Utólag drága
Dögmeleg van motoron
Combinon nincs kondi

Combinon nincs kondi

Combinon nincs kondi


Új autó vásárlásakor nem érdemes már a légkondicionálón spórolni, különben könnyen úgy járhatunk, mint a Combinókkal a főváros. Most már hiába gondolkodnak, csak rossz és drága megoldás van a hűtésre.

Autóvásárlásnál, ha nem adják szériában, a felár sem vészesen magas. Egy új Suzuki Swifthez 200 ezer forint felárat kérnek el a klímáért, egy Astra Classic II esetében pedig 290 ezer forintot. Utólag ennél jóval többet is mutathat a számla mindkét esetben. Fordulhatunk a hivatalos márkakereskedésekhez, és a valamivel olcsóbban dolgozó klímára szakosodott szervizekhez is, akik utángyártott klímát szerelnek be.

Egy új Swifthez még utólag is érdemes a gyárit választani, mivel egy délelőtt alatt 285 ezer forintért beépítik. Az Opel ennél jóval bonyolultabb, drágább és szomorúbb történet. Az Opel Maxabo szerint egy gyári klíma beszereléssel együtt 500-600 ezer forintba is belekerül, így itt inkább az autó cseréjét szokták javasolni. Utángyártottat Astrához 350 ezer forintért találtunk, ami sem az áfát, sem az 55 ezer forintos szerelési díjat nem tartalmazza.

Melegben menjünk fürödni

Melegben menjünk fürödni

Melegben menjünk fürödni


Ennél olcsóbban is megúszhatjuk egy bontóból, ahol garanciával viszonylag könnyen lehet találni az elterjedtebb típusokhoz. Egy új Swifthez általában 120-150 ezer forintért kínálják, ami szereléssel nagyjából a gyári 200 ezer körül áll meg. Javasoljuk, hogy inkább vásárláskor szánjuk rá azt a bizonyos összeget.

A légkondicionáló berendezés eladásnál is jól fog jönni, mivel egyre nehezebb megszabadulni a klíma nélküli használt autóktól. Az árkülönbség ugyan nem jön vissza teljes egészében – pláne nem a drágább automata klímáké – de ez nem boldogít, ha a kutya sem néz klímaszűz autónkra.

A klíma karbantartása
Pollenszűrő csere: 1-2 évente
Tisztítás, fertőtlenítés: 1-2 évente vagy ha büdös

Veszélyek

Bikinik

Bikinik

Bikinik


Igen, a klíma veszélyes. Főleg akkor, ha nincs és anélkül próbálunk életben maradni az őrjítő kánikulában.. A melegben csökken a vérnyomásunk, amit a szervezetünk pulzusemelkedéssel próbál kompenzálni. Kiszáradunk, csökken a szerveink vérellátása, erősen leromlik a koncentrációképességünk. Figyelmetlenség, ingerlékenység, levertség lesz úrrá rajtunk, ez mind-mind balesetveszélyes.

Ezzel szemben mit okozhat a klíma? Betegséget csak a túlzott és nem megfelelő használat okozhat. Elsősorban megfázást idézhet elő, ha a felhevült testet túlzott mértékben éri a hideg. Ez ellen legegyszerűbben úgy védekezhetünk, hogy nem magunkra, hanem az ablakokra irányítjuk a levegőt.

Persze vannak egyszerűen beépíthető klímák is:

Ráfázhatunk a klímára 32

Ráfázhatunk a klímára 33


A légkondicionáló okozhat még torokfájást, végtagfájdalmat és influenzaszerű tünetekkel járó megbetegedést is. A túlzott hidegtől ízületi panaszok, nyakmerevség, az izmok mikrosérülései fordulhatnak még elő, valamint rostszakadás, ami a hidegtől lemerevedett nyak természetellenes mozgásának következménye.
Növeli a fogyasztást

Növeli a fogyasztást

Növeli a fogyasztást


Veszélyesebbnek tűnik, hogy a tisztítatlan klímarendszerben megtelepülő gombaspórák allergiás típusú tüdőgyulladást okozhatnak, a baktériumok pedig fertőzést. Ezek elkerülése érdekében érdemes a klímát 1-2 évente tavasszal kitisztítatni és lefertőtleníteni. A klíma párologtatójába juttatott tisztítófolyadék elpusztítja a káros csírákat, leoldja a baktériummaradványokat és késlelti ezek újbóli lerakódását.

Amikor a klíma öl:
Az úgynevezett légiós betegséget a legionella baktérium okozza. 1976. júliusában Philadelphiában az Amerikai Légió (egy veteránszervezet) közel 30 tagja halt meg a fertőzésben, amit a légiós gyűlésük során a légkondicionáló rendszerben elszaporodott kórokozó okozott. Enyhébb formája a Pontiac-láz, amit az amerikai Pontiac városban kaptak el az emberek először, legalábbis ezt írta le elsőként az orvostudomány, innét a neve.

Ráfázhatunk a klímára 35

Autóklímával kapcsolatban még nem mutattak ki biztosan legionella-fertőzést, de épületekben most is előfordul, és nehezen felismerhető tünetei miatt elvétve napjainkban is okoz haláleseteket.

A fertőtlenítési műveletet saját kezűleg is elvégezhetjük otthon, de jobb és biztosabb szakszervizre bízni. A szellőzőrostélyokonkeresztüli fertőtlenítőkkel érdemes vigyázni, mert egyes típusoknál tönkretehetjük akár a rádiót is, amelyik onnan próbál hűtést nyerni.

Klíma helyett

Utólag sokkal drágább

Utólag sokkal drágább

Utólag sokkal drágább


Téved, aki azt hiszi, hatásosan tudja helyettesíteni a klímaberendezést. Nem túl elegáns megoldásként, a régi taxisokhoz hasonlóan szerelhetünk fel a műszerfalra ventillátort, ami megkavarja kicsit a forró levegőt körülöttünk, de nem hűti.

Az ablakok leengedése egyértelműen javít valamit a helyzeten, bár egy városi dugóban a napon araszolva nem túl hatásos megoldás. A leengedett ablakok ráadásul rontják a légellenállást, és ezzel növelik a fogyasztást is. A német autóklub (ADAC) mérései szerint két első leengedett ablaknál 0,2 literrel nő a fogyasztás 100 kilométerenként.

Kicsivel hatásosabb – viszont jóval drágább – megoldás az ablakok lefóliázása, amivel kevésbé melegszik fel az utastér, és még az értékeinket is védi. Kisgyerekeknél még a klíma mellett is javasolt az ablakra cuppantható árnyékoló használata, bár ez a meleget aligha tartja vissza.

A klíma növeli a fogyasztást

Energiabefektetés nélkül nem lehet hűteni, aminek az autóban leginkább a fogyasztás látja a kárát. Az ADAC által mért adatok az első három percben átlagosan 2,47 – 4,15 literes fogyasztásnövekedést mutattak, miközben 31 fokról 22-re hűtötték az utasteret (a  tűző napon állva akár 60 fok is lehet az autóban).

A klimatizált utastérben a hőmérsékletet átlagosan 0,76-2,11 liter pluszfogyasztással lehet fenntartani városban, míg autópályán 0,09-0,66 literes növekedéssel lehet számolni. Az automata klímák kevesebbet fogyasztanak, mint a manuálisak.

A klíma helyes használata:
– A felforrósodott utasteret először leeresztett ablakokkal szellőztessük át, a légkondicionálót állítsuk külső keringetésre, mivel ilyenkor a külső levegő hűvösebb a belsőnél.
– Tartósan ne használjuk a belsőlevegő-keringetést, mert így nem cserélődik  a levegő
– Automata klímáknál a kívánt hőfokot lehetőleg úgy állítsuk be, hogy a belső és a külső hőmérséklet közötti különbség legfeljebb 5-6 fok legyen
– A kézi beállítású klímáknál ne állítsuk a leghidegebbre a kart vagy tekerő gombot
–  A szellőzési irányt úgy állítsuk be, hogy a klíma a hideg levegőt ne a testre, hanem az üvegekre fújja
– A légkondit a hűvösebb időszakban is kapcsoljuk be legalább egyszer havonta 10 percre, hogy elkerüljük a kenéshiányból adódó károsodást
– A motor leállítása előtt 2-3 perccel kapcsoljuk le a klímát és járassuk kettes fokozaton a ventillátort, hogy kiszáradjon a rendszer. Ezzel elkerülhető a gombák, baktériumok letelepedése.