Nem meglepő módon egyre lassul Budapest közlekedése, hiszen évről évre egyre több autó rója az utakat, melyek száma csak minimálisan nő. Budapesten a bejegyzett gépkocsik száma hét százalékkal nőtt az 1990-es évek közepe óta, és 2005-re megközelítette a 600 ezret – annak ellenére, hogy a lakosság ez idő alatt 12 százalékkal csökkent – derül ki a Napi Gazdaság cikkéből.

Jelenleg 357 gépjármű jut 1000 lakosra a fővárosban, mialatt a tömegközlekedés iránti igény drasztikusan csökkent, a HÉV- és buszutasok által megtett távolság (utaskilométer) ugyanis több mint 20 százalékkal visszaesett.

A több járműnek köszönhetően viszont jelentősen lassul Budapest közlekedése. 1996 és 2005 között a budapesti közúti járművek átlagos sebessége a reggeli és esti csúcsidőszakban 35,5 kilométer/óráról 22,3 kilométer/órára csökkent. Visszaesésről számolnak be a BKV adatai is szintén, az autóbuszok átlagos sebessége az 1994-es 17,2 kilométer/óráról 15,2-re csökkent 2005-re.

Súlyos a helyzet a belvárosi kerületekben: a pesti Nagykörúton belüli területeken a sebesség öt év alatt 40 százalékkal csökkent, és 2003-ban már csak 13 kilométer/órával lehetett haladni.
Ennek egyik oka, hogy a belső kerületekben dolgozik a lakosság több mint ötöde, de csak hét százaléka él itt.

A lap által idézett, Erhart Szilárd közgazdász által készített tanulmány szerint a budapesti közlekedés már elérte azt a szintet, aminél például Londonban, Stockholmban és Oslóban a belvárosi közlekedés díjkötelessé tétele mellett döntöttek, lehet, hogy hamarosan nálunk is hasonló költségeik lesznek az autósoknak. Ám a tömegközlekedés fejlesztése nélkül ez csak egy újabb sarc lesz, mert kevéssé valószínű, hogy átülnének az emberek.

Forrás: Napi Gazdaság