Az FIA Motorsport Világtanácsa tegnap a McLarent megfosztotta 2007-ben szerzett konstruktőri pontjaitól és 100 millió dolláros büntetést szabott ki a csapatra. Tegnap csak a büntetést közölték, ma azonban nyilvánosságra hozták az ítélet teljes szövegét. Ennek fényében megdöbbentő, hogy még a büntetés kihírdetése után is tagadta Ron Dennis, hogy felhasználtak, vagy továbbítottak volna bármilyen a Ferraritól származó információt.
Nigel Stepney és Mike Coughlan
A 14 oldalas dokumentumban többször idéznek a főtervező, Mike Coughlan, a tesztpilóta, Pedro de la Rosa és Fernando Alonso közt lezajlott email- és smsváltásokból, a bizonyítékok nagy részét ezek a párbeszédek adják. Az FIA az indoklásban ezek alapján arra jut, hogy a Ferraritól megszerzett titkos információk viszonylag széles körben ismertek voltak a csapaton belül, és bár felhasználásuk mértéke pontosan nem mérhető, mindenképp komoly előnyt jelenthettek a McLarennek.
A Ferraris „áruló”, Nigel Stepney és a mclarenes főtervező, Mike Coughlan kapcsolatáról világossá vált, hogy rendszeres és hosszan tartó volt, összesen mintegy 288 sms-t váltottak és 35 telefonbeszélgetést bonyolítottak egymással március és július eleje között. Az üzenetváltások az Ausztrál, a Maláj, a Bahreini és a Spanyol Nagydíj futam idején mindig megsűrűsödtek.
Az FIA a Coughlan-ügy túl erélytelen és megengedő kezelését is felrója a csapat vezetésének, tulajdonképpen eltussolással, cinkossággal vádolva őket.
A pilóták és az emailek
A Ferrari adatok felhasználását, vagyis hogy a főtervező nemcsak saját szakállára dolgozott, hanem azokat a csapaton belül meg is osztotta, a Coughlan, de la Rosa és Alonso közti emailek bizonyítják. Néhány példa:
„Szia Mike! Tudod a ‘Vörös Autó’ súlyelosztását? Fontos lenne tudnunk, hogy ki tudjuk próbálni a szimulátorban. Előre is köszi: Pedro U.I.: Holnap leszek a szimulátorban” – írta a tesztpilóta március 21-én Coughlannek.
A főtervező ezután sms-ben közölte a kért adatokat, bár végül azokat nem próbálták ki.
Március 25-én de la Rosa Alonsónak írt, a Ferrarik Melbourne-ben alkalmazott súlyelosztását tizedesjegynyi pontossággal ismertetve. Alonso ‘Ferrari’ tárgyú levelében így válaszolt:
„Meglepő ez a súlyelosztás! Nem tudom, hogy 100 százalékig megbízható-e, de mindenképp figyelemreméltó.”
De la Rosa megnyugtatta a világbajnokot:
„Minden ferraris adat megbízható. Nigel Stepney-től, a volt főszerelőtől származnak – azt nem tudom milyen poszton van most. Ő mondta el azt is, hogy Ausztráliában Kim a 18. körben fog kiállni. Nagyon jóban van a főtervezőnkkel, Mike Coughlannel, neki mondta el.”
További levelekben de la Rosa részletesen ír még a mozgó légterelő elemekről, a gumik töltéséről, a Ferrari fékrendszeréről és a boksztaktikáról is.
Az FIA indoklása
Az FIA az alábbi következtetéseket vonta le a bizonyítékokból, a büntetést ezekre alapozta:
Coughlan jóval több információval rendelkezett, mint azt korábban tudni lehetett, és ezeket hónapokon keresztül rendszeresen szerezte meg.
Az információk a csapaton belül legalábbis egy bizonyos szintig elterjedtek – például de la Rosa és Alonso tudtak róla.
Az elterjedt információk nemcsak titkos műszaki adatokat, hanem a Ferrari szintén titkos versenystratégiájára is vonatkoztak.
De la Rosa a McLarennél végzett munkája közben kért és kapott titkos Ferrari-adatokat olyan forrásból, amelyről tudta, hogy szabálytalan.
A McLaren bizonyos tagjainál egyértelmű szándék volt arra nézve, hogy a Ferrari adatait a tesztelésnél felhasználják. Csakis technikai okok akadályozták őket abban, hogy ezt végül megtegyék.
Bár tételesen nem bizonyítható, egyértelmű, hogy a titkos Ferrari-adatokat birtokló Mike Coughlan pozíciójából adódóan azokat munkája közben is felhasználhatta. A tervezés irányítása közben nem is egyes elemek másolásával, de akár az irány megszabásával illegális előnyhöz juttathatta a csapatot.