Ritka mint a fehér holló
Citroën C4 Picasso vagy Hyundai Sonata? Melyikkel ismerkednék, vetődött fel a szerkesztőségben. Számomra egyértelmű volt, hogy a Hyundait választom. Persze a francia egyterű tele van új high-tech megoldásokkal, de így sem olyan különleges, mint a dél-koreai négyajtós, amiből talán kevesebb fut majd a hazai utakon, mint az új Porsche 911-esből. Az idei első negyedévben mindössze 9 darabot adtak el a Sonatából, de tavaly az első három hónapban csak 6 fogyott. 2007-ben éppen a dízelmodell megjelenése javított az eladásokon.
Pedig mostanra már a korábban érdekes formákba és a minőségbe sem lehet belekötni. A Sonata jól néz ki, friss, dinamikus és a részletek is a helyükön vannak. Nézzük csak meg a lámpákat vagy kilincseket. Pedig ez az autó nem Európának készült, hanem az amerikai kontinensre.
Na nem azt mondom, hogy ott csúnyábbak az autók, csak mások az elvárások, odaát ezért is a 2,4-es az alapmodell. Talán az egyszerű formának köszönheti, hogy itt is, ott is bevethető. Csak a piac sznob és presztízs nélkül nem mindenkiknek kell autó. Pedig az ajtók tompa csukódása bármelyik prémiummárkánál elmenne.
Műfa és kvarcóra
Persze a Sonata sem a mennyország négy keréken, ezúttal sem hiányozhat a japánoktól átvett céltudatosság netovábbja: az apró digitális óra a műszerfal közepén. Pedig egy analóg szerkezet micsoda fegyver lenne a marketingesek kezében! Na meg ott van a környezettudatos gondolkodás csúcsa, a műanyagból öntött fabetét, ami soha el nem fogy a raktárból. Azért értékeltem, hogy már nem annyira ronda, közelít a valósághoz.
Viszont az is tény, hogy a műanyagok nem a gyártás legolcsóbb részéből érkeztek a Sontába, sőt, jó minőségűek a plasztikelemek és a formák, a színek igenis gusztusosak. A nagy test pedig igazán méretes utasteret rejt. Itt aztán korra és nemre való tekintet nélkül lehet terpeszkedni, elöl-hátul bőséges a helykínálat. Az ülések illenek az összképbe: puha bőr, lágy tömés, a száguldozást nem kedvelik. Viszont ennél nagyobb baj, hogy az állíthatóságuk is eléggé korlátozott.
A kormány, a váltó, a kapcsolók kéznél vannak. A legújabb kütyüket hiába is keresnénk, nincs navigáció vagy távolságtartó automatika és az éjjellátórendszer után se kutassunk, viszont a fő kényelmi extrák szerepelnek a szérialistán. Elektromos bőrülés, automata klíma, ESP, ülésfűtés, kiváló hifi, amihez csendes utastér is jár. Na itt lehet a kutya elásva!
Nem fiataloknak
Apámnak bejönne! 29 évesen az ember még nem a nyugalomra vágyik, sokkal inkább adrenalinra. Márpedig előbbiből sok, izgalomból viszont alig akad a Hyundai Sonata vezetése során. Magasabb pulzusra csak akkor számíthatunk, ha oldalszélben sietnénk, ilyenkor 150 felett eléggé félelmetes rezdüléseket tesz a kasztni.
Na ez az, ami igazán kiemeli az európai konkurencia közül a dél-koreai limuzint. De jó vagy rossz értelemben méltó a figyelemre? Ezt döntse el mindenki habitusa szerint. Én nem szeretem, ha fékezéskor beleng a kocsi és kanyarban sem akarok a kormányba kapaszkodni. Tény viszont, hogy a legrosszabb utakon sem jövünk ki a sodrunkból, mert a Sonata futóműve szinte mindent kivasal. Nem is csoda, a Sonata egy csatahajó, siklik az út felett. Ez pedig az idősebb korosztálynak tetszik.
Megéri?
Ilyen ajánlat kevés van! Egy méretében felső középkategóriás limuzin esetében nem igazán jellemző, hogy a benzinmotorhoz képest csupán 283 ezret számítsanak fel, ha inkább dízellel szeretnénk a kocsit. Márpedig a Hyundai Sonata esetében ez a helyzet, ha a 2000-es benzinmotor helyett, egy hasonló lökettérfogatú dízelt választunk.
Bár nálunk eddig a benzinesek közül a 2,4-es változat járt, de e nélkül is simán eldönthető, hogy megéri kifizetni a gázolajos felárat az új 2000-es alapmotorhoz képest. Vagy mégsem?
Kétszer is mértem a kocsi fogyasztását, ami meglepő eredményt hozott. Első körben egy durván 650 kilométeres út során, javarészt autópályán hajtva, de komoly 170-180 km/órás tempót tartva (szigorúan Németországban), illetve országúton is sietősen autózva 9,3 litert fogyasztott a kocsi. Ez nem rossz! Viszont utána egy második – igaz csak 170 kilométeres szakaszon -, teljesen normális vezetés mellett 9 litert mértem. Na ez sok!
Pedig nem spóroltak, Dél-Koreában simán jár a hatfokozatú váltó a dízelblokk mellé, amelyben az utolsó fokozat elég hosszú, hogy a motor ne a felső tartományban pörögjön. Egyébként az autó dinamizmusa is olyan…, hát… kényelmes. Nem leszünk vele a város fenegyerekei, de ha sietünk sem késünk el sehonnan, igazából a visszafogott autópályás furikázást kedveli. Alacsony fordulaton lanyha, aztán megindul és suhan.
Ha jól fogyna Európában is, biztos jobban hasonlítana a német konkurenciára a viselkedése, vagy lehet, hogy ha jobban hasonlítana a német konkurenciára, akkor fogyna jobban. Az ára mindenesetre nem rossz, a konkurenciánál olcsóbban juthatunk hozzá egy kényelmes, nagy dízelautóhoz.
Műszaki adatok -Hyundai Sonata 2.0 CRDi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1991 |
Furat x löket (mm) | 83,0 X 92,0 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 305/1800-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,7 |
Végsebesség (km/h) | 203 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,0 |
Vegyes (l/100 km) | 6,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 163 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4800/1832/1475 |
Tengelytáv (mm) | 2730 |
Csomagtér (liter) | 523 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1666/484 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) |
6 242 000 Ft |
Konkurensek (forint) |
Opel Vectra 1.9 CDTi 150 LE: 6 992 000 Ft Peugeot 607 2.0 HDi 136 LE: 9 420 000 Ft Citroën C5 2.0 HDI 138 LE: 7 720 000 Ft Ford Mondeo 2.0 TDCI 130 LE: 6 360 000 Ft Kia Magentis 2.0 CRDI 140 LE: 6 342 000 Ft |
Tesztelt autó ára (forint) | 7 862 000 Ft |
A szériafelszereltség fontosabb tételei: | 6 légzsák, központizár, elektromos ablak, ABS, menetstabilizáló, elektronikus fékerőelosztó, 4 irányban állítható kormány, elektromos napfénytető, bőr borítás,elektromos ülés, ülésfűtés, akítv fejtámlák, tolató radar, fedélzeti számítógép, multikormány, CD-tár, mélynyomó |
ÉRTÉKELÉS | |
A vezess.hu véleménye: | Olcsó, jó minőségű autó a Sonata. Lágy futóművével és csendes utasterével a kényelemre vágyoknak való. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |