Milyen meglepő: ebben az iparágban is azt kell kínálni a fogyasztóknak, amit akarnak. Ha ezt megkapják, akkor minden jól alakul, akinek viszont ez nem jön össze, az hosszabb távon lehúzhatja a rolót.
Terven felül
|
Úgy látszik, a Kia Ceed is pont olyan autó, amire sokan vágynak. A színvonalas járgányból nagyjából 800 autó értékesítése volt a hazai terv a teljes évre, de ebből már április végéig elmegy 600. A sikert látva év végéig 1500-2000 is elkelhet az importőr várakozásai szerint.
A Kia a Ceedhez mindjárt egy új gyárat is épített a felvidéki Zsolnán, amelynek tegnap volt a megnyitóünnepsége. A 13 hónap alatt felhúzott gyár kiváló benyomást tesz az emberre. Hosszú távon nyilván itt ügyködni is rabszolgamunka, de legalább a munkakörnyezet világszínvonalú. Szép tájban, hegyek lábánál fekszik, a hótól felázott talaj meg is lepte a tervezőket, ami további megerősítéseket tett szükségessé az épület felhúzásakor.
Gép az ember helyett
|
A falakon mindenfelé a minőség javítására buzdító transzparenseket látunk, de kint vannak a szokásos listák a hiányzásokról és a baleset-megelőzésről is. A dolgozók napi 750 autó elkészülésében működnek közre, mert itt szinte minden munkafázis automatizált. Amit lehet, gépek végeznek, a Dacia-gyárral ellentétben itt ez a gazdaságosabb. A mintegy 3000 dolgozó 30 százaléka nő, ők végzik a fizikailag könnyebb feladatokat, például ők állnak le a kész kocsikkal a szalagról.
A munkásokba beleverik, hogy bízzanak a nulla százalék selejt megvalósíthatóságában és mindenben a kiváló minőségre törekedjenek. A Ceedre vállalt 3+2+2 éves garancia akkor kifizetődő a gyárnak, ha a tulajdonosok és a vevőszolgálatiak nem tépik a hajukat a panaszok miatt.
Augusztustól kombi, év végén 3-ajtós
|
Az egész Európában élénk kereslet miatt előrehozták a második műszak beindítását, ezért idén 150 000 Ceed készülhet Zsolnán. Augusztusban kezdődik a kombi gyártása, majd decemberben a háromajtósé is beindul. Ha az összes Ceed gyártásba kerül, plusz beindul a Sportage és egy még nem ismert modell gyártása itt, akkor évente 300 000 autót lök majd ki az üzem.
Nagykutyák a megnyitón
A szocializmus korabeli ipar, pontosabban annak csődje rányomta a bélyegét a városra, de az egész régióra is. Mivel még nincs kész az autópálya Kassáig, minden befektetőnek és munkaalkalomnak nagyon örül a szlovák politika, főleg az ilyen horderejű beruházásoknak.
|
A dél-koreaiak ugyanis egymilliárd eurót invesztáltak első európai gyárukba, ami nekem főleg átszámítva (246 milliárd forint) tűnik irdatlan pénznek. A befektetés súlyának megfelelően a megnyitóünnepségen jelen volt Robert Fico jelenlegi és Mikulas Dzurinda korábbi kormányfő, akinek kormányzása idején a beruházásról döntés született, plusz a vállalatóriás teljes koreai és európai vezérkara.