Hová tud elbújni 2 670 000 forint? Ez a kérdés foglalkoztatta a stábot, midőn a 106 lóerős ezerötös és a 150 lóerős kétliteres Scénicet teszteltük. Már az olcsóbbik tesztautó ára is közelít hatmillióhoz, amely ebben a felállásban egy igazán jó egyterű, nem is alapfelszereltséggel, pár vonzó extrával, egész erős dízelmotorral. Légkondi van, légzsák is rogyásig, akkor meg mi értelme van rákölteni egy kiskocsi árát, hogy egy Scénicben üljünk?

Extrák, milliókért

Például azért, mert az összeadva sokra rúgó tételek mind-mind a mi javunkat szolgálják. A fix helyett csak jobb a nyitható üvegtető (+75 000 Ft), ugye milyen kényelmes az automata váltó (375 000), mennyire jól jöhet a plusz két hátsó ülés (150 000) vagy a Budapesten is eligazodó navigációs rendszer szép színes képernyővel és CD-táras menő autórádióval (újabb öt kiló).

De az árkülönbségből a legnagyobb falat a kétezres dízelmotor. Csak azt nem tudni, pontosan mekkora, mert a 2.0 dCi csak a legmagasabb felszereltséggel társítható. Bármenyire drága is, kétliteresben ennyire jó dízelt máshol momentán nem találni.

Milliók, értelmetlenül?
Viharban is biztos menedék, 5 vagy 7 embernek

Viharban is biztos menedék, 5 vagy 7 embernek


Drága és nagyon jó

Ha a motornak egyszerre kell egy cirmos puhaságával járnia, húznia, akár egy kafferbivaly és mindezt a bohóchalak csendjével előadni, akkor hiába is kutatunk jobb vetélytárs után.

Itt nem könyörögnek a gumik az életükért, mint az Altea FR-ben, egyszerűen van egy háttértárolónk, ahonnét szinte bármennyi teljesítményt lehívhatunk, csak úgy könnyedén. A kényelmesen bőséges nyomatékhoz (340 Nm) direkt jól jött az automata váltó. Modern szerkezet, a modellfrissítés óta kapható, talpraesetten és lágyan válogat a hat fokozat között.

Turista osztályon

A másik tesztautó kisebb motorja elsősorban kényelmünkből vesz el sokat a sűrűn igényelt kézi váltásokkal, a csekélyebb erőtartalékokkal. Önmagában véve a 106 lóerő és a 240 Nm elég az autóhoz. Egy mindössze 1,5-ös dízeltől nem várnánk ennyit, és hiába van kihegyezve, nem az a kis fordulaton letargikus, könnyen lefulladó fajta.

Fogyasztása lényegesen kisebb volt, majdnem üres autópályán, telirámolva és végig 150-nel 7,7 literes fogyasztást mértünk. Fele város, fele autópályaüzemben Budapestre ingázva kereken nyolcat. Az erősebb motor és az automata váltó igényei egészen mások, városban 11 litert fogyasztott, vegyesen pedig kicsivel 9 liter felett.

Csak a legolcsóbb Scénicben nincs ledönthető utasülés

Csak a legolcsóbb Scénicben nincs ledönthető utasülés

Több csomag, mint rokon

Nagy a különbség az ülések számában is. Az ötüléses elvileg azoknak szól, akik biztosak benne, hogy több csomagjuk, mint családtagjuk van. A két ülés elhagyásával a csomagtér érdemben nem lesz nagyobb, egyszerűen a leghátsó ülések helyére is rámolhatunk a padló alá.

Túl ezen, a második sorban visszakapjuk az eltérő padlókialakítással veszendőbe menő fiókokat és 12 V-os csatlakozókat. Az ötülésesből sokáig nem hiányozott a két pótülés, simán elmentünk vele a szezonzáró vitorlázásra négyen, gyakorlatilag kifogástalan kényelemben, és még a csomagtartót sem rámoltuk teljesen tele.

Bulitaxi hétnek

Aztán befutott a hétüléses, és a plusz két helyét a vártnál gyakrabban tudtuk kihasználni, pedig nem szerveztünk rá társaságot. Például a bulit szervező barátainkat egyszerre meg tudtuk szabadítani az összes elázott vendégtől egy csípős hajnalon, máskor négy helyett hat közeli családtagom menekült meg a buszravárástól, ami így télen végképp nem mindegy.

Innentől fogva a plusz két ülés az egyetlen extra, amiről nem mondanék le. A harmadik üléssor megrendelésekor arra kell ügyelni, hogy a gagyi defektjavító szett helyett beikszeljük a szükségpótkereket. A vagy pótkerekes vagy hétüléses VW Tourannal szemben ez itt megoldható.

Hatalmas belül, de csak ötnek

Hatalmas belül, de csak ötnek


Együtt sírunk, együtt nevetünk

A harmadik sorba a beszállás nem megy könnyen és a kalaptartót is el kell távolítani az ülések felhajtásához. Ha ez kész, akkor a három középső ülést kell előrerántani, hogy a lábtér leghátul tűrhetőre nőjön. Mivel így középen nem jut hely, az elöl ülők szépen lemondanak kényelmük egy részéről és rámásznak a műszerfalra. Hét személlyel alig marad csomagtér, de félórás utakon az ember inkább szorongatja a szatyrát, mintsem a megállóban dideregjen vagy taxira költsön.

Ugyanaz, de látványosan olcsóbb

Mint rendesen, az autógyárak nagyon figyelnek arra, hogy a gyengébben felszerelt modell sokkal olcsóbb hatást keltsen, tehát ha a szubsztancia nem is, az optika és a belső tér keltette érzés erősen eltérjen. A drágább Scénic a félig bőrkárpittal, az első ülések közötti vályú helyett adott tologatható, megvilágított dobozzal, a bőrkormánnyal, a szürke helyett a bézs színösszeállítással olyan, mintha más kategóriájú autóban ülnénk.

Az autókban sok mindent lehet szeretni, erőt, formatervet, motorhangot, megbízhatóságot. A Scénic akkor jó nekünk, ha elsősorban a kényelmet és a nagy teret szeretjük. Egy igazán emberközeli autó, tele ötlettel. A gyermekes családokra szabott autó ideáljához az 1,5 literes dízel áll közelebb, ráadásul 8,5 millióért inkább Ford Galaxyt vennénk. Vonzóbb, erősebb, kényelmesebb az aranyszínű Scénic, de nem annyival, amennyivel tovább kellene rá részletet fizetni.

Jól kavar a modern váltó a hat fokozat között

Jól kavar a modern váltó a hat fokozat között

A túloldalon kiosztjuk a pontokat és kiderül, máshol mennyibe kerül a családi autó

Műszaki adatok
Scénic 1.5 dCi Expression
Scénic 2.0 dCi Privilege
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1461 1995
Furat x löket (mm) 76×80,5 84×90
Hengerek / szelepek száma 4/8 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 78 (106)/4000 110 (150)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240/2000 340/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,9 10,1
Végsebesség (km/h) 178 198
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,4 9,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,9 6,0
Vegyes (l/100 km) 5,4 7,2
CO2 kibocsátás (g/km) 143 190
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4498/1810/1427 4498/1810/1427
Tengelytáv (mm) 2736 2736
Csomagtér (liter) 533-681/1960 7ü:200/5ü:475-610/1920
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1490/555 1630/555
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60 60
Gumiméret 205/60 R16 205/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 5 400 000 6 780 000
Konkurensek Kia Carens 2.0 CRDI LX, 4 999 000 Kia Carens 2.0 CRDI EX, 5 699 000
Mazda5 110 CD CE, 6 099 900 Mazda5 CD 143 GT, 7 199 900
Zafira 1.9 100 LE Enjoy, 6 086 000 Zafira 1.9 150 LE Cosmo, 7 088 000
Tesztelt autó ára 5 800 000 8 470 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első oldal- és függönylégzsák, ABS, ködfényszóró, elektromos kézifék, motoros első-hátsó ablakemelő, motoros állítású, fűtött külső tükrök, CD-s rádió 6 hangszóróval, fedélzeti számítógép, manuális klímaberendezés, előredönthető támlájú első utasülés, esőérzékelős ablaktörlő, automata fényszóró-bekapcsolás, napfényrolók a hátsó ablakokon Az Expression felszereltségén felül: automata klímaberendezés, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, bőr-szövet üléshuzat, bőrbevonatú kormány, kártya automatikus nyitással, sebességtartó automatika, csúsztatható doboz az első ülések között, fényre elsötétedő belső visszapillantó, elektromosan behajtható külső tükrök
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Csak a harmadik üléssor hiányzott nagyon az autóból, ami többet ér, mint az eleve óriásinál még tágasabb csomagtér. A kis dízelmotor kitesz magáért, de nem olyan takarékos, mint reméltük. Családi autónak a Grand Scénic közel ideális. Felszereltségéhez és mesés dízelmotorjához képest ez a Scénic sem drága. Mint szinte minden autónál, a legdrágább kivitel és a több lóerő nem ér annyit, amennyit kiadunk érte. Egyértelmű azonban, hogy a többletfogyasztás ellenére ez a sokkal vonzóbb autó.
8,0 pont 7,75 pont