Ritka mint a fehér holló

Citroën C4 Picasso vagy Hyundai Sonata? Melyikkel ismerkednék, vetődött fel a szerkesztőségben. Számomra egyértelmű volt, hogy a Hyundait választom. Persze a francia egyterű tele van új high-tech megoldásokkal, de így sem olyan különleges, mint a dél-koreai négyajtós, amiből talán kevesebb fut majd a hazai utakon, mint az új Porsche 911-esből. Az idei első negyedévben mindössze 9 darabot adtak el a Sonatából, de tavaly az első három hónapban csak 6 fogyott. 2007-ben éppen a dízelmodell megjelenése javított az eladásokon.

Formás hátsó
Kényelmes a futómű

Kényelmes a futómű

Kényelmes a futómű


Pedig mostanra már a korábban érdekes formákba és a minőségbe sem lehet belekötni. A Sonata jól néz ki, friss, dinamikus és a részletek is a helyükön vannak. Nézzük csak meg a lámpákat vagy kilincseket. Pedig ez az autó nem Európának készült, hanem az amerikai kontinensre.

Na nem azt mondom, hogy ott csúnyábbak az autók, csak mások az elvárások, odaát ezért is a 2,4-es az alapmodell. Talán az egyszerű formának köszönheti, hogy itt is, ott is bevethető. Csak a piac sznob és presztízs nélkül nem mindenkiknek kell autó. Pedig az ajtók tompa csukódása bármelyik prémiummárkánál elmenne.

Műfa és kvarcóra

Persze a Sonata sem a mennyország négy keréken, ezúttal sem hiányozhat a japánoktól átvett céltudatosság netovábbja: az apró digitális óra a műszerfal közepén. Pedig egy analóg szerkezet micsoda fegyver lenne a marketingesek kezében! Na meg ott van a környezettudatos gondolkodás csúcsa, a műanyagból öntött fabetét, ami soha el nem fogy a raktárból. Azért értékeltem, hogy már nem annyira ronda, közelít a valósághoz.

Négy irányba állítható a kormány

Négy irányba állítható a kormány

Négy irányba állítható a kormány


Viszont az is tény, hogy a műanyagok nem a gyártás legolcsóbb részéből érkeztek a Sontába, sőt, jó minőségűek a plasztikelemek és a formák, a színek igenis gusztusosak. A nagy test pedig igazán méretes utasteret rejt. Itt aztán korra és nemre való tekintet nélkül lehet terpeszkedni, elöl-hátul bőséges a helykínálat. Az ülések illenek az összképbe: puha bőr, lágy tömés, a száguldozást nem kedvelik. Viszont ennél nagyobb baj, hogy az állíthatóságuk is eléggé korlátozott.

A kormány, a váltó, a kapcsolók kéznél vannak. A legújabb kütyüket hiába is keresnénk, nincs navigáció vagy távolságtartó automatika és az éjjellátórendszer után se kutassunk, viszont a fő kényelmi extrák szerepelnek a szérialistán. Elektromos bőrülés, automata klíma, ESP, ülésfűtés, kiváló hifi, amihez csendes utastér is jár. Na itt lehet a kutya elásva!


Nem fiataloknak

Apámnak bejönne! 29 évesen az ember még nem a nyugalomra vágyik, sokkal inkább adrenalinra. Márpedig előbbiből sok, izgalomból viszont alig akad a Hyundai Sonata vezetése során. Magasabb pulzusra csak akkor számíthatunk, ha oldalszélben sietnénk, ilyenkor 150 felett eléggé félelmetes rezdüléseket tesz a kasztni.

Nagy tempóbál is csendes az utastér

Nagy tempóbál is csendes az utastér

Nagy tempóbál is csendes az utastér


Na ez az, ami igazán kiemeli az európai konkurencia közül a dél-koreai limuzint. De jó vagy rossz értelemben méltó a figyelemre? Ezt döntse el mindenki habitusa szerint. Én nem szeretem, ha fékezéskor beleng a kocsi és kanyarban sem akarok a kormányba kapaszkodni. Tény viszont, hogy a legrosszabb utakon sem jövünk ki a sodrunkból, mert a Sonata futóműve szinte mindent kivasal. Nem is csoda, a Sonata egy csatahajó, siklik az út felett. Ez pedig az idősebb korosztálynak tetszik.

