2007. május elsejétől változott a gépjárművek és pótkocsik műszaki vizsgája. Amellett, hogy változott az alkalmazott technológia, az eljárás kibővült az úgynevezett integrált vizsgálattal, ami az autók tiszta származását hivatott bizonyítani.
Az integrált vizsgálat a gyakorlatban azokat az autókat érinti, amelyek nagyon hosszú ideje ugyanazon tulajdonos birtokában vannak. A vizsga nem váltja ki az eredetiségvizsgálatot, mivel azzal ellentétben megbontás nélkül vizsgálja az azonosítókat.
Integrál vizsgálatot, abban az esetben kell alkalmazni, amennyiben: |
– a járművön korábban még nem végeztek előzetes eredetiségvizsgálatot, – 1998. január elseje előtt helyezték forgalomba az autót – 1999. július 12-ét megelőzően került sor tulajdonosváltásra, – a gépkocsi rendelkezik ugyan törzskönyvvel, de abban adategyeztetés nélküli kiállításra vonatkozó záradék szerepel A plusz vizsgálat díja 7200 forint többletköltséget ró a tulajdonosra, ami közel annyiba kerül, mint a hagyományos 7700 forintos műszaki vizsga. Ezen felül sikeres vizsga esetén további 1190 forintot kell a műszaki adatlapért, valamint 420 forintot az érvényesítő címkéért kiadnunk. |
Durván megnőtt a várakozási idő, mióta az új rendszer élesítésre került. Egyes állomásokon, – mint pl. a Mozaik utcában – akár 30 napot is várnunk kell, amíg megjelenhetünk autónkkal. Lovas Károly Róbert – a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elsőfokú területi főigazgatója szerint ennek ellenére rossz indulatúak azok a híresztelések, amelyekben a vizsgáztatás sikertelenségéről hallani.
Szerinte a rendszer átállásakor voltak ugyan problémák, de alig egy hét után már közel 100 százalékosan működtek a vizsgáztató állomások. Az új rendszer a vizsgaállomások büdzséjét is megterhelte, nagyjából 1-1,5 millió forinttal. Ennyibe kerültek azok az eszközök, amelyek feltétlenül szükségesek az integrált vizsgához.
Lovas szerint vidéken és a kevésbé felkapott állomásokon akár 3 nap alatt is áteshetünk a procedúrán, nem kell heteket várnunk a vizsgáztatásra. A forgalmasabb helyeken felgyülemlett autókat azzal magyarázta, hogy sokan már a műszaki lejárta előtt jóval beadták igényüket, épp azért, mert hosszú ügymenetre számítottak.
Eredetiségvizsgálat |
Eredetiségvizsgálatot továbbra is kötelesek vagyunk csináltatni, amennyiben az autó tulajdonosának adataiban változás történik. Az árazás fix díjas, mindenhol ugyanannyit kérnek a vizsgálatért. Miután befizettük a csekket, ellenőrzik, hogy azt nem használtuk-e fel máshol, majd átesik az autó az ellenőrzésen. Az adatokat közvetlenül a Belügyminisztérium szerverére továbbítják, így a helyszínen semmi nem derül ki az autóról. Az eredményről postai úton, vagy az okmányirodában értesülhetünk, ahol egy számítógép hozza meg a döntést a beküldött adatok alapján.
Az eredetiségvizsgálat egész Európában csak nálunk kötelező, így forgalomba helyezett lopott autóra itthon a legkisebb az esély. Az egyik magyarországi eredetiségvizsgáló cég munkatársa szerint tőlünk nyugatabbra könnyedén kijátszható a hatóság akár egy áthegesztett alvázszámmal, míg itthon ez szinte lehetetlen. |
3 nap helyett 2 hónap, azaz mit mutat a gyakorlat. A következő oldalon
Maga az integrált vizsgálat nem tart tovább 10-15 percnél, és mivel csak az autók 10-12 százalékát érinti, átlagosan 5 perccel kell hosszabb időre számítani autónként. Az NKH javaslata szerint elég két héttel a műszaki lejárta előtt
jelentkezni, de nem kell aggódnia az utolsó pillanatban ébredőknek sem.
Azok, akik még érvényes forgalmival jelentkeznek a vizsgára, nyugodtan autózhatnak tovább, akkor is ha a vizsga lejárta után kaptak időpontot. A hatóság kiállít egy igazolást, amely a vizsga napjáig lehetővé teszi a forgalomban való részvételt. Azon kérdésünkre, miszerint lehet-e így külföldön közlekedni, nem kaptunk megnyugtató választ. Az igazolás magyar nyelvű, így azt semmi okuk nincs elfogadni a külföldi hatóságoknak. Nyugodt szívvel senki ne induljon nyaralni lejárt vizsgával.
Így működik |
A gépjármű műszaki megvizsgálását a tulajdonosa személyesen, vagy meghatalmazottja kérheti a vizsgálóállomáson. Céges meghatalmazás esetén csatolni kell a 30 napnál nem régebbi cégkivonatot és az aláírási címpéldányt is.
A hatóság a kérelmező által benyújtott papírok alapján dönti el, hogy szükséges-e az integrált vizsga elvégzése. A hatóság nem csak az autót, de a kérelmező adatait is megvizsgálja. |
Mit mutat a gyakorlat?
A gyakorlat hosszú tömött sorokat és eredményeket egyaránt hozott az elmúlt szűk egy hónapban. A rendszer mellett szólazoknak a lopott autóknak a kiszűrése (napi 3-4 db), amelyek korábban átcsúsztak volna a szitán. Kevesebb a lehetőség a visszaélésekre is, már nem kaphat olyan autó vizsgát, amelyik nem járt a helyszínen. Korábban volt lehetőség, hogy egy rendszámmal megússzuk a dolgot, persze nem legálisan.
A negatívumok közé sorolandó, hogy a május elején jelentkezők akár 2 hónappal későbbi időpontot is kaphattak. A szakmában dolgozók szerint a lassúság a megnövekedett forgalom mellett annak köszönhető, hogy az új rendszert egyes kollégák csak nagyon nehezen képesek megszokni.
Az új autó átadásokat a megújult vizsgarendszer nem veszélyezteti, mivel legtöbbször ezen járgányokat el sem viszik vizsgázni. Erre az ún. Generál Importőri Projekt ad lehetőséget, amely egy elektronikus adatcserével oldja meg a vadonatúj járművek forgalomba helyezését. Bajban vannak viszont a motorkereskedők, ahol ez a rendszer még nem működik, így akár egy hónapot is csúszhatnak az átadások.