1. Korhatár nélkül, ittasan
A legtöbb kölcsönzőben 25 éves kor alatt nem lehet autót bérelni, néhol pedig 21 évben állapítják meg a korhatárt. Ki szokták azt is kötni, hogy a bérlőnek legalább egy éve rendelkeznie kell már a jogosítvánnyal. Elviekben.
A gyakorlat ettől akár teljesen eltérő képet is mutathat. Az egyik legnagyobb autókölcsönző volt munkatársa szerint a szabályok végtelenül rugalmasak. A korhatárt a kölcsönző munkatársa felülbírálhatja, sőt szerinte az is előfordulhat, hogy ittas embert is kiszolgálnak. Ez szintén a cég munkatársain múlik. Ők figyelmeztethetik, illetve megtagadhatják a kiadást, ami ellen az ügyfél úgy védekezhet, hogy nem ül azonnal autóba.
2. Nem kell a térkép
Nem feltétlenül szükséges részletes utcatérképpel rendelkeznünk ahhoz, hogy eltaláljunk egy idegen országban egy adott pontra. Némi felár ellenében a nagyobb kölcsönzőknél mindig kérhetünk friss térképpel felvértezett navigációs rendszert, ami segít az eligazodásban. Azon prémiumkategóriás autóknál, amelyekben gyári navigáció van, nem kérnek pluszpénzt.
3. Máshol is leadhatjuk, akár éjszaka is
Azonos hálózaton belül bátran megoldható, hogy a bérautót több száz vagy több ezer kilométerrel távolabb adjuk le attól a ponttól, ahol azt felvettük. Persze ez nem pusztán jóindulatból van így, mivel ilyen esetekben mindenkor felszámolják a visszaszállítás díját. Simán előfordulhat, hogy akár kifizetünk 700 dollárt is ilyen címszó alatt, ha egyik partról átautókázunk a másikra az Egyesült Államok területén.
Azt, hogy mikor érünk vissza az autóval az ígérthez képest, eltérő szigorúsággal veszik tudomásul. Általában egy óra késés után egy újabb teljes napot ki kell perkálni. Saját törökországi tapasztalatunk szerint szállodánkba már egy éjszakával előbb megérkeztek az autóért, majd szomorúan üres kézzel távoztak.
A nagy kölcsönzőknél van lehetőség éjszakai leadásra is. Ilyenkor egy ún. return boxba kell besuvasztani a kulcsot és a forgalmit, majd mehetünk anélkül a dolgunkra, hogy bárkivel is találkoznánk. Általában az sem jelent problémát, ha az előre megbeszéltnél tovább szeretnénk használni a járgányt, ezt egy telefonhívással elintézhetjük.
4. Melyik, mennyiért?
Az autókölcsönzőkben jellemzően (a prémiumkategória kivételével) nem lehet konkrét típust választani, csak a
kategóriát tudjuk megjelölni. A paletta kicsitől a nagyig, prémiumtól a haszonjárműig általában mindent magába foglal. Eltérő számú, általában 10-15 kategóriából tudjuk kiválasztani a nekünk és a pénztárcánknak megfelelőt.
A konkrét típusválasztási lehetőségtől a kölcsönzők hazai viszonylatban azért tartózkodnak, hogy ezzel elkerüljék a lehetséges visszaéléseket. Nem nehéz elképzelni, hogy valaki saját autóján ilyen módon próbálná meg az elromlott, elhasználódott alkatrészeket frissebbre cserélni.
Sportautót itthon csak ritkán lehet bérelni, egy kabrió iránti igényünket viszont könnyebben kielégíthetjük. A mozgáskorlátozottak ennél is nagyobb bajban vannak, még a nagy kölcsönzőknél sincs mindenhol ilyen autó, de ha van, akkor arra is várni kell. Erre főleg a nagyobb telephelyeken van esély.
Az autókölcsönzőkben nem találunk 1 évesnél idősebb autókat, sőt jellemzően féléves korukban menniük kell. Kivételt a keveset futott és a ritkábban keresett kategóriák jelentenek.
5. Mit tehetünk, mit nem?
A szabálytalanságokat illetően semmivel sem vagyunk jobb helyzetben, mintha a saját autónkban ülnénk. A szerződés aláírásával elismerjük, hogy felelősséget vállalunk minden bűnért, amit csak autóval el lehet követni. Érdemes ellenőrizni, hogy jár-e autópálya-matrica, mert utólag keményen meg kell fizetni az illegális használatért. A parkolási bírságok, és a gyorshajtásból eredő büntetések szintén kiküldésre kerülnek utólag.
Mi van ha törik, hol olcsóbb, érdemes-e megvenni? További okos tanácsok a következő oldalon
6. Ha törik, ha lopják
A korábbi évektől eltérően ma már lehetetlen biztosítás nélkül autót bérelni. Ilyenkor mindig egy alapbiztosítás jár, amire ráfizetve egyre kedvezőbb feltételekkel kerülhetünk ki a slamasztikából. Főként az önrész mértékét tudjuk letornázni, illetve újabb káreseményekre köthetünk biztosítást.
Lopásnál, általunk okozott kárnál vagy kőfelverődésnél az önrész erejéig kell beszállnunk a buliba. Utóbbit nem mindenhol számlázzák ki, de azért jobb nem hosszasan tanyázni egy sóderszállító mögött.
7. Kint olcsóbb
Tapasztalatból tudjuk, hogy jobban járunk, ha az autóbérlést a helyszínen intézzük. A külföldről vagy internetről végzett foglalás nekünk a biztosíték mellett némi pluszköltséget is jelent. Azt is kimondhatjuk, hogy a reptéri nagy autókölcsönzők drágábbak a kisebb cégeknél, de szélesebb kínálattal és szolgáltatásskálával rendelkeznek. Speciális igények esetén viszont ne bízzuk a véletlenre a dolgot, jó előre adjuk le foglalásunkat.
Néhány kisebb sziget és nyaralóhely kivételével, szükségünk lesz egy bankkártyára is rajta némi pénzösszeggel, ami biztosítékot jelent a bérbeadónak. Ez mérettől függően félmilliós összegre is rúghat.
8. Megkötések
A kibérelt járgányokat nagyjából arra használjuk, amire akarjuk, de azért érdemes elolvasni a szerződést, mire nem vonatkozik a biztosítás. Versenyzésre, vagy háborús övezetben való furikázásra például nem használhatjuk hivatalosan az autót, ha ott baj történik, akkor azért teljes mértékben mi felelünk.
Amerikából nem mehetünk át Mexikóba, de nem látogathatunk el az Egyesült Államok legszárazabb és legforróbb nemzeti parkjába sem, a Halál-völgybe.
9. Nézzük át
A nagy autókölcsönzők mindegyikében rendszeresen átnézik és szervizelik az autókat, így nincs igazán szükség az átvizsgálásra. Ennek kicsit ellentmond az az ADAC-felmérés, amelyik minden harmadik bérautónál talált hiányosságot.
Kisebb helyeken viszont érdemes, sőt kötelező átnézni a kocsit, leellenőrizni az üzemanyagszintet, nehogy utólag
ránkverjenek valamit. Érdemes a pótkerék állapotát is leellenőrizni. A nagyobb cégek meghibásodás esetén kivétel nélkül biztosítanak csereautót.
10. Venni vagy nem venni?
Biztosan sokak fejében megfordult már, hogy milyen jó lenne nagy kedvezménnyel megcsípni egy fél-egyéves bérautót. Erről mindenkit szeretnénk lebeszélni, mivel a bérlők nagy része jól tudja, hogy nem a saját kocsijában ül, és ennek megfelelően nem is kíméli azokat. A kölcsönzők jellemzően nem foglalkoznak eladással, mivel az autók nagy részét lízingelik, és az elért időhatár után visszaszolgáltatják azt.