E öröm, e bódottá’
Hogy ez miért nagy dolog, máris kiderül. A sokat látott, próbált (csak halkan tenném hozzá, hogy finnyás) újságírók is imádják, színre, motorra való tekintet nélkül, ha pár napig nálunk vendégeskedik, biztos, hogy nem sokat áll egy helyben. Az újdonsült kispapa kolléga megjegyezte – aki nem keres meg ezer ezrest, velem egyetemben -, hogy erre az autóra akár még spórolna is. Általában csak simán örülök, ha én kapok egy autót, eszembe nem jut bármiért is szót emelni. Ebben az esetben azonban makacsul kitartottam mellette, nem hatott meg a cserealapként említett Corsa. A kolléganőm, akit az autók teljesen hidegen hagynak, és már azt is sikerként könyveli el, hogy néhány márkát össze tud párosítani a logójával, szintén nagy rajongója a MINI-nek. Ez az egyetlen autó, amire itt bent felkapja a fejét, és akár a garázsba is lemegy, hogy körbecsodálja. A vezetés már teljesen más ügy, odáig már nem merészkedik, de ő a saját autójuk kormánya mögött is csekély időt tölt.
MINI-csomagtartó
Szóval mi lettünk a kiválasztottak, és vihettük a Last Minute járgányt. Előre figyelmeztettek, hogy a csomagtartó is méltó a nevéhez, próbáljunk ennek megfelelően csomagolni. Más ezt hallani, és teljesen más utána saját szemmel látni, azt hiszem elég annyit hozzáfűzni: nem bántuk, hogy az eredeti négy főből végül csak három lett. Ebben a felállásban viszont már probléma egy szál sem, a legnagyobb bőrönd beült mögém, és vígan elfért három lány öt napra tervezett cucca, sátorral, hálózsákokkal meg mindennel, ahogy azt kell egy fesztiválra (a kontyalávalót helyben szereztük be).
Na induljunk!
Első utunk Hajósra vezetett, hogy felvegyük Erikát, és onnan induljunk a hűség városába, Sopronba. Hallottam olyan kritikát, hogy az ülés nem túl kényelmes, de ekkora megtett úttal a hátam mögött kijelenthetem, a vád alaptalan. Kemény, de kényelmes, egy gyorsabb kanyarban is a helyeden tart, és a fejtámla is pont jó helyen van. Ez alapvető – gondolhatnánk, de édesanyám 3 éves autójában ritka kényelmetlen ülések vannak. (Igaz, céges autó, az is lehet, hogy direkt ilyen, nehogy elfelejtse, hogy munkaeszköz.) Ezenkívül elöl két pohártartó is a rendelkezésünkre áll, amikbe akár 1 literes palackot is állíthatunk, és még mindig marad hely a pénztárcának, telefonnak, sőt a kézifék környéke is úgy lett kialakítva, hogy pár apróságot még el tudjunk helyezni.
Az első 180 kilométert megállás nélkül tettük meg, jólesett kiszállni, de el sem fáradtunk, Itt tetriszeztünk kicsit az újabb táskákkal, de végül mindennek és mindenkinek meglett a helye, így nekiindulhattunk a nagy útnak. A következő 340 km alatt is csak kétszer álltunk meg, először egy kávéra, majd később, amikor úgy tűnt, végleg elállt az eső és kisütött a nap, egy kézi mosónál, hogy a járgány a képeken teljes pompájában tündökölhessen. Nagyjából fél órát tartott ez az állapot, utána újabb koszos eső szakadt ránk. (hurrá) Ilyen autóval persze nem vitt rá minket a lélek, hogy a szállásunkat adó kolesz előtt pihentessük, mi meg busszal ingázzunk átmeneti ingatlanunk és a VOLT helyszíne között. A parkolóban is megcsodálták, sőt a hajléktalan újságot áruló középkorú férfi is 5 percet kérdezősködött az autóról (mert valahol olvasta ám a tesztet róla!) mielőtt felkínálta volna termékét megvásárlásra. Népszerű és közkedvelt, mindenki egyből szóba elegyedik veled, ha ilyet vezetsz, (a benzinkutas pedig egyből drágámnak szólít ).
Ha továbbkattint, kiderül meddig jutunk el vele, egy teli tankkal!
Egy tank = 714 km
Kívülről lehet, hogy egy aprócska autónak tűnik (a MINI és a rá erősen emlékeztető Swift között csak pár centi a különbség!), de a látvány csalóka. Sebességváltásnál nem ütközik az ember keze a mellette ülő térdébe, beüléskor nem kell lehúzni a fejünket, hogy ne verjük be, sőt, ha az ülés magasságát feljebb állítjuk, akkor sem ütjük ki a tetejét a koponyánkkal egy nagyobb kátyúnál.
Apropó sebességváltó. Ezen hat fokozat van, és egy kicsit trükkös hátramenet, (nekünk legalábbis, de csak elsőre) ugyanis balra kell tolni ütközésig, utána még egy kicsit tovább, és csak ezután felfele. Az 1.6-os turbódízel motor 110 virgonc lovat rejt, tehát városi közlekedéshez is igazán fürge, és parkolni is nagyon könnyű vele. Már csak hab a tortán, hogy az átlagfogyasztásra 5,6 litert jelzett, az autópályán pedig mindössze két decivel nőtt az éhsége.
Autópályán is elemében van
Az adatlapja szerint 195 km/h a végsebesség, hazafelé 180-ig nyomtam a gázpedált, úgyhogy megtapasztalhattuk kiváló gyorsulását, és azt, mennyire stabil nagyobb sebességnél is. (Azt viszont nem figyeltük, mennyi a 140-es sebességhez tartozó fordulatszám…)
Utastársaim igencsak meglepődtek, amikor a gigantikus kijelzőre irányítottam tekintetüket, nem gondolták, hogy ilyen gyorsan haladunk, ellentétben a többi autóssal, akik őszinte meglepetésemre serényen húzódtak le az utamból, igen komoly teljesítményű autókkal is.
A Mercedes A-osztályához hasonlóan igen gazdag az alapfelszereltsége, jár hozzá többek között ABS, CBD, EBD, valamint automatikus kipörgésgátló és menetstabilizáló-rendszer is.
Karambol esetén 6 légzsák óv minket a kiváló csavarodási merevségű karosszériában. (Ezt szerencsére csak a katalógusban olvastuk, saját tapasztalat nincs.)
Bátran kijelenthetem, hogy hozta a formáját, továbbra is imádjuk a MINI-t, a kollégák pedig reszkessenek, mert mostantól plusz egy fő (én) küzd érte. És ezt nyugodtan vehetik fenyegetésnek. De komolyan. Tényleg.
Műszaki adatok – MINI Cooper D | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75 X 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(109)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240 (260)/1750-2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,9 |
Végsebesség (km/h) | 195 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,7 |
Vegyes (l/100 km) | 4,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 118 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3709/1683/1407 |
Tengelytáv (mm) | 2467 |
Csomagtér (liter) | 160-680 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1185/375 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 40 |
Gumiméret | 175/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 624 000 |
Konkurensek (forint) | Lancia Ypsilon 1.3 MJet Platino, 4 195 000 Peugeot 1007 1.6 HDi Sporty, 4 790 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 6 505 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |
ABS, vezető-, utas oldali és oldallégzsákok, fejlégzsák, manuális légkondicionáló, riasztó, kipörgésgátló, elektromos ablakemelők, krómozott kipufogóvég, króm külső kilincsek, távirányítós központi zár távirányítós ablakemelővel, defektjelző |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye |
Városban és autópályán is fürge, a fogyasztása gazdaságos. Igaz, hogy borsos az ára, de mégiscsak egy MINI! |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |