Hasonlóan Nyugat-Európa más nagyvárosaihoz, Budapesten is fizetőssé tennék az utak használatát az autósoknak. Nem új keletű ötlet ez, hiszen már tavaly is nyújtottak be ilyen javaslatot a fővárosi közgyűlés elé, a forgalom csökkentése érdekében.

Ezúttal Hegyi Gyula szocialista európai parlamenti képviselő tett erre javaslatot. A politikus a külföldi példákat alapul véve egy napijegy körülbelül 1000 forintba kerülhetne, ami hozzávetőleg 3 buszjegy ára. Egy vonaljegy most 230 forint, de oda se neki, mi az aprócska eltérés.

A képviselő szerint a díjra azért lenne szükség, mert a város már nem bírja el azt a hatalmas autóforgalmat, amelynek 60 százalékát az agglomerációból érkező gépjárművek teszik ki. Ez a mintegy 350 ezer autós nem Budapestre fizeti az adókat, amelyekből a főváros az útfenntartásra és javításokra szánna. Egyszerűen szólva tehát napi rendszerességgel, ingyen használják Budapest útjait, véli a képviselő.

Kérdés azonban, Budapest képviselői jobban örülnének-e, ha ilyen felfogással a nagyvállalatok dolgozóikkal együtt elmennének Budapestről, javítva a forgalmat, de az iparűzési adót és társaikat sem a fővárosban fizetnék be. 

Korábban kétféle elképzelés létezett, az egyik szerint a Nagykörúttal és a budai körúttal határolt belső részt tennék fizetőssé. Ennél is drasztikusabbnak tűnt a közigazgatási határoknál felállított kapuk terve, melyet azzal indokolnak, hogy az agglomeráció lakosai nem Budapesten szavaznak.

Emellett a fővárosban drasztikusan megemelnék a parkolási díjakat, és parkokat alakítana ki a jelenlegi betondzsungelben, hogy az autósokat a tömegközlekedésre ültessék át.

Forrás: Orintpress