Vesszük az autót, mintha ingyen lenne 1
Az Európai Unió új tagjainak köszönhetően jobban sikerült az év első nyolc hónapja az autóeladások tekintetében Európában, mint 2006-ban. Míg az EU régi 15 tagországában 2007-ben a januártól augusztus végéig tartó időszakban 0,2 százalékkal kevesebb autót adtak el, mint tavaly, addig az új tagok 15,5 százalékos bővülést tudtak felmutatni – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) a kimutatásiból.

Persze ez összességében még nem hoz nagy csodát, a komplett EU 0,8 százalékos bővülést jelent, hiszen a régi tagok piacain 9754 ezer autó fogyott nyolc hónap alatt, addig a Magyarországot is magában foglaló újak ennek töredékét, 775 ezret mutathatják fel. Ha a komplett EU-hoz az EFTA-államokat is hozzávesszük, akkor az autópiac egyszázalékos bővülést tudhat magáénak.

Ez eredmény annak köszönhető, hogy jól sikerült a nyár az autóértékesítés terén Európában, júniusban (+0,7%), júliusban (+7,4%) és augusztusban (+2,5%) is nőttek az eladások a tavalyihoz képest. Ez igaz Magyarországra is, júliusban 3,5, augusztusban 8 százalékkal több autó fogyott, mint tavaly, eddig több mint 113 ezer autó adtak el 2007-ben itthon.

Így valamelyest javult a magyar mérleg, az első hat hónapra vetítve a tavalyihoz képest 10,2 százalékos visszaesést mértek, addig a nyár végén már csak 9,7 százalék volt a lemaradás 2006-hoz képest.

Európában a Dacia és a MINI tudta leginkább növelni eladásait, előbbi 75,7, utóbb 18,5 százalékkal adott el több autót 2007-ben januártól szeptemberig, mint tette azt az előző év ugyanezen időszaka alatt. A smart a legnagyobb vesztes, melynek 22,6 százalékkal kevesebb autója fogyott. A Dacia nagyot kaszált a nyáron, mert az első hat hónap kimutatásaiban még csak 15 százalékos fórban volt.