Kanyarodás előtt

Kanyarodáskor sose várjuk alászedett kormánnyal, hogy elfogyjanak a szembejövők! A kerekeknek azért kell egyenesen állniuk, hogyha valaki hátulról belénk jön, ne taszítson át a felezővonalon a szemközti kamion elé. Hiába könnyebb kihasználni a lyukakat az irányba tett kerekekkel, a terelővonalon indexelve hagyjuk egyenesben a kormányt – javasolja szakértőnk.

Rúgjunk rá a fékre!

Veszély az utakon 1
Rá kell rúgni a fékre a teljes lassuláshoz

Rá kell rúgni a fékre a teljes lassuláshoz

Rá kell rúgni a fékre a teljes lassuláshoz


Az egyik leggyakoribb hiba a vészfékezésnek szánt, de túl erőtlen lassítás meleg helyzetben, amit később már nincs idő és hely korrigálni. A pánikfékezés jelentse azt, hogy keményen rárúgunk a pedálra. A modern autók vészfékasszisztense pont azért született, mert a vezetők jó része nem tipor elég keményen a fékre és nem használja ki a teljes fékerőt. A vészfékezésről még mindig érdemes elmondani, hogy a doboló-kattogó fékpedál nem hiba, az ABS működését jelzi erőteljes lassításnál.

Padlógáz és csattanás

Röhejesen hangzik, de megtörtént ez az eset. Egy korosabb úr a kölcsönkapott duplaturbós Nissan 300 ZX-ben előzés előtt padlógázt nyomott, ahogy saját autójában megszokta. Az elementáris gyorsulásra azonban nem számított, így a 300 ZX-et nem maradt ideje kihúzni a sávjából és nekiment az előtte haladónak. Bármilyen ismeretlen autóba ülünk be, mindig fokozatosan és óvatosan kóstolgassuk!

Tekintsünk messzebbre!

Nem elég csak a közvetlenül előttünk menőt figyelni

Nem elég csak a közvetlenül előttünk menőt figyelni

Nem elég csak az előttünk menőt figyelni


Ameddig tanulóként a kocsi kezelésével voltam elfoglalva, a táblák észlelésére nem is maradt figyelmem. Aztán a rutin felszedésével észrevesszük a jelzőtáblákat és az ember rájön, hogy tényleg nem az épp előtte haladót kell figyelnie. A könyökünkön jöhet ki, de a 3-4 autóval előttünk lezajló történéseket kell követni, hogy mire az előttünk lévő fékez, mi már a gázt elvéve, reagálásra készen érjünk a veszélyes pontra.

Váltsunk tempót!

Hosszú utakon próbáljunk időnként tempót váltani, cserélgessük a környezeti és útviszonyokhoz mérten a húzósabbra vett és a pihenős szakaszokat. Ha sietünk és ismerjük az utat, mindig ott növeljük a sebességet, ahol ezt két település között viszonylag biztonságosan megoldhatjuk, ne pedig lakott területen akarjunk időt nyerni. Régi igazság, hogy a jó átlagsebességhez öblös tank és méretes hólyag kell, nem pedig esztelen száguldozás.


Vonatozni veszélyes
Csak rövid időre pihenjünk egy másik autót követve

Csak rövid időre pihenjünk egy másik autót követve

Ne pihenjünk egy másik autót követve


Országúton nagy segítség egy jó ritmusban, láthatóan ésszel és flottul vezető autós, aki mögött kényelmesen haladhatunk. Ám épp azáltal, hogy jól vezet és megbízunk benne, őt követve elalszik a figyelmünk. Ezzel nincs is nagyobb gond egészen addig, amíg emberünk valami váratlant nem tesz, például egy faluba beérve megáll a zebránál, mi meg ellankadt figyelemmel szépen belemegyünk. Egy az utat ismerő és jól vezető ismeretlen arra viszont tökéletesen alkalmas, hogy néhány 10 kilométert pihenjünk mögötte, de a vonatozásnak idővel tudatosan vessünk véget.

Elemzés, tárolás, előhívás

Kicsit tankönyvszerűen hangzik, de tényleg rettentő fontos, hogy az utasként vagy vezetőként megúszott eseteket raktározzuk el az agyunkban, elemezzük a hibákat, gondoljuk végig a helyes reakciót, mert így van esélyünk egy következő alkalommal kivédeni a helyzetet. Ehhez az kell, hogy a helyes reakció sémáját csak elő kelljen rántani az emlékezetünkből.

Lassítsunk, ha sötétedik!

Lassítsunk, ha sötétedik!

Lassítsunk, ha sötétedik!


Ha egy teherautóról leesik bármi, az előttünk menő tetőcsomagtartójáról leszáll egy rosszul rögzített bicikli, síléc, netán ágyastul leröppen az egész tetőcsomagtartó, akkor nem jó megoldás merev kézzel tartani a kormányt és átmenni mindenen. Igyekezzünk készen állni a kikerülésre, használjuk a kormányt is a veszélyhelyzetek kivédésére, ne csak a féket!

A tilos, a kötelező és a megengedett

És a végén egy aranyigazság. Vezetés közben alapelv, hogy a tilosat sosem, a kötelezőt mindig, olykor pedig még a megengedettet se tegyük meg. Ezek közül csak legutóbbi szorul magyarázatra. Például arra a helyzetre vonatkozik, amikor valaki szemből szabálytalanul előz. Bár papíron ő van rossz helyen, mégis segítsük sávon belüli lehúzódással, fékezéssel. Ilyen helyzetben a leckéztetés, az értelmetlen izmozás halálos lehet.

Bármilyen fáradtan érkezünk is meg, ne álljunk be orral előre az első szabad helyre, mert másnap veszélyesebb az autót még nem érezve, tolatással kezdeni a reggeli rohanásban, mint érkezéskor kicsit több időt rászánni a parkolásra

Szakértőnk
Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399


Ezúttal is Székely Gyula segített a cikkben

Ezúttal is Székely Gyula segített a cikkben

Ezúttal is Székely Gyula segített a cikkben


– Vészfékezés kezdetén nem megfelelő a pedálerő
– Későn elkezdett kikerülési manőver
– Túl gyors kormányelrántás, ami stabilitásvesztéshez vezethet
– A sebesség nem helyes megválasztása, pályaelhagyás, kisodródás
– Fáradtan vezetés, elalvás a volánnál
– Padkára lehajtást követően a vezető erővel akarja visszahozni az autót az útra
– Parkolásnál orral beállunk az első szabad  helyre, és amikor órák múlva beülünk az autóba, egy bonyolult tolatással kell kezdenünk a történetet
– Úton kutyával, apróvaddal való találkozáskor hirtelen kormányelrántás
– Rosszabb látási viszonyok mellett a szembejövő sebességének helytelen megítélése
– Gyógyszer hatása alatt a kockázati szint helytelen felmérése
– Szórakozóhelyről hazatérőben a kockázati szintek nem helyes megítélése
– Várakozás a kanyarodáskor alászedett kerékkel
– A másik autó követésekor lanyhuló figyelem