Pénteken délben jött a hír, hogy a bamakós brigád ismét kitalált valami autós őrületet. Mivel a tavaly megrendezett Budapestről Makóra tartó flúgos futam is remek elfoglaltságnak bizonyult, így elhatároztuk, hogy ezúttal nemcsak végiglötyögjük a távot, hanem tisztességesen teljesítjük is a megadott feladatokat.
Gyorsan számba vettük, milyen autók alszanak mit sem sejtve a garázsban. A Suzuki Sport hamar kiesett, ellenben a Mazda BT 50-es minden tekintetben alkalmasnak tűnt a túrára. Robusztus felépítés, dízelmotor, négykerék-hajtás, felező. Megvan minden, amire szükségünk van, így a főszerkesztő puhítása maradt csak hátra. Ezt bölcsen inkább a lányokra bíztuk… Sikerrel jártak.
A sofőrködés, navigálás felosztása nem volt kérdés, a GPS-ekkel nekem van régebbi kapcsolatom, Balázs pedig a vezetésben jeleskedik. A hátsó sorba is hamar találtunk jelentkezőket, pedig egy éjszakai autós, sárban szaggatós program nem éppen a lányok álma.
Szerkesztőségünk hölgykoszorújának kétharmada tartott velünk egy éjszakai menetre, akik – név szerint Csilla és Erika – tőlük szokatlan módon, meglehetősen határozottan zárkóztak el az elől, hogy a csomagjainkat közéjük, a hátsó ülésre telepítsük. A platós kivitelnek hála nulla zárt csomagtartónk van, így az utastérben meglehetősen nehéz elférni, ha magunkkal viszünk több hátizsáknyi élelmet, egy teljesen feleslegesen hátizsákot és egy fényképezőállványt.
Így a hölgyek hátul pöffeszkedtek, míg mi, akik „végigdolgoztuk” az éjszakát kénytelenek voltunk megküzdeni a termetes fotómotyóval, kamerával, és Balázs kis kedvencével, egy irgalmatlan méretű mobil fotonágyúval. Ennek később nagy hasznát vettük, ugyanis a tréfás rendezők a tök sötétben egy víztorony tetején lévő feliratért is megdolgoztattak minket.
Erikának már nem kellett bemutatni a Mazda BT50-est, hiszen egy korábbi cikkhez készített fotókon már közelebbi ismeretséget kötöttek. Azért reméljük senki nem gondolta komolyan, hogy a Mazda valóban rátámadt a védtelen, csöppnyi leányra, ezt csak mi, aljas újságírók fundáltuk ki. Szegény autónak semmi köze nem volt hozzá, így biztosítunk róla mindenkit, hogy a Mazda nem harap. Becsszó.
Almás répalé: bloáááá…
Csilla is remek útitársnak bizonyult, ha vezetés, navigálás közben megéheztünk, akkor a hátsó sorból táplált minket. Nem is akármivel, egyszerű szendvicsek helyett pizzásbatyut tolt az arcunkba. Aztán répából és almából készült lével is fenyegetett, de a csapat másik fele inkább a plutóniumalapú élénkítő italokra esküdött. Én bátran meghúztam a zavaros levet és még élek. Igaz, nem vagyok túl jó…
Mint szegény Peti nagymamája
A startnál kapott bő ötven koordináta GPS-be pötyögése elég időigényes és embert próbáló feladat volt, de nem volt más választásunk, így kellett megoldani. Az aszfaltút elég hamar elfogyott a kerekek alól, innen szinte végig változatos, gyötrelmes utakon haladtunk. A hátsó sorban ülők a laprugóknak hála néha a plafonon koppantak, sár pedig még a platóra is bőven jutott.
Akinek van szíve, legalább egyszer (de lehet többször is) átkattint a következő oldalra. Minden egyes kattintással nő az esélyünk, hogy a következő, erdélyi túrára is elenged minket az olvasottságmániás főszerkesztőnk
Béka a bugyiban
Annak ellenére, hogy két sikítozó lánnyal pattogtuk végig a borzalmas földutakat, gyakori egészségügyi szünetek nem lassították a futamot. Ennek talán a körülöttünk ólálkodó többi terepjárós, illetve a rengeteg vérszomjas béka lehetett az oka.
A tapadós sárral még hazafelé is volt gondunk, ugyanis a felnikbe lerakódott több kilónyi agyagot két benzinkúton is megpróbáltuk gőzborotvával kicsalogatni, eredménytelenül. Csupán annyit értünk el, hogy nyakig retkesek lettünk mindannyian. Vezetni azonban nem lehetett így az autót, a kormányt össze-vissza rángatta a felesleges súly.
Végül a hazafelé tartó úton, az egyik autópálya menti pihenőben botokkal piszkáltuk ki a megkeményedett trutymót.
Ilyen volt vezetni
A Mazda BT-50 közel sem személyautó, így nem illik összehasonlítani egy hétköznapi négykerekűvel. Konkurenciának a Mitsubishi L200, a Nissan Navara, a Toyota Hilux és közvetlen rokona, a Ford Ranger számít, amelyek nagyjából azonos élményt nyújtanak.
A BT-50-est egy 2,5 literes, 143 lóerős dízelmotor hajtja, ami a kezdeti gyengeségek után kellően erős a terepezéshez, az előzéshez és a normál közlekedési szituációk megoldásához. A felezőhöz és az összkerékhajtáshoz egy külön váltót kell huzigálni, és csak arra kell vigyázni, hogy indításnál ne vágjon térden bennünket.
A felázott talaj és a fél méter mély sáros gödrök nem jelentenek akadályt a Mazdának, meglepő könnyedséggel verekedtük át magunkat a komolyabb off road szakaszokon is utcai gumival. Szerencsére elmaradt a fellépő is a küszöbről, így az sem akadályozott a dolgunkban.
Utcán a kormányzást és a nagy fordulókört kell megszokni, ezek után tökéletesen alkalmas a közlekedésre. Az autópálya nem a BT erőssége, 150-nél sehogy sem akar többet menni, így a 130-as tempót sem viszi igazán könnyedén. A terepezéssel, országúttal együtt 10 liter fogyott 100 kilométeren.
Minden elismerésünk a szervezőké, igazán jó terepeket jelöltek ki a futam részére, és a kellő mennyiségű szívatás is megvolt. A koordináták pontosságával azonban nem nagyon törődtek, néhol elég nagyvonalúan kezelték, bő 30-40 méteres hibába is belefutottunk. Sebaj, reméljük a következő versenyre is meghívnak. A csapat már megvan.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2499 |
Furat x löket (mm) | 93 X 92 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 105(143)/3500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 143/3500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 158 |
Végsebesség (km/h) | 12,5 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,8 |
Vegyes (l/100 km) | 8,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 244 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5075/1805/1760 |
Tengelytáv (mm) | 3000 |
Csomagtér (liter) | plató |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1855/1000 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 235/75 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | TE: 5 083 333 |
Konkurensek (forint) | Toyota Hilux Comfort SR: 5 120 000 |
Ford Ranger XLT: 5 385 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, önzáró differenciálmű, önműködően záró szabadonfutó elöl, vezető- és utasoldali légzsák, légkondi, MP3-as CD-s rádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kicsit pattogós, elég nagy a turbólyuk, de nagyon bírja a terepet. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |