Modern újat, vagy megbízható régit?

Ma az autóvásárlók annyira buknak az újdonságokra, hogy a márkák fejvesztve rövidítik a fejlesztési és gyártási ciklusokat. A korábban 4-5 éves munka helyett 20-30 hónap alatt kész kell lenni az autókkal, így kipróbálásukra, tökéletesítésükre egyre kevesebb az idő. A kocsik később aztán beérnek, csak már az ügyfelek kezében.

Corolla és Auris

Japán autót, köztük Toyotát azért vesznek sokan, hogy a minőségi mizériát elkerüljék. A korábbi Corolla kiforrottsága ezért máshogy esik a latba. A Corolla-Auris váltás küszöbén, Luna felszereltséggel búcsúzik a korábbi sorozat. Ez az erősen megtámogatott akciós modell automatikus légkondicionálóval és alufelnivel kelleti magát tavaly óta. Egy ötajtós Corolla Luna 4,2 millió forintba kerül 1,6 literes motorral. Egy másik akcióban a kedvezményes finanszírozás a vonzerő, akár 3,95 százalékos THM-mel (teljes hiteldíjmutató).

Közepesből átlagon felüli

Ha a Corolla és az Auris között nagyjából akkora lesz az árkülönbség, mint az elköszönő lépcsőshátú és az új Corolla között (kb. 50 000 forint), ráadásul az alapfelszereltségben ott is az új lesz picit gazdagabb, akkor mindenképp az Aurisért adnánk pénzt. Az eddigi Corollánál a maga idejében is voltak már jobb autók a kategóriában, egyedül benzinmotorjaival és kézi váltójával emelkedett ki.

Az előértékesítésben március közepétől rendelhető Auris minden téren behozta a lemaradást. Műszerfala, ahogy az egész autó is, érdekesebb, izgalmasabb, de ez ízlés dolga. Ám az Auris csendesebb és kényelmesebb, több benne a hely, végre nem olyan szűk a csomagtartója és pompás új 1,6-os motorja van. Meg kell hagyni, hogy nagyobb súlya miatt lanyhább gyorsulással és várhatóan magasabb fogyasztással kell beérni, cserébe négy- helyett ötcsillagos a töréstesztje.

És a Mondeo?

A nyáron debütáló Mondeo III árairól kár volna találgatni, de az öblösebb, biztonságosabb és formailag sokkal látványosabb autót a Ford nyilván feljebb pozícionálja majd valamivel. A magasabbra törekvés jele, hogy rendelhető lesz távolságtartó radar ütközésmegelőző fékrendszerrel, aktív futómű és több más high-tech extra. Ezzel talán sikerül lazítani a poros cégautó-arculaton.

Amíg nem ültünk az újban, könnyen rávágjuk, hogy bőven jó a jelenlegi is, mert a Mondeo valahogy nem öregszik. Pályafutása végén Executive felszereltségi csomagokkal és más kedvezményekkel búcsúzik.

Árelőny: az attól függ

A Mondeóra nagyon nehezen tudnánk konkrét árkedvezményt mondani. Az ESP-t is tartalmazó Executive csomag az egyik autóhoz 300, a másikhoz 430 ezer forintot ér, az alapmodellekre pedig további 351 000, míg a Ghiára és a Titaniumra 700 000 forint kedvezmény érvényes a listaárból.

Céges eladásokra megint más engedmények vonatkoznak. Mi úgy tudjuk, hogy a körülbelül 14 százalékos flottakedvezmény alá lehet még menni pár százezer forinttal, amíg az új Mondeo nyárra hazánkba ér. Főleg dízelek vannak készleten, de a megkérdezett értékesítők szerint nem állnak hegyekben az autók, és gyári rendelésre már nincs lehetőség.

Alap benzinest inkább most

Minél olcsóbb Mondeóra vadászva még a modellváltás előtt érdemes lépni. A mostani 1,8 literes alap benzinmotor helyét 1,6 literesek veszik át 110 és 125 lóerővel, ami érzékeny veszteség a hengerűrtartalomban.

A túloldalon a megújuló Astrát és a leváltandó C-osztályt járjuk körül


C-osztály: fél évvel az A4 előtt

A középkategóriás prémiumautók közül idén először a Mercedes-Benz C-osztály újul meg, fél évvel megelőzve az Audi A4-et. Utódja áprilisi érkezése előtt az importőr nagyjából 15 százalékot enged a raktári limuzinok árából. A búcsúzásra legyártott Mystic Edition árelőnye 1,9 millió forint, persze a listaáron összeadott extrákkal összességében mindig könnyű látványos összegeket kihozni. Kérdés, hányan fizetnék meg a Designo fényezés önmagában 805 ezer forintos listaárát, de a limitált szériák árelőnye mindenhol így működik.

Mivel az autóiparban a gyártás indulása után nem szokott egyből stimmelni a minőség és a megbízhatóság, ezért az óvatosabbak maradjanak a búcsúzó C-osztálynál. Nyilván sokkal jobb lesz az új, de a mostani is kényelmes, kiforrott, ráadásul kétmilliós kedvezményt nemigen kapni egy C-osztályra. Ugyanannyi pénzért nem egy új, de alapfelszereltségű modellt kapunk acélfelnivel, hanem vonzóan felszerelt, kiforrott autót. A gazdára váró C Mercik túlnyomó része 2,2 literes dízel, de a benzines kompresszorosból is van választék. Gyári rendelésből már csak a kombi és a Sportcoupé elérhető, mert a limuzin gyártása megszűnt.

Astra, átdolgozás után

Ha nem modellváltásról, tehát egy új autó bevezetéséről, hanem csak átdolgozásról van szó, akkor mindenképp a facelift utáni autót ajánljuk. Gyakorlatilag az összes autót az első alapos modellfrissítés után érdemes megvenni, mert az addig eltelő 3-4 évben több száz (az E Mercedes esetében 2000) ponton javítja a gyár a konstrukciót. Az első facelift után vegyünk autót bölcsességhez az Astra esetében is tartanánk magunkat. Főként azért, mert a csekély külső módosítások miatt az elődre nem hirdetett külön készlettisztító akciót az importőr. Akit az 1,6 literes motor érdekel, az végképp várja meg az újabb Astrát a 115 lóerős, változó szelepvezérléses motorral.

Ami általában az utód mellett szól:
– modernebb, színvonalasabb autó
– az újdonság öröme, presztízse
– jobb értéktartás az első években
– teljes választék, nem csak raktárkészlet

Ami általában az előd mellett szól:
– kiforrottabb, megbízhatóbb
– azonos áron jobb felszereltség vagy erősebb motor
– árkedvezmény

A kifutó a befutó:
– ha nem cseréli le autóját az első néhány évben
– ha képes felülemelkedni presztízsszempontokon
– ha a leváltás előtti modell is jól megfelel az igényeinek

Az új a befutó:
– ha pár évente autót vált
– ha sokkal jobban örül neki
– ha nem gond a többletkiadás
– ha elődjénél nagyságrendekkel jobb az új típus