Fura helyzet állt elő, amikor apukám meglátta az autót. A Genfből hozott katalógusban ugyan még nem szerepel, de innen-onnan már teljesen tisztában volt vele, hogy a legerősebb dízelt nézheti meg kedvenc modelljéből. Ő egyébként szedanpárti, de ettől függetlenül az ötajtós is nagyon érdekelte. Már ez a tény is elfogadható számomra, mert azon kevesek egyike ez a modell, amiben a négyajtós is nagyon jól sikerült darab lett.
Manapság őrült ritka az általános tetszést kiváltó négyajtós. Ezzel a megfogalmazással remélem nem bántok meg senkit, nemrég ugyanis az a vád ért minket, hogy unalmas leunalmasozni az autókat.
El kell ismerni, nem lehet minden egyes alkalommal gátlástalanul unalmasozni. Visszatérve a két generáció közös szemrevételezéséhez, azt kellett megállapítanunk egyhangúlag, hogy az autó nagyon rendben van, jó lenne egy-egy ilyen mindkettőnknek. Ami azonban nekünk is feltűnt, hogy a váltóval nagyon keményen kell bánni. Ez érdekes! Lehet, azt szeretnék elérni, hogy az asszony ne szeresse és akkor majd nem akarja vezetni a családi autót? Nem is rossz ötlet!
Nos, itt nem lehet vége egy tesztnek, tovább el kell mélyülnünk a részletekben. Kiindulásnak nagyon jó, hogy jól húz, és bár a Honda Civic 2,2-es sokkal jobban megy, ez kényelmesebb, tágasabb. De mi a helyzet a fogyasztással és ami a legfontosabb, az árral?
A Kia Ceed megjelenésekor mi is a Focusnak és az Astrának intettünk búcsút. És közben megfeledkeztünk a Mazda 3-ról. Talán neki kell a legjobban versenyeznie a dél-koreai sikerautóval. Hol van már a közös rendezésű focivb…?
Ezt az elméletet mi sem bizonyítja jobban, mint hogy jelenleg a Mazda3 vételárából kapásból leugrik 500 ezer forint, csak hogy még közelebb legyen a riválishoz. Mindent egybevéve azt kell megállapítanom, hogy a Ceed méltóan lőtte be magának a Mazdát az árak kiagyalásakor. De mindketten sikeresebbek lehetnének, ha leizzadnának magukról még pár százezer forintot. És ami a legfontosabb: mi milyen jól járnánk!
Eddig csak kerülgettük az árkérdést! Mennyi az annyi? Mit kapunk a pénzünkért?
Hogy mit kapunk hatmilláért?
A „legkisebb” felszereltséggel megáldott Sport CD143-as változatot, a TX Plust. Az idézőjelek azonban rendkívül indokoltak, ugyanis messze nem arról van szó, hogy feláras lesz a kapaszkodó és még a kormányt is extraként kell rendelni az alapáron felül. A 110 lóerős 1,6-os topfelszereltségével teljesen megegyezik, de drágább 500 ezer forinttal. Ennyi talán pont reális is a lóerőtöbblethez, az 1,7 másodperccel jobb gyorsuláshoz és a plusz 1 fokozathoz. A motorikusan megegyező, hét és fél milliós GTA Plushoz képest viszont nem jár alapból:
– esőszenzor (nem is kéne)
– fényszórómagasság-állítás, automata (mindegy van manuális)
– fényszórómosó szintjelzővel (már minden kúton van kefe és vödör)
– kettős reteszelésű zár (???)
– Xenon-fényszórók (ez pedig kéne)
– navigációs rendszer (úgyis csak kb. hat város van benne)
– bőrkárpit (úgysem vagyok bőrpárti)
– 17-es felni (erre a kátyútanyára? A 16-is bőven megteszi, ami jár a TX Plus-hoz)
Ami viszont még így is jut nekünk az nagyon megnyerő. A biztonságunk itt sem forog veszélyben, valamint a kényelmi igényeink is bőven ki vannak elégítve. A kulcs nélküli nyitást, indítást könnyű megszokni, de azért akadnak érdekes szituációk. Mondjuk nem túl nyerő ötlet a partnerünk táskájában tárolni a kártyát, mert már beszálláskor hatótávolságon kívül esik a bal elsőhöz képest, és csak ő tudja nyitni az ajtókat. Vagy amikor gyorsan berohan mozi után, mert túl sok volt a bambi, akkor én is rohanhatok utána a kártyáért. Szóval tartsuk magunknál és akkor nem lesz gond.
A komfortérzetünkkel pláne nem lesz baj: automata klíma, bőrkormány, bőrváltó és a kormányról vezérelhető audio mellett mindenfelé tárolórekesz lesz körülöttünk és kívül is kielégítőek az optikai kialakítások. A hatlemezes BOSE Hifi nagyon jól szól. A Break on Through új változatát nyomja a Petőfi, ami ebben a hangzásban nagyon jó benyomást tett rám és gondolom fél Kispestre.
És jól is fogyaszt gondolom, mivel dízel?
Hát nem! Már a gyári adatokon is látható, hogy 1 literrel többet kér városban, mint az 1,6-os, amiből következik, hogy ez a gyakorlatban majdnem 8 literes fogyasztást jelent, persze klímával. A gyár szerint 6 literrel elautózhatunk vegyesen, de én erre is rátennék egy litert, mert az autó dinamikájából adódóan nem lehet önmérsékletet tartani a kedvezőbb fogyasztás érdekében.
Az igazi teljes adattábla még csak ezután jön. De addig is nézzünk egy egyszerűsített táblázatot az eddig elemzett konkurensekről. Tehát, Mazda3 függők vagyunk, vagy csak egy erős dízelt szeretnénk, a márka nem számít? Mindenki döntse el mi fontos még az áron kívül.
|
Műszaki adatok – Mazda3 Sport CD143 TX Plus | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 86 x 86 |
Szelepek száma | 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 105 [143] / 3500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 360 / 2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9.9 |
Végsebesség (km/h) | 203 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7.1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5.4 |
Vegyes (l/100 km) | 6.0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 162.0 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4415/1755/1465 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 346 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1485/535 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205 / 55 R 16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Konkurensek (forint) | Kia Ceed 2.0 CRDI 5 750 000 Honda Civic 2.2 iCTD-i 6 350 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 979 900 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei: | ABS Dinamikus menetstabilizáló Smart Airbag System 6 hangszóró és 1 mélysugárzó 6 lemezes CD tár Bose prémium audio digitális erősítővel 16″-os könnyűfém felnik 6 fokozatú sebességváltó 12 év átrozsdásodás elleni garancia |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nagyon jól megy és nem vágyunk ennél jobb felszereltségre sem, de a Civic jobb volt |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |