Teszt: Nissan Pathfinder

A Pathfinder pont azután került hozzám, miután videón megnéztem, hogyan taszajt odébb egy amerikai katonai Humvee paraszt módon egy menetrend szerinti buszt Bagdadban. A Nissanban nagyjából ugyanez a pusztító érzés kerített hatalmába. Ez egy őrülten nagy méretű terepjáró, a Navara pick-up alapjain, amelyben nincsenek akadályok, és néha úgy tűnhet, a szabályok is áthághatóak. Pedig NEM azok!

Ez az az autó – vagy inkább vasdarab -, amelytől biztosan megijedünk, ha meglátjuk magunk mögött a tükörben. Egy hatalmas, tömör, kocka alakú tárgy, amely mindenkinek legalább duplájára növeli az egóját, és a nyuszikákat is baromarcú nagymenőkké változtatatja.

a videó a hirdetés után indul

Jöhet bármi, minden személyautónál nagyobb a Pathfinder. A normál szabadidő-autókba simán belátunk felülről, sőt egy Grand Cherokeenak is ráláttunk a tetejére. Legyen akármekkora luxusautó, S-Mercedes vagy 7-es BMW, a vezetőülésből olyan fölényesen nézhetünk le ezekre, mintha csak egy öregecske tucatautó egy-egy példányai lennének.

Akkor is teherautó

Tekintélyes méretei és ára ellenére mégis inkább egy teherautóra, mintsem egy luxusautóra emlékeztet a Pathfinder. Az impozáns külső után a belső már közel sem ennyire lenyűgöző, és miután elfordítjuk a gyújtáskapcsolót, még inkább ez lesz a helyzet.

Korábban a 4 literes benzinmotorral próbáltuk a legmacsóbb Nissant, amivel még tisztességes gyorsasággal lehetett ijesztgetni az utakon, a mostani erre már alkalmatlan volt. Pedig a 2,5 literes, 174 lóerős dízelmotor a Navarában még szinte csodákra volt képes, de úgy látszik, ott megállt a tudomány.

Nem lett vészesen lassú, inkább csak kicsit komótos, amivel már felesleges nagy gázzal indulni a lámpánál, azért, hogy lenyűgözzünk valakit. Mély, erőteljes hangja viszont magával ragadó. A dízel kerregését szinte alig hallani, helyette nagy morajlás – akár egy V8-asé – árad a külvilág felé. Elindulásnál olyan, mintha bekapcsolna egy rakás nagyméretű ventilátor, süvít és csak süvít.

Automata váltóval 11,6 másodperc után halad el a csúnya piros mutató a 100-as osztás felett, de akár 174 km/órás végsebességgel is lehetne vele rombolni, ha engednék a szabályok. Gyomorforgató erőhatásokra nem kell készülni, viszont a mély dörmögés bőven elszórakoztatja a bent ülőket, pótolja a sebességérzet hiányából fakadó örömeket, és ezzel sajátos miliőt is teremt.

Kicsit kételkedve fogadom, de ezek az értékek szinte teljesen azonosak a kézi váltós paramétereivel, ami még indokolttá is tenné az automata választását, ha nem számolnánk a fogyasztással. De számolunk.

Itt viszont majdnem 2 liter is megvan a differencia városban, de én még ennél is többet tippelnék. Ez az automata megint távol áll a jótól, mivel iszonyatosan lusta, túl sokáig húzatja ki a motort, és csak minimális ráhatásunk van a viselkedésére. A pöcögtetés csak visszafelé hasznos, mert ilyenkor kicsikarhatunk némi fékezési hajlamot egy lejtőn lefelé robogva a 2,2 tonnás monstrumból. Sokat viszont így sem sikerült megspórolni az üzemanyagból, mivel nálam 14 és 15 liter között dézsmált városban.


Batár, de elfér

A Pathfinder mozgása kicsit nehézkes, a kormányzás teljesen indirekt, sokat kell rajta tekerni, és még így is akkora helyen fordul, mint egy tankhajó. Ennek ellenére tökéletes biztonsággal használható a városban is, a határozott élek miatt könnyen érezhető, hol kezdődik és végződik a vaslemez.

A szűk utcákban és fordulókban kell csak kicsit odafigyelni, de ha ki kell valamit kerülni, egy percig se gondolkozzunk azon, hogy feltegyük-e a padkára. Álló helyzetből vagy lendületből, a Pathfinder olyan természetességgel mászik fel bármilyen padkára, és olyan természetességgel gázol át egy fekvőrendőrön, mintha csak egy apró kavics volna. Eközben minimális zörejeket áraszt csak magából, azokat is jellemzően hátulról.

A Pathfinder a Navarához képest jóval fejlettebb hátsó futóművel rendelkezik, a merevtengelyt független felfüggesztésre cserélték. Ennek ellenére zörög, bár kevés olyan 2 tonna feletti monstrum van, ahol ezt a hibát teljesen kiköszörülték volna.

Falmászó képességeit terepen tudja igazán kamatoztatni a Pathfinder, ahol kiderül, hogy nem csak egy városi szabadidő-autóval van dolgunk. Az oldalsó fellépőktől mi biztosan megszabadulnánk, mert nemcsak a terepen lehet vele gond, de rendre összesározza a gatyánkat is vádlitájban, ha nem figyelünk rá kellően oda.

Ettől eltekintve olyan helyeken lehet vele felmászni vagy leereszkedni, ami már a józan ész határain kívül esik. Az alaphelyzetben hátsókerék-hajtást egy mozdulattal összkerékre kapcsolhatjuk, de ha ez sem elég, akkor még a felezőt is segítségül hívhatjuk.

Űrbázis

Azok a japán mérnökök, akik az ergonómia javára elcsúnyítják a műszerfalat, épp nem értek rá, így helyüket azok vették át a tervezés idejére, akik kicsit csúnyát kreálnak és nagyon bonyolultat. A Pathfindert középtájt a váltótól felfelé csak a fűtéskapcsolókig lehet megérteni, onnan felfelé értelmetlenül sok gomb között kell keresgélni, ha valami kevésbé szokványosra vágyunk.

A labirintus bonyolultságú menürendszerben ráadásul egy tökéletesen használhatatlan joystickkal kell navigálni, amivel nemhogy irányt mutatni nem lehet, de úgy megnyomni is lehetetlen, hogy közben ne ugorjunk át vele egy másik menüpontra.

Persze előbb vagy utóbb rá lehet jönni a titok nyitjára, főleg ha egy héttagú legénységgel vágunk neki az utazásnak. A csomagtérből opcionálisan kihajtogatható két ülésen foglalhat helyet két gyermekkorú pilóta, de emiatt a középső sorban sincs igazán nagy lábhely. De legalább van külön fűtéskapcsoló és szellőzőnyílás mindkét hátsó sornak.

Hiába?

A Pathfinderrel tulajdonképpen egy súlyos hiba van, mégpedig az ára. Egy jobban felszerelt 7 személyes kivitel automata váltóval már több mint 13 milliót kóstál, ami kicsit sok egy jól felszerelt teherautó-beütésű terepjáróért, még akkor is, ha lenyűgöz a maga otrombasága. A szív nem, a józan ész további piackutatásra ösztökél.


Műszaki adatok – Nissan Pathfinder 2,5 dCi A/T LE
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2488
Furat x löket (mm) 89 X 100
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 126(171)
Max. nyomaték (Nm/ford.) 403/4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,6
Végsebesség (km/h) 174
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 13,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 8,3
Vegyes (l/100 km) 10,1
CO2 kibocsátás (g/km) 267
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4740/1850/1865
Tengelytáv (mm) 2850
Csomagtér (liter) n.a
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2280/n.a
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 80
Gumiméret 255/65R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 12 700 000
Konkurensek (forint) Toyota Lanc Cruiser 3,0 D4-D VX Exe AT: 13 725 000
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD: 13 000 000
Land Rover Discovery3 TDV6 12 380 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei összekerékhajtás, ABS, ESP, bixenon fényszórók, vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsák elöl, függönylégzsák az összes sorhoz, részecskeszűrő, 17 colos felni, 2 zónás légkondi hátsó vezérléssel, bőrkárpit, 6-os CD tár
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Nagy batár,igazi terepjáró-képességgel, buta automata váltóval. Kicsit teherautós és elég drága.
Pontszám (max. 10) 7 pont