Meghajlás, japánosan
Sikerült ugyanis időpontot egyeztetni az autó kifejlesztését irányító főmérnökkel. Ryuichi Umeshitát egy PR-vezető kíséri, szintén Japánból. Rendkívül tiszteletreméltó mindkettejüktől, ahogy addig küzdenek a nevem kiejtésével, amíg a Szörényi-san hasonlít az általam mondottra.
Próbálok én is rendesen viselkedni, állítólag a meghajlásból a fiatalabbak csak az idősebbek után egyenesedhetnek ki. Ez félig sikerül csak, de aligha okozok meglepetést. Ryuichi Umeshita 19 éve van a Mazdánál, kezdetben a tolótetőkön és az ajtókon dolgozott. Egy MX-5-tel jár, kedvenc régi Mazdája a Cosmo Sport és kiválóan beszél angolul, szemben az idegen nyelvek terén általában kihívásokkal küzdő japán menedzserekkel.
Súlycsökkenés: egy mázsa felett
Az első témánk a súlycsökkentés, mert a Mazda6 úgy lett könnyebb akár 35 kilóval elődjénél, hogy közben megnőtt! Umeshita úr szerint azért léptek feljebb ők is a méretekkel, mert a kategória nő és nem akarták rontani relatív pozíciójukat a Passattal, a Mondeóval vagy a japán konkurensekkel szemben.
A súlycsökkentésre minden mérnökcsapat bedobott ötleteket, ahogy a Mazda2 esetében is. Az elektromos alkatrészek ügyes csoportosításával rövidebb kábelköteg is elég, a hangszórók mágneseinek lecserélése pedig 1,5 kilót hozott. A tömegcsökkentési erőfeszítések híján a növekedés és a zajcsökkentés miatt 90 kilót hízott volna a Mazda6, tehát összesen 125 kilót olvasztottak le róla a japánok.
Drága öröm a karcsúság
A legtöbbet az ultramagas szilárdságú acélfajták hozták, amivel a karcsúcsodáson túl 30 százalékot nőtt az ötajtós karosszériamerevsége – mesélte büszkén az autó fejlesztési vezetője. A kevesebb kiló több dinamizmust, kisebb fogyasztást és csekélyebb károsanyag-kibocsátást jelent, így érdemes költeni rá, mert a szilárdabb, de könnyebb acél nincs ingyen.
0,27-re csökkent az ötajtós és a limuzin alaktényezője, amivel kapcsolatban egy részletre hívta fel a figyelmünket. Az első kerekek előtti légterelőt ők nem egy él, hanem „horseshoe” – mondta. Ciki lett volna bevallani, hogy nem értem, ezért később megnéztem az autón, mi is az a „lócipő”, hát patkót jelent. A puha gumiívvel a levegőt körbevezetik az amúgy falként meredő kerekek körül. Egy okosság, ami másnak nem jutott eszébe.
Dízelügyben ért pár meglepetés. Részletesebben a túloldalon
Feleannyi dízel
Az eddigi kettő helyett egyetlen dízelmotorja lesz a típusnak, 140 lóerővel és 330 Nm-rel. Erősebbet nem terveznek – tudtuk meg az interjú során. A kétliteres benzinesen kívül marad az 1,8-as benzines, új viszont egy 2,5 literes motor. A 170 lóerős benzines nyomatékosabb, kevesebbet fogyaszt a korábbi 2,3-asnál.
Mindent tudnak a Passatról
A Mazda mindig ritka gondos konkurenciaelemzést végez, ezért erre most is rátértünk. A Passatot nagyon alaposan megnézték – mondta a programmendzser, ezenkívül az Accorddal és az Avensisszel foglalkoztak behatóbban.
A futómű tökéletesítése érdekében sokat autóztak a 3-as BMW-vel is, de bizonyos finomságokat fronthajtású autó nem érhet el, ez azért kiderült. Nem véletlenül hajt hátul az RX-8 és az MX-5 is.
Kényelem és sportosság egyszerre
Négy évet vett igénybe az új Mazda6 kifejlesztése, ebből 18 hónap telt el a tervezési fázis befejezését követően. A padlólemezt az elődtől vették át, ahogy sok módosítás után a futóművet is. A Mazda6 önálló padlólemezen áll, nem a Mondeo vagy a Volvo S80 rokona, ahogy dízelmotorja is saját fejlesztés – hangsúlyozza Umeshita úr.
A legnehezebb feladatuk a kényelem és a sportosság közötti jobb összhang megteremtése volt. A precíz kormányzáshoz például minél keményebb gumielemeket szeretnének a futóműbe pakolni, de a merev szilentblokkok zajosak és kényelmetlenek. A mérnökök nekifutottak újra és újra, egészen addig, amíg az eredménnyel elégedettek lehettek.
tthon jövő januártól
Az új Mazda6 MPS-ről Umeshita azt nyilatkozta, hogy ő örömmel beszélne róla, de a velünk tartó Taira san a kommunikációs részlegtől nem engedi. Ebből szinte biztos, hogy újra lesz sportmodell.
Németországban vagyunk, ezért a magyar importőr képviselőjétől egy levezető sör mellett tudom meg, hogy hazánkban 2008. január-februárban jelenik meg a Mazda6. A limuzinból, kombiból és ferdehátúból álló kínálatot áprilisban teljesíti ki a dízel.