Megéri?

Ilyen ajánlat kevés van! Egy méretében felső középkategóriás limuzin esetében nem igazán jellemző, hogy a benzinmotorhoz képest csupán 283 ezret számítsanak fel, ha inkább dízellel szeretnénk a kocsit.  Márpedig a Hyundai Sonata esetében ez a helyzet, ha a 2000-es benzinmotor helyett, egy hasonló lökettérfogatú dízelt választunk.

Bár nálunk eddig a benzinesek közül a 2,4-es változat járt, de e nélkül is simán eldönthető, hogy megéri kifizetni a gázolajos felárat az új 2000-es alapmotorhoz képest. Vagy mégsem?

Amerikában csak benzinmotorral megy

Amerikában csak benzinmotorral megy

Amerikában csak benzinmotorral megy


Kétszer is mértem a kocsi fogyasztását, ami meglepő eredményt hozott. Első körben egy durván 650 kilométeres út során, javarészt autópályán hajtva, de komoly 170-180 km/órás tempót tartva (szigorúan Németországban), illetve országúton is sietősen autózva 9,3 litert fogyasztott a kocsi. Ez nem rossz! Viszont utána egy második – igaz csak 170 kilométeres szakaszon -, teljesen normális vezetés mellett 9 litert mértem. Na ez sok!

Pedig nem spóroltak, Dél-Koreában simán jár a hatfokozatú váltó a dízelblokk mellé, amelyben az utolsó fokozat elég hosszú, hogy a motor ne a felső tartományban pörögjön. Egyébként az autó dinamizmusa is olyan…, hát… kényelmes. Nem leszünk vele a város fenegyerekei, de ha sietünk sem késünk el sehonnan, igazából a visszafogott autópályás furikázást kedveli. Alacsony fordulaton lanyha, aztán megindul és suhan.

Ha jól fogyna Európában is, biztos jobban hasonlítana a német konkurenciára a viselkedése, vagy lehet, hogy ha jobban hasonlítana a német konkurenciára, akkor fogyna jobban. Az ára mindenesetre nem rossz, a konkurenciánál olcsóbban juthatunk hozzá egy kényelmes, nagy dízelautóhoz.


Műszaki adatok -Hyundai Sonata 2.0 CRDi
MOTORADATOK
 Lökettérfogat (ccm) 1991
Furat x löket (mm) 83,0 X 92,0
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 103(140)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 305/1800-2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,7
Végsebesség (km/h) 203
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,0
Vegyes (l/100 km) 6,1
CO2 kibocsátás (g/km) 163
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4800/1832/1475
Tengelytáv (mm) 2730
Csomagtér (liter) 523
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1666/484
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 225/50 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)

6 242 000 Ft

Konkurensek (forint)

Opel Vectra 1.9 CDTi 150 LE: 6 992 000 Ft

Peugeot 607 2.0 HDi 136 LE: 9 420 000 Ft

Citroën C5 2.0 HDI 138 LE:  7 720 000 Ft

Ford Mondeo 2.0 TDCI 130 LE: 6 360 000 Ft

Kia Magentis 2.0 CRDI 140 LE: 6 342 000 Ft

Tesztelt autó ára (forint) 7 862 000 Ft
A szériafelszereltség fontosabb tételei: 6 légzsák, központizár, elektromos ablak, ABS, menetstabilizáló, elektronikus fékerőelosztó, 4 irányban állítható kormány,  elektromos napfénytető, bőr borítás,elektromos ülés, ülésfűtés, akítv fejtámlák, tolató radar, fedélzeti számítógép, multikormány, CD-tár, mélynyomó
ÉRTÉKELÉS
A vezess.hu véleménye: Olcsó, jó minőségű autó a Sonata. Lágy futóművével és csendes utasterével a kényelemre vágyoknak való.
Pontszám (max. 10)   7,75 pont