F1: A győzelem kapujában a Toyota
„Észrevenné valaki, ha a tavalyi autóról jelennének meg képek?” – tette fel a kérdést az egyik kolléga az új Toyota Forma-1-es versenyautó, a TF107 bemutatóján Kölnben. És tényleg, mit számít a szurkolók szempontjából, hogy van-e itt vagy ott egy új szárny, vagy más-e a felfüggesztés szerkezete. Ők több akciót, több előzést és győzelmeket akarnak látni.

Igen. Épp ez az, amire a Toyota is a leginkább vágyik. Hat éve vannak a Forma-1-ben és az eredeti tervek szerint tavaly kellett volna megszerezniük az első futamgyőzelmüket. Ám 2006 kudarc volt a csapat számára, hiszen 2005-höz képest, amikor 88 pontot gyűjtöttek, tavaly csak 35-ig jutottak. Nem is volt mellébeszélés, a vezetők elismerték, hogy a tavalyi nem volt túl jó év.

John Howett, a Toyota Motorsport elnöke szerint a megbízhatósággal volt a gond, nem úgy, mint 1957-ben, amikor a cég autója, egy Toyopet Crown elsőre teljesítette az 1957-es Ausztrál-ralit, amely akkor 17 ezer kilométer volt. „Nehezen indult az év, és hiába lett jobb a végére, túl sok megbízhatósági problémánk volt. Az idei évet ezért a megbízhatóságnak szenteljük, így azt gondolom, hogy sikerülhet megszereznünk a győzelmet.” – mondta Howett.

Állandóság és újdonság

Meghozhatja a sikert a Toyota számára az a tény, hogy az ő csapatuk az egyetlen, amely nem váltott pilótát 2007-re. Továbbra is Jarno Trulli és Ralf Schumacher vezetik az autókat. „A Forma-1-ben a csapat belső stabilitása mindennél fontosabb.” – értett egyet Ralf Schumacher, akinek ebben az évben mindennél jobban kell bizonyítani, ha maradni szeretne a kölni központú csapatnál. Hiszen Trullival szemben, akinek további három évre van szerződése, az övé év végén lejár.

Szintén a japán csapat malmára hajthatja a vizet, hogy ők már tavaly átváltottak Michelinről Bridgestone-ra, amely gumiszállító 2007-től az összes csapatot ellátja abroncsokkal. Az állandóság mellett azért komoly változások is történtek a csapatnál, hiszen teljesen új autót építettek 2007-re. „Előrébb helyezkedik el a motor, most pedig azon dolgozunk, hogy ugyanolyan nagy tankot alakítsunk ki, mint korábban volt. Nagy hangsúlyt fektettünk az aerodinamikára is, mielőtt a mostani változat elkészült volna, sok-sok tesztet végeztünk. – mondta az új autóról Howett.

Mi hiányzott eddig a győzelemhez?

Talán egy légitársaság támogatása? Most már ez sem lehet gond, hiszen a Toyota támogatói között 2007-től a Kingfisher is szerepel, amely ugyan nem a legnagyobb, de India leggyorsabban fejlődő légitársasága.

Esetleg egy jó váltó kell a sikerhez? Ez sem probléma a továbbiakban, mert a Williams-szel történt megegyezés nyomán a brit csapat megkapta a japánok motorját, a Toyota pedig cserébe spéci sebességváltóval gazdagodott.

Lehet, hogy a tesztpilóta volt az oka a gyenge teljesítménynek? Mostantól Franck Montagny segít a versenyautó fejlesztésében Ricardo Zonta és Olivier Panis helyett.

Mi van, ha a pályákkal volt a gond? Ezt is megoldották a Toyotánál, 2007-től az ő pályájukon, a Fuji Speedwayen rendezik a Japán Nagydíjat, némi fricskát kiosztva a Hondának, amelynek Suzukában volt érdekeltsége.

Úgy tűnik, minden adott hozzá, hogy a Toyota 50 évvel azután, hogy beszállt az autósportban, annak csúcsán is a legjobb legyen. Mindez elválik márciusban, amikor megtudjuk, a többiek mivel töltötték a telet.