Sztárok autóban: akik megúszták és akik nem

A cikkben szereplő elhunyt személyek semmivel sem előbbre valók azoknál, akik nap mint nap névtelenül meghalnak az utakon. Mindössze ismertségükben különböznek tőlük.

A leghíresebb autós halálok

Ha a sztárvilágra gondolunk, valószínűleg James Dean ugrik be elsőként sokunknak. Dean statisztaként kezdte karrierjét egy Coca-Cola-reklámfilmben, majd néhány sikertelen szerep után az Édentől keletre című filmmel futott be. A film sikere révén vehette meg azt Porsche 550 Spydert, amiben 1955-ben szeptember 30-án – mindössze 24 évesen – szörnyethalt egy karambol során, miközben egy autóversenyre igyekezett.

Szintén hollywoodi híresség és nem kevésbé híres Grace Kelly, aki szintén autóbalesetben hunyt el 1982-ben. A sokak által a mai napig legszebbnek tartott színésznő monacói hercegnőként vesztette életét. 1956-ig színészkedett, 1 Oscar-díjat nyert.

Nagyobb port kavart az angol Diana hercegnő esete, aki Párizsban a fotósok elől menekülve halt meg egy S-osztályú Mercedesben, miközben 160-nal egy alagút betonoszlopának csapódott. Az autóban lelte halálát Diana barátja, Dodi Al Fayed és a bálna Merci sofőrje is. A testőr csodával határos módon túlélte a balesetet.

Ha szúr, ha szorít: az övet használni kell! Soha ne üljünk kocsiba ittasan, és próbáljuk betartani a megengedett sebességhatárokat!

Az autó jó, az autó kényelmes, de messze a legveszélyesebb közlekedési forma. A WHO számítása szerint naponta 3000 ember veszti életét autóbalesetben, belegondolni is szörnyű. Az elvesztett emberéleteken túl elképesztő mértékű anyagi kár is keletkezik. Az USA-ban a 2005-ös évben közel 6,5 millió jármű sérült meg, az anyagi kár több, mint 230 milliárd dollár volt.

Magyarországon évente több mint 1000 ember hal meg közlekedési balesetben, sokan ártatlanul, sokan ittasan és sokan a gyorshajtás miatt. Az utóbbi években fokozott rendőri akciókkal és ellenőrzéssel próbálják leszorítani a balesetek számát, több-kevesebb sikerrel. A legfontosabb cél továbbra is felhívni a figyelmet a biztonsági öv használatának fontosságára, amit itthon még mindig túlságosan kevesen használnak.

Híres túlélőkről a következő oldalon


A híres olasz Trussardi divatház két tulajdonosának sem kegyelmezett a sors, mindketten az úton lelték halálukat. 1999 áprilisában Nicola Trussardi Mercedesével csapódott nagy sebességgel az autópálya-korlátnak Milánó környékén, két napig kómában volt, majd belehalt sérüléseibe. Fia és örököse Francesco nagyjából négy évvel utána szakította ketté Ferrari 360 Modenáját, és azonnal meghalt.

A legmorbidabb autós halál valószínűleg Isadora Duncan amerikai táncosnő nevéhez fűződik, akit a legenda szerint a kerékre tekeredő sála fojtott meg egy Bugattiban. A hír majdnem teljesen igaz, de az 50 éves táncosnő lobogó sálját nem egy Bugatti, hanem egy 1924-es Amilcar GS tekerte fel Nizzában, majd fojtotta meg. Isadora barátját becézte Bugattinak, de a róla szóló filmben is egy Bugatti szerepelt már, innen a félreértés.

A név nem hozott szerencsét a cégalapító Ettore Bugatti fiának sem, aki egy Type 57-es tesztelése közben halt meg 1939-ben. Jean Bugatti 30 éves volt.

Az eddigi leghíresebb osztrák pop-rock énekes, Falco ( született: Johann „Hans” Hölzel) is autóbalesetben vesztett életét 1998-ban, 48 évesen. A Dominikai Köztársaságban ütközött egy busznak Mitsubishi Pajero-jával. Vérében jelentős mennyiségű alkoholt és kokaint találtak.

Itthoni halálesetek

A hazai sztárokkal szerencsére kevesebb súlyos kimenetelű autóbaleset történik, mint rendszeresen alkoholon és kábítószeren élő tengerentúli kollegákkal. Bubik Istvánnak mégsem volt szerencséje. 2004 novemberében vesztette életét, miután Volkswagen Bogarával egy Ford Focusnak ütközött a 4-es úton. Életét a biztonsági öv nagy valószínűséggel megmentette volna.

