Jelenleg Európa az egyetlen földrész, ahol meghatározó szerepet játszanak a dízelmotorok. Persze itt igen változatos a kép, egyes országokban 10 százalék körüli, de például Ausztriában már 70 százalékos többséggel bírnak a benzinesekkel szemben.
Míg Brazíliában, Kínában, az USA-ban és Japánban szinte csak benzines erőforrással fogynak a kocsik, addig az európai eladások csupán 52 százalékát teszik ki – derül ki az AT Kearney és AVL Consulting a „A jövő erőforrásai” című tanulmányából. 2020-ra azonban ez változni fog.
2020-ra a motorok fogyasztása jelentősen csökken majd, de ebben a benzinesek lesznek a nyerők. Míg manapság átlagosan 25-30 százalékkal többet fogyasztanak a benzinesek a dízelnél, addig 2020-ra ez az arány csupán 10 százalék lesz.
Ahhoz, hogy a dízelmotorok teljesíteni tudják az egyre szigorodó emissziós követelményeket, a gyártóknak komoly befektetéseket kell tenni, és az új kipufogógáz-kezelő rendszerek mintegy 800-1500 euróval (200-380 ezer forint) növelhetik az autók árát. Ugyanezek a rendszerek valamelyest növelik a motorok fogyasztását, ami szintén a dízelek ellen dolgozik.
A felmérés szerint az átlagvevők számára a költségek a legfontosabbak, nemcsak az autó ára, de a hozzá tartozó adók, fenntartási költségek is. A sort a kényelem, majd a vezetési élmény (gyorsulás, végsebesség) követi, legkevésbé pedig az imázs számít.
Ennek tekintetében, míg jelenleg a vevők 48 százalékának éri meg gázolajos autóval közlekedni, addig 2020-ra ez az arány csupán 25 százalék lesz. Míg 2005-ben legalább 12 ezer kilométert kellett közlekedi ahhoz, hogy megérje dízelt venni, addig 2020-ban már 16 ezret kell majd autózni.