük novemberig. Ha valakinek korábban megszűnt a szerződése, mondjuk díjfizetés hiánya miatt, az csak ugyanott köthet a következő időszakra is biztosítást, persze az elmaradt befizetések pótlása után. Ilyen esetekben az autós a legdrágább csoportba kerül, a bonus-malus besorolásokat törlik.