Egyik legtehetségesebb kézilabdázónk, Kulcsár Anita nem sokkal Bubik István után, 2005 januárjában halt meg, szintén autóbalesetben. Anita tagja volt az olimpiai bajnoki második és Európa-bajnok válogatottnak, és 2003-ban a világbajnoki ezüstérmes csapatnak is. A végzetes napon a sportoló Golfja megcsúszott és egy fának csapódott.

Túlélt balestek

A kisebb-nagyobb baleseteknek se szeri, se száma, valószínűleg minden napra jut egy apróbb koccanás, amit egy híres ember nevéhez köthetnénk. Kész csoda, hogy az Aston Martinokkal és SLR Mercedesekkel rohangáló dúsgazdag fiatal sztárok nem szerepelnek gyakrabban a címoldalon összetört kedvenceinkkel. Íme néhány ismertebb eset:

Híres autótörő hírében áll Mr. Bean, aki korábban kb. 40 millió forintos kárt tett McLaren F1-esében, majd néhány évvel később egy Aston Martint is összetört egy klubrendezvényen. Hugh Grant is pórul járt egyszer Aston Martin Vanquishével, amibe 2 hetes korában beletolatott valaki, majd elhajtott.

A legnagyobb karambolok és Stohl Buci a következő oldalon


A 70-es évek közepén Mark Hamill, a későbbi Star Wars trilógia Luke Skywalkere, is autóbalesetet szenvedett, ezért arcán plasztikai sebészeti beavatkozást kellett végrehajtani.
Little Richard énekes 1985-ben elaludt dúdolgatás közben autójában, és feltekeredett egy oszlopra. Szerencsésen megúszta.

1987-ben Matthew Broderick színésznek volt egy súlyos balesete, amiben 2 nő is életét vesztette. 2000 szeptemberében a szebb napokat is megért futballsztár, Diego Maradona rohant Jeepjével egy turistabuszba, de ő is túlélte.

A legnagyobb karambolok

A legszebb esés címéért a tavalyi évben Richard Hammond, a TopGear műsorvezetője és a svéd Stefan Eriksson küzd, aki egy azóta csődbe ment – videojátékokat forgalmazó – cég vezetője volt.

Hammond épp a brit szárazföldi sebességrekordot akarta megdönteni, amikor lökhajtásos járgánya defektet kapott 463 km/órás sebességnél, és bukfencezni kezdett. Hónapokig tartott, de végül felépült a műsorvezető.

A svéd vállalkozó ennél szerencsésebben megúszta. Valahol Kaliforniában épp egy Mercedes SLR-rel versenyzett, amikor megcsúszott és villanyoszlopnak vágódott, ami egyszerűen kettévágta a Ferrari Enzót. Eriksson karcolás nélkül szállt ki joggingjában.

A magyar autótörők

A legnagyobb port Magyarországon valószínűleg Császár Előd balesete kavarta, aki M3-as BMW-jével halálos balesetet okozott a Szilágyi Erzsébet fasoron. Az áldozat egy 24 éves rendőr volt. Az énekes felfüggesztett büntetéssel megúszta, jogosítványát 4 évre vonták be.

A legnagyobb autózúzó cím elhódíthatatlan Stohl Andrástól, aki 1-2 év után mindig nagyon összetöri magát és autóját egyaránt. 2000-ben egy Mazdával kapott durrdefektet és borult árokba, aminek eredménye háromszoros medencetörés lett.

2002-ben Buci egy Ford Mondeót írt le nullára, mikor ismét az árokba hajtott. Ezúttal életveszélyes állapotban, mentőhelikopterrel került kórházba, de szerencsére ezt is megúszta. Ezután 1 év 9 hónapra be is vonták a jogosítványát, miután kiderült, hogy ittas volt a baleset időpontjában.

Néhány nappal később Pállfy István és családja került szorult helyzetbe. A bemondó az M3-as autópályán pördült meg Jaguar S-Type-jával és szenvedett nem életveszélyes sérüléseket. Családja apróbb sérülésekkel megúszta.

Nem volt ilyen szerencsés Toller László, aki a kocsi hátsó ülésén utazott, amikor egy szemből előző Mercedes leszorította Passatját és felborultak. A balesetben vétlen pécsi polgármester azóta sem épült fel, sofőrje, Szőke János néhány nap után belehalt sérüléseibe. Egyikük sem volt bekötve…