Nem egyszer megfordult már a fejemben, milyen jó lenne Amerikából autót behozni, amikor elsápadva láttam, hogy
egyes járgányok a hazai árak töredékéért megvásárolhatóak odaát. A hülyének is megérné egy Mustang 3,5 millióért vagy egy itthon 20 milliós Cherokee 8-ért.
De mi történik akkor, ha haza is akarjuk hozni a jó áron megvett kedvencünket? Masszív szívás. Csak a tapasztalt, és megfelelő kapcsolatokkal rendelkezők vágjanak bele.
Inkább japánt
Bármennyire is olcsó egy amerikai autó, érdemesebb inkább egy jó kis japán vasat választani, ha kényes európai ízlésünknek akarunk kedvezni, na és ha fontos a megbízhatóság. Márpedig utóbbiból nem árt egy nagy adag, mert itthon a garanciális javításról mindenképpen le kell mondanunk. Még akkor is, ha Európában is forgalmazott modellről van szó.
Egy dögös Toyota FJ Cruisert néztem ki magamnak, ami azóta vonz, amióta megláttam róla az első képeket.
Egyszer aztán a Szépvölgyi úton majdnem eltaposott egy: gyönyörű és feltűnő volt. Egy jobban felszerelt 30 ezer dollár körül mozog odaát, ami barátok között sem több 5,5 milliónál. Hozzuk be!
Amerika helyett Kanada
Okos és tapasztalt emberekre hallgatva először inkább Kanadában érdemes körülnézni. Ennek egy igen praktikus oka van. Az SI rendszer. Míg Amerikában mérföldben órázzák a kilométerórát, és fahrenheitben számolják a hőmérsékletet, addig Kanadában a hazaihoz hasonló mértékegységekkel babrálnak. Az árak alig különböznek, kicsivel drágább csak, – de elképzelhető, hogy egyes modelleknél még jobban is járunk Kanadában.
Innen jött a Toyota is. Venni lehet személyesen, vagy neten keresztül. Az előbbi a biztos, utóbbival pedig megspóroljuk az úti költséget. Csak jól bejáratott és ellenőrizhető kereskedéssel boltoljunk, a magánszemélyeket jobb hanyagolni. Érdemes egy bejáratott kapcsolatokkal rendelkező cégre bízni a melót, ahogyan mi is tettük.
Ha megvan az autó, és elutaltuk a kellő mennyiségű dollárt, máris indulhat a kicsike. Torontóból nagyjából 3800 dollárért (amerikai) jön Budapestre egy 40 láb hosszú konténer, amiben két autó fér el. Ideális esetben ennek a fele, kb. 350 ezer forint terheli a pénztárcánkat, amit még nagyjából egy 50 ezer forintos biztosítás, meg egy 40 ezer körüli konténernyitási díj is tetéz.
Németországba 2-3 hét alatt ér a teherhajó, ahol kb. egy hetet vesztegel az áru, mielőtt vonaton befutna Magyarországra. Összesen 5 hetes átfutással érdemes számolni.
Itthon szívás
Az igazi szívás akkor kezdődik, ha az autó hazaért és szeretnénk forgalomba helyezni. A tengerentúli járgányokkal sokkal több a gubanc, mint EU-s társaikkal. Az ügyintézés a regadó bevezetése előtti primitív időket idézi, mindenféle csalásra sarkalló egyéb tényezővel.
Az amerikai/kanadai autókra 10 százalékos vámot kell fizetni első lépésben. A leadott számlánkon szereplő összeget a hatóság összeveti egy táblázattal, amitől a vételár kb. 50 százalékkal térhet el lefelé. Ha ezen belül esik, akkor rendben van, ha nem, akkor a különbözet után is fizetünk, hiába mondtunk igazat. Számoljunk a 30 ezer dolláros autóra 500 ezer forintos vámmal.
Erre az összegre dobjuk rá a 3,2 milliós regadót – mivel a 4000-es benzinmotor a legmagasabb kategória – és tegyünk rá 20 százalék áfát. A vám után is adózunk, ez az igazi bukta. Tehát az ÁFA plusz 1,2 millió még. Eddig költöttünk 5,2 milliót az autóra és közel 5,5 milliót a szállításra és az adókra. És a java még hátra van.
Más szabvány
Ahhoz, hogy nagyjából 150 ezer forintért túljussunk az első forgalomba helyezésen, minden kapcsolatunkat be kell majd vessük. Az amerikai autókra más szabványok érvényesek. Itthon nem felel meg a szimmetrikus világítás, a piros hátsó index, de nem jó az európai szabványjelzés nélküli biztonsági öv, sőt még az abroncs sem.
Ezek cseréje típustól függően pár százezer, de akár milliós nagyságrendű is lehet. Itt lép képbe a híres magyar leleményesség, melynek lényege a vizsgára koncentrálás. Bőven elég, ha akkor megvannak a szükséges alkatrészek. Állítólag valamennyi típushoz lehet kölcsönözni szinte mindent, sőt a biztonsági övre még hamísított szabványjelzést is szerezhetünk. Nem mintha az itteni bármivel jobb vagy biztonságosabb lenne a kintinél, de nincs mit tenni. A szabály az szabály.
5-ből 11 millió
5 hét szállítás és 2 hónap vizsgára várakozás után már magyar rendszám figyel amerikai importos japán terepjárónkon. Az 5 millió körüli vételárból 11 millió lett a vége, de van egy egyedi és baromi pofás terepjárónk, amiből jó esetben még néhány darab van összesen az egész országban.
Hogy belevágnék-e egyedül? Nem. Ritkán javasolunk ilyet, de sok idegeskedéstől kíméljük majd meg magunkat, ha egy kereskedőt bízunk meg a behozatallal. A jól bejártott kapcsolatok gyümölcsözően hatnak az ügyintézés időtartamára, és főként az idegrendszerünkre. Ha pedig nem akarjuk 3,2 millió forint regadóval gyarapítani az államkasszát, akkor válasszunk inkább egy hibridautót, arra a regadó csak 190 000 ezer Ft.