Teszt: Mazda 3 GTA Sport 2,0

A teremgarázsban a fal mellett lapító koromfekete jószág első látásra nem babonázott meg. Vad, méhsejt-mintás rács a hűtők előtt, húzott, xenon lámpákkal bélelt fényszóró, ködlámpa. Oldalról a csinos 17 colos felnik sejtetnek ugyan valamit, de ehhez hasonlót bármire fel vehet szerelni. Hátra érve már csupán a LED-ekkel zsúfolt lámpatest és egy csillogó kipufogó hívja fel magára a figyelmet.

Ajtaja a zsebemben lapuló kártya jövetelének hírére felkészül a nyitásra, majd a kilincsen lévő gombhoz érve a zár nyílik. Remek dolog, bár nem mai találmány. A kulcs, nyomkodnivaló távirányító nélküli ajtónyitás képében ismét sikerült olyat alkotni, amire a világon semmi szükség nem volt, de most, hogy van, már örülünk neki. Sőt, ha nincs, akkor már szinte hiányzik. Azt hiszem, valami hasonlót hívhatnak a marketing nemes tudományából kettesnél jobb jegyet szerzők látens szükségletnek.

Belsejében szintén semmi olyat nem találni, amitől vérbeli sportkocsi hangulat törne a bent ülőkre. Sportos csőműszerek merednek ugyan a vezető arcába, de nincs mély, kényelmetlen kagylóülés és más, a hétköznapi használatot megkeserítő cucc. A kézifék anyós oldalra telepítése nem tetszett annyira, mindenkinek jobb, ha tényleg a vezető kezénél van. Az utasoknak még a hátsó sorban sincs okuk a panaszra, széltében hosszában is jut nekik elegendő hely.

Szemfényvesztés

Az indítás amolyan „jöjjön is meg ne is, hozzon is ajándékot meg ne is” hangulatú. Slusszkulcsot ugyan nem kell dugdosni sehová, de a helyére épített fix dolgot ugyanúgy kell kezelni, mint hagyományos társát.

Aztán jön a színjáték. Gyújtás, indítás. Eközben a tetszetős műszerek kék derengésbe kezdenek, majd a narancs és vörös szín határán egyensúlyozó számok szépen felfénylenek. Látványos, nézzük meg újra. A gyárban a fénytechnikusokat itt, a csúcson még nem tudták elüldözni az autó közeléből, így visszatértek és még boldogan belerondítottak a beépített hifibe is. Az odaálmodott ide-oda pásztázó fénysort nyugodtan hagyhatták volna a dagadt ruhával másra.

Az éjszakai lámpamosás, itt vicces tud lenni. Ha már úgyis kötelező kiegészítője az amúgy remekül világító, – csak sajnos meglehetősen borsos árú – xenon-lámpának, akkor a gyártók vehetnének példát az okosabbról és megoldhatnák, hogy a fényszórók egymás után kapjanak a habos zuhanyból. Így kevésbé lenne megrázó a rövid éjszakai vakrepülés.

A következő oldalon szerepel az igazi hangember, a morgolódó motor és kiderül, a nők mit szerettek ebben az autóban


A hangember

Túljutva a vizuális élményen, feltűnhet a hangszórókon és a hifi indításakor a kijelzőn is olvasható Bose felirat. Dr. Amar G. Bose neve nem jelent rosszat ebben a témában, így nyugodtan meghajthatjuk a berendezést, nagy csalódás nem érheti az embert. Talán csak annyi, hogy a Mazda nem ad esélyt a vásárlónak, hogy ízlése szerinti zajgépet szereljen a járgányba és azzal muzsikáljon, de ez nem a Bose hibája.

De mi inkább koncentráljunk más hangokra. Történetesen azokra, amik hol a gépháztető alól, hol a kipufogó felől próbálnak beszivárogni a csendes utastérbe.

A 150 lovas, négyhengeres motor alapjáraton nem hergeli a közönségét, észrevétlenül teszi a dolgát. A hatfokozatú váltó karját egyesbe tolva, közvetlenül elindulás után muzsikál a legszebben. Épeszű közlekedés mellett is csendes, csak ha jobban odalépnek neki, akkor engedi ki a hangját. Váltóját élvezet kapcsolgatni, gyorsan, rövidúton végzi, amit kell.

Kanyarokban nem érdemes a Mazdával hancúrozni, futóműve a kényelmestől a sportosig húzódó skálán valahol az ésszerű középút környékén található. Lehet vele örömködni, de nem ez a fő profilja.

Jó étvágyat!

Mérges motorja még a feleségemnek is tetszett, pedig ő inkább a dízelhez szokott. Bár ő meglehetősen elfogult, hiszen hétköznap is egy Mazda volánját tekergeti. Legnagyobb élményként arra emlékezik, hogy a sok fokozat között egyszer véletlenül egyes helyett hármast kapcsolt, és az autó így is lefulladás nélkül elindult. Méghozzá emelkedőn felfelé.

Az autónak sikerült remekül feldobni a két ünnep közötti, amúgy agyhalál közeli napok hangulatát. Bár nem egy igazi MPS, de mégis képes kihozni bárkiből az őrültet anélkül, hogy az autó által nyújtott élvezetért súlyos árat kéne fizetni. Az elektronika észrevétlenül menti, ami menthető, és a benzinkutak látogatása után sem kell rémes összegű számlákra meredni. Fogyasztása ugyan nem túl baráti, de nagypapa módon hajtva akár tíz liter alá is le lehet vele menni. Élhetőbb tempót diktálva azonban a 13-14 litert is simán benyeli a bestia.

Ár, adathalmaz a következő oldalon


Műszaki adatok – Mazda 3 GTA Sport 2,0
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1999
Furat x löket (mm) 87,5 x 83,1
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 110 150 / 6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 187 / 4500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,1
Végsebesség (km/h) 202
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,4
Vegyes (l/100 km) 7,9
CO2 kibocsátás (g/km) 189
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4435 / 1755 / 1465
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 339
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1260 / 530
Üzemanyagtank kapacitás (liter) na.
Gumiméret 205 / 50 R 17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6 099 900
Konkurensek (forint) Opel Astra 2.0 Turbo 170 LE / 5 762 000
Renault Megane GT 2.0T 165LE
Tesztelt autó ára (forint) 6 099 900
A szériafelszereltség fontosabb tételei Automatikus ablaktörlő, fényérzékelős fényszóró, légkondicionáló
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Kényelmes, mindennapos használatra is alkalmas autó, amivel néha jó egy kicsit megőrülni.